E10ne

Hoe verloopt je restauratie? Gaat alles goed of heb je tegenslagen? Laat ons genieten en leren.
E10
Moderator

Re: E10ne

Postby E10 » 21 Jun 2011 15:24

Petwin wrote:De standaard forum foto achtergrond heeft wit grind hoor :lol:

Ik wist dat ik er vroeg of laat een opmerking over zou krijgen.

Dan moet ik het grind voor mijn garage maar vervangen door witte.....
E10
Moderator

Postby E10 » 08 Aug 2011 20:33

Weer een hele kleine update:
In de schoolvakantie blijft er weinig tijd over om wat te hobbyen. Toch heb ik iets kunnen doen. Het meest vermeldenswaardig is dat het stuurhuis klaar is (ik moet alleen de originele verzegeling weer aanbrengen), dat de fusees klaar zijn en dat de 2 porssche en het 1600 script bij de goudsmid liggen voor een nieuw goudlaagje. Het heeft overigens heel wat werk gekost om de scripts weer in een goede toestand terug te brengen maar daar kom ik op terug als ik ze weer hier heb.

En dan het polijsten.........;
Dat verliep iets anders dan gepland. ca 4 maanden na het spuiten heb ik de auto laten wetsanden. Stofjes eruit met vervolgens korrel 2000 en 2500 (handmatig, nat) en daarna de hele auto plus panelen machinaal (vochtig) met 3M Trizact P3000. Toen was het de beurt aan de polijstexpert. Deze kwam en meldde na ongeveer 20 minuten dat hij de indruk had dat er krasjes onder de lak zaten....... :shock: Ik kon het me nauwelijks voorstellen maar toch maar de spuiter laten komen. De spuiter was van mening dat de krasjes ontstaan zijn tijdens het schuren van de blanke lak en dus met polijsten eruit moesten gaan. Voor de zekerheid ook de schuurder erbij gehaald die dezelfde mening had. (overigens had de polijster er een dag voor uitgetrokken terwijl de spuiter en schuurder onafhankelijk van elkaar zeiden dat dat onmogelijk was). In goed overleg is toen besloten dat de schuurder het verder over zou nemen omdat hij ter plekke, tijdens het polijsten zou kunnen beoordelen of er nog geschuurd zou moeten worden en dit dan meteen doen. Zo gezegd zo gedaan en vorige week meldde hij tevreden dat de body klaar was en was zeer trots op het resultaat.
Toen ik de dag erna eens goed ging kijken en ook de bouwlamp erbij haalde zag ik tot mijn grote schrik en ontzetting nog 100-en krasjes. Ja, de lak is strak en de glans is enorm maar onder een bepaalde hoek en met het juiste licht waren de krasjes goed te zien. Nu weet ik dat ik superkritisch ben en vaak dingen zie die anderen niet zien maar ook mijn vrouw zag het en zelfs mijn pa die mijn restauratie vaak over de top vindt, vond dat dit niet kon. Ik heb de schuurder in zijn waarde gelaten en hem bedankt en gezegd dat ik uit kostenoogpunt de panelen zelf zou doen.
Goed, ik ben dus aan de slag gegaan met de polijstmachine (dual action/excentrisch) en de 3M Trizact voor de serieuzere krassen. Na 5!!! uur was de achterkant klaar (ja alleen de acherkant!!) maar het resultaat is perfect. Het goeie aan het verhaal is dat de krasjes dus in/op de blanke laag zaten en niet eronder. Inmiddels heb ik 2/3 van de body klaar maar is de polijstmachine kapot :( Ik heb het even geprobeerd met een roterende maar die laat op de bolle delen vrij veel 'swirls' na zodat ik helaas moet wachten tot mijn machine weer gerepareerd is. Duurt 6 tot 8 weken....... :(
Niet dat ik niets kan doen maar het is jammer dat ik dit nu niet af kan maken. Na deze polijstgang volgt er nog een lichte polijstbeurt waarna er een Glaze en een Sealant opgezet worden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by E10 on 10 Aug 2011 07:35, edited 2 times in total.
JDMM

Postby JDMM » 08 Aug 2011 22:16

Maak hem niet te mooi Etienne, volgens de geleerden hoeft ie maar voor 87% te glimmen. :D

http://porsche356registry.org/356talk/1/27606.html

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
E10
Moderator

Postby E10 » 09 Aug 2011 15:47

Volgens mij was het 93% :roll:

Met de moderne lakken is het onmogelijk om het uiterlijk van damals te verkrijgen. Ik heb er met de keuze van de produkten wel rekening mee gehouden dat het geen 'wet-look' uiterlijk wordt, zoals je vaak ziet bij amerikaanse show cars.
Wat wel (bijna) zeker is dat er in 1958 niet zoveel krasjes in zaten als nu en dat de auto's gepolijst werden voordat ze de fabriek verlieten. Dus moeten mijn krasjes er ook uit anders lijkt het alsof ik al 15x door de wasstraat gereden ben.
Hirth

Postby Hirth » 15 Aug 2011 15:01

E10, mis een onderdeel in de foto

Wat betreft car detailling, de onderstaande site is erg informatief, een aanrader

http://www.detailedimage.com/
E10
Moderator

Postby E10 » 15 Aug 2011 17:17

Als het goed is mis je 3 onderdelen; de verzegeling en de 2 borgplaatjes voor over de klemmen die voor en achter de steering coupler zitten.
E10
Moderator

Postby E10 » 21 Aug 2011 09:19

De laatste tijd vooral bezig geweest met het slijpen en polijsten van de te verchromen onderdelen. Begint aardig op te schieten. (we moeten toch iets te polijsten hebben nu ik met de lak niet verder kan……)

Daarnaast een begin gemaakt met de anti-dreun matten. Hoewel het materiaal dat ik gebruik anders is als 50 jaren geleden, wil ik het wel zo origineel mogelijk erin zetten. Dus de deuken achteraan aan de binnenkant van de kokerbalken vrij laten en de bult bij de achterbank (waar de versn. bak onder zit) met een apart stuk bekleden. Zoals op de foto’s te zien is moet ik dat laatste stuk nog, net als de kokerbalken, het verticale deel onder de achterbank, de bodem, de zijkanten van de tunnel en het schutbord. De zijpanelen waar de speakers zitten werden niet beplakt. Daar kwam de vloerbedekking rechtstreeks op de plaat. Op veel plaatsen komt er nog apenhaar over de anti-dreun.

achterrozetten.jpg

knipperlicht.jpg

framepjes.jpg

anitdreun.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Dame

Postby Dame » 21 Aug 2011 10:28

Mooi hoor, pas maar op dat er geen krasjes opkomen als je dat zo op het split legt :wink:
Hirth

Postby Hirth » 22 Aug 2011 17:41

Nice
E10
Moderator

Postby E10 » 19 Sep 2011 19:50

Zoals jullie inmidels gewend zijn ben ik nog steeds met 30 dingen tegelijk bezig. De afgelopen tijd heb ik gewerkt aan:

De anti-dreun platen; zie topic viewtopic.php?f=28&t=1821

Voorbereiden chroomwerk: Buitenkanten van rozetten en knipperlicht behuizingen waren al klaar. Binnenkanten heb ik gestraald met glasparels (korrelgrootte 40-70 μm). Op de foto is een gestraalde achterbumper rozet en een ongestraalde voorbumper rozet te zien.

Scripts: zijn klaar. Foto’s en verslag volgen nog.

Kabelboom: Hiermee ben ik ook aardig op weg. Het deel van de zekeringen naar achteren is klaar. Het deel van de zekeringen naar de voorkant is klaar. Rest nog het deel van de zekeringen naatr de schakelaars/instrumenten. Als ik daarmee klaar ben is zo’n 85% van de boom helemaal open geweest en dat alles om ongeveer 15 draden te vernieuwen......

Polijsten: Inmiddels heb ik een nieuwe polijstmachine dus de body hoop ik eind deze week klaar te hebben.
Hirth

Postby Hirth » 22 Sep 2011 17:21

Al foto's? ben erg benieuwd
stefan

Postby stefan » 19 Oct 2011 10:47

worden wel gratis thuis bezorgd
E10
Moderator

Postby E10 » 19 Oct 2011 13:32

Als ze nou allemaal van 7/58 waren......ik kan echt geen 10/58 velgen op mijn 9/58 auto zetten....alleen al het idee....... Maar toch bedankt!
E10
Moderator

Postby E10 » 19 Oct 2011 21:13

Ze kunnen wel mooi als referentiekader voor die van jouw dienen. En aangezien je dan toch een setje over hebt, kun je ze aan mij uitlenen. Anders staan ze toch maar in de weg :wink:

Oh ja, ik wil ze best voor je gaan halen in Zuid-Frankrijk. :lol:
Matthijs356

Postby Matthijs356 » 20 Oct 2011 08:23

Petwin wrote:Referentiekader....deze zijn voor een 9/57 natuurlijk veel te nieuw!

Goed als jij prima verder kunt slapen met het idee dat op de Kardex van jouw auto Rudges staan en je hebt ze er niet onder zitten... ook niet met een ietwat afwijkende datumstempel, dan is dat natuurlijk jouw geluk.... of probleem :mrgreen:

Hoe groot schat je de kans dat je originele onverziekte Rudges met de correcte datum stempel gaat vinden tegen een redelijke prijs? :cry:

Not.... :oops:

Return to “Project van.......”