Clubgereedschap

Wat wil je dat wij ook weten?
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Re: Clubgereedschap

Postby Knick » 28 Jun 2009 21:01

Hoezo :?
is er iets wat wij zonder dat gereedschap niet zouden kunnen? :mrgreen:
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Clubgereedschap

Postby JDMM » 28 Jun 2009 21:14

Het afstellen van de pignondiepte en diff. neg. lagerspeling zonder P33 ?

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Re: Clubgereedschap

Postby Knick » 28 Jun 2009 22:43

Universele afsteldoorn van MATRA misschien. Werkt ook net zo goed.

Gezien het gegoochel met maten op de nieuwe pignon en kroonwielen werkt Pruisisch blauw ook prima. Mijn laatste bak was fluisterstil.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Clubgereedschap

Postby JDMM » 28 Jun 2009 23:59

Daar gaan we weer , en ik wist het van te voren !

Wie heeft dan wel dat Matra gereedschap ??

Meneer Knick kan het allemaal met een tube blauwe verf !

In het WSM staat in 4 bladzijden uitgelegd hoe het moet, de nummers op het pignon en kroonwiel zijn overduidelijk, als je tenminste weet wat ze betekenen.

En als je dan ook nog het juiste gereedschap hebt, zoals ik, is het een fluitje van een cent, maar wel tijdrovend.

Dit is weer net zo iets als die dicussie over dat blinde gat in die oliepomp wat er gewoon niet is, en waar ik nog op terugkom zodra ik een foto kan maken van een kleine oliepomp. ( Een Porsche pomp, niet zo'n wangedrocht van een VW)

Have a nice day,

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Clubgereedschap

Postby JDMM » 29 Jun 2009 17:06

Je hebt gelijk, zal er aan denken.

Jammer dat het zo gelopen is met het clubgereedschap dat ze nu van ons contributiegeld gaan kopen.
Het hele idee was niet slecht, en in het ideale geval zou het een welkome aanvulling zijn geweest.
Reden om weer lid te worden ? :lol:

Maar, met wat we zelf hebben komen we ook een eind.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Re: Clubgereedschap

Postby Knick » 29 Jun 2009 17:18

JDMM wrote:Daar gaan we weer , en ik wist het van te voren !

Wie heeft dan wel dat Matra gereedschap ??

Meneer Knick kan het allemaal met een tube blauwe verf !

In het WSM staat in 4 bladzijden uitgelegd hoe het moet, de nummers op het pignon en kroonwiel zijn overduidelijk, als je tenminste weet wat ze betekenen.

En als je dan ook nog het juiste gereedschap hebt, zoals ik, is het een fluitje van een cent, maar wel tijdrovend.

Dit is weer net zo iets als die dicussie over dat blinde gat in die oliepomp wat er gewoon niet is, en waar ik nog op terugkom zodra ik een foto kan maken van een kleine oliepomp. ( Een Porsche pomp, niet zo'n wangedrocht van een VW)

Have a nice day,

Jan.


Eigenlijk dacht ik dat ik na een kleine 50 slechte bakken, ze allemaal gehoord had maar de slechtste bak moest dus nog komen.

Matra (uit Frankfurt) was de fabrikant die ze voor VW en Porsche maakte net als veel andere speciale fabrieks gereedschappen. In die tijd was het originele gereedschap alleen aan dealers voorbehouden.
Om die reden maakte Matra een "universele" afstel doorn, in twee type's zelfs, met inwendige en uitwendige meetklok.
Elk garagebedrijf die een beetje serieus sleutelde in de 50'er en 60'er jaren had dus zo'n ding. Waar vind je die? Op elke hoek van de straat waar een oud garagebedrijf zit, als ze hem niet weggegooid hebben! Te simpel niet?

Blijkbaar heb je nog nooit een nieuw pignon en kroonwiel in een 356 bak gemonteerd. Als je de maatvoering gebruikt die sinds een jaar of 6 op die setjes staat zul je al heel snel tot de conclusie komen dat die maten niet juist zijn. Wel eens geprobeerd bijv. een Pignonas negatief uit te vullen??????
Zal vast lukken, veel plezier :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Het afstands record staat volgens mij op naam van Vincent van CPR, 700m voor alles in de gort draaide
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Clubgereedschap

Postby JDMM » 29 Jun 2009 18:00

Beste Knick,

Ik ben inderdaad absoluut geen expert in versnellingsbakken.

Mijn mooie gereedschapje heb ik een keer gebruikt bij mijn eigen bak en die maat klopte, en een keer in een reservebak, daar moest volgens de gegevens op het pignon het pignon iets dieper (ri. kroonwiel), dat heb ik kunnen oplossen door een dunnere pakking te monteren.
Daar is toen ook een 12 bouts geshotpeened diff. ingekomen.
Daarna inderdaad geblauwd en het beeld bekeken.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Re: Clubgereedschap

Postby paul » 29 Jun 2009 21:23

Explosie gevaar geweken? :P

Ik had bijna het oude format weer teruggezet.
Je ziet: Als heren boven de 50 jaar te grote veranderingen tegenkomen, maakt dat veel emoties los. :wink:

En Edwin moest je nu echt over dit gevoelige onderwerp beginnen?
Waar zou het gestationeerd zijn? Geruchten doen de ronde dat het niet in Oosterhout zal zijn.
If you must reinvent the wheel, remember that it works best if it is, like, roundish.

Return to “Kijk nou toch....”

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest