J-tube

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
dk

J-tube

Postby dk » 18 Nov 2009 20:27

Wat is er met deze J-tube aan de hand? Wat zou ik er mee moeten doen?
Is het verstandig de flenzen te laten vlakken? Echt vlak zijn ze niet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
dk

Re: J-tube

Postby dk » 19 Nov 2009 08:12

Kleine toevoeging, misschien wat slecht te zien.
Er zit een plaatje op de flens. Deze is in het midden wat los gekomen (zie foto). Gebeurt dit vaker? En moet hier nog wat mee gebeuren?
JDMM

Postby JDMM » 19 Nov 2009 15:46

Is dat niet een stukje van een oude pakking ?

Flens moet in ieder geval vlak zijn, vijl, schuurband o.i.d., anders lekt het daar.
Ev. plaatselijk iets oplassen.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
dk

Postby dk » 19 Nov 2009 21:17

Nee, is geen oude pakking volgens mij. Dat dacht ik in eerste instantie ook dus ik wilde het eraf halen en daardoor is de opening ontstaan. Maar als je goed kijkt verdwijnt het plaatje in het geheel. En ik kan me ook niet voorstellen dat er op 1 of andere wijze een plaatje is opgelast o.i.d. Waarschijnlijk als ik hem weer op de cil.kop vastzet is het weer dicht. Dus misschien moet ik maar zoveel mogelijk het oppervlak vlak maken/vijlen en dan weer vast zetten. Gebeurt het ook wel dat er 2 pakkingen tussen worden geplaatst?
dk

Postby dk » 19 Nov 2009 21:20

Heeft iemand nog J-tubes liggen? Wil je eens kijken of hier misschien ook vaag een dergelijk plaatje te zien is?
JDMM

Postby JDMM » 19 Nov 2009 22:39

Dennis,

hoe moeilijk kan dit zijn ?
Vlakke flens op J=pipe, vlakke kop, 1 pakking, vastdraaien, klaar.
Heb diverse J-pipes , allemaal met een vlakke flens.

Ik heb op andere plaatsen ook wel eens gezien dat een laag metaal a.h.w. loslaat van de rest,maar dan praten we over ijzer uit de middeleeuwen. Mogelijk een gevolg van het productieproces.( Smeden, wellen)

Als dat bij deze flens het geval is, zal het er toch vanaf moeten tot op het "moeder"materiaal en oplgelast moeten worden voor een goede reparatie.

Jan.
dk

Postby dk » 22 Nov 2009 23:16

Je hebt gelijk. Niet moeilijk doen maar gewoon gelijk goed doen. Plaatje gaat eraf, oplassen, vlakken.

Toch heb ik zoiets nog niet gezien, zo'n stukje/plaatje wat loslaat.
JDMM

Postby JDMM » 22 Nov 2009 23:27

Dennis,

Toch zie je het wel eens op een heel oud mes of op zo'n Ind. kris.
daar worden div. lagen metaal op elkaar "getimmerd", een goed mes 7 lagen, en dat laat dan na 500 jaar los.
Maar op een J-pipe van 1960 hoort het eigenlijk niet te mogen.

Ik zou er een beiteltje onder slaan om het plaatje er af te krijgen, de flex er in zetten tot op goed materiaal, oplassen en vlakken.

Succes ,

Jan.

Return to “Vraag het de Wijzen”