Weer een hele kleine update:
In de schoolvakantie blijft er weinig tijd over om wat te hobbyen. Toch heb ik iets kunnen doen. Het meest vermeldenswaardig is dat het stuurhuis klaar is (ik moet alleen de originele verzegeling weer aanbrengen), dat de fusees klaar zijn en dat de 2 porssche en het 1600 script bij de goudsmid liggen voor een nieuw goudlaagje. Het heeft overigens heel wat werk gekost om de scripts weer in een goede toestand terug te brengen maar daar kom ik op terug als ik ze weer hier heb.
En dan het polijsten.........;
Dat verliep iets anders dan gepland. ca 4 maanden na het spuiten heb ik de auto laten wetsanden. Stofjes eruit met vervolgens korrel 2000 en 2500 (handmatig, nat) en daarna de hele auto plus panelen machinaal (vochtig) met 3M Trizact P3000. Toen was het de beurt aan de polijstexpert. Deze kwam en meldde na ongeveer 20 minuten dat hij de indruk had dat er krasjes onder de lak zaten.......

Ik kon het me nauwelijks voorstellen maar toch maar de spuiter laten komen. De spuiter was van mening dat de krasjes ontstaan zijn tijdens het schuren van de blanke lak en dus met polijsten eruit moesten gaan. Voor de zekerheid ook de schuurder erbij gehaald die dezelfde mening had. (overigens had de polijster er een dag voor uitgetrokken terwijl de spuiter en schuurder onafhankelijk van elkaar zeiden dat dat onmogelijk was). In goed overleg is toen besloten dat de schuurder het verder over zou nemen omdat hij ter plekke, tijdens het polijsten zou kunnen beoordelen of er nog geschuurd zou moeten worden en dit dan meteen doen. Zo gezegd zo gedaan en vorige week meldde hij tevreden dat de body klaar was en was zeer trots op het resultaat.
Toen ik de dag erna eens goed ging kijken en ook de bouwlamp erbij haalde zag ik tot mijn grote schrik en ontzetting nog 100-en krasjes. Ja, de lak is strak en de glans is enorm maar onder een bepaalde hoek en met het juiste licht waren de krasjes goed te zien. Nu weet ik dat ik superkritisch ben en vaak dingen zie die anderen niet zien maar ook mijn vrouw zag het en zelfs mijn pa die mijn restauratie vaak over de top vindt, vond dat dit niet kon. Ik heb de schuurder in zijn waarde gelaten en hem bedankt en gezegd dat ik uit kostenoogpunt de panelen zelf zou doen.
Goed, ik ben dus aan de slag gegaan met de polijstmachine (dual action/excentrisch) en de 3M Trizact voor de serieuzere krassen. Na 5!!! uur was de achterkant klaar (ja alleen de acherkant!!) maar het resultaat is perfect. Het goeie aan het verhaal is dat de krasjes dus in/op de blanke laag zaten en niet eronder. Inmiddels heb ik 2/3 van de body klaar maar is de polijstmachine kapot

Ik heb het even geprobeerd met een roterende maar die laat op de bolle delen vrij veel 'swirls' na zodat ik helaas moet wachten tot mijn machine weer gerepareerd is. Duurt 6 tot 8 weken.......
Niet dat ik niets kan doen maar het is jammer dat ik dit nu niet af kan maken. Na deze polijstgang volgt er nog een lichte polijstbeurt waarna er een Glaze en een Sealant opgezet worden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.