originele 356 SC motor

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

originele 356 SC motor

Postby Matthijs356 » 09 Jun 2009 07:32

Wie gaat ons helpen?

Guy heeft de 356 SC motor afgelopen zaterdag uitgehaald (foto's volgen) en we zijn nu op zoek naar iemand of een paar mensen die ons willen helpen om de motor en alles wat daarbij hoort zoals, warmtekanalen en uitlaat terug in originele staat te krijgen.
Ik weet niet wat ik kan verwachten binnenin, maar ik vrees voor een totale revisie.
We willen graag het plaatwerk rond de motor in de juiste kleuren met de juiste stickers.
En last but not least een volledig gereviseerde motor.

Misschien is het een idee om ook dit op een forumtechnische dag te doen.
Ontmanteling van de motor en inspectie wat goed is en wat niet goed is.
Kunnen we allemaal veel van leren denk ik. Ik vooral want motoren dat is nog niet echt mijn ding.

Laat jullie reactie maar komen.
We zijn ook bereid om een degelijke vergoeding te betalen, we zijn niet op zoek naar een gratis revisie hoor... :wink:

Hieronder een foto van de huidige staat van de motor:


Image
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 09 Jun 2009 09:35

Het allerbelangrijkste bij zo'n project is een mooie professionele kantelbare motorsteun, zonder dat begin je niks.
Verder een proper werkhuis, waar niet geslepen en gelast wordt e.d.
Voldoende mogelijkheid om gedemonteerde spullen netjes overzichtelijk neer te leggen. Doosjes, blikjes, labels, plastic zakjes, viltstiften etc.
Een ruim ass. handgereedschap, ev. luchtsleutel en sjalumeau.

Het beste kun je zo'n blok in eens compleet demonteren, dan ben je al een dag verder.
Daarna volgt het blinkend schoonmaken van alle delen, diverse dagen hard werken.
Dan beoordelen van alle onderdelen opmeten etc., veel spec. meetgereedschap nodig,plan trekken wat nieuw en wat naar revisiebedrijf etc, al weer een of twee dagen.
Uitbesteden werk, spullen bij elkaar krijgen .Maanden.
Als alles weer compleet is een paar dagen opbouwen.

Ik wil maar zeggen, op een techn. forumdag doe je niet veel, maar we (?) willen best eens een dagje afkomen. :idea:

Jan.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: originele 356 SC motor

Postby stef69 » 24 Aug 2009 16:06

ben al even bezig, demonteren, labelen en in doosjes steken lukt vrij aardig

volgende vragen : reinigen cilinderkop met een paar mm roet erop, roeste cilinders (buitenzijde)

hoe doe je dat best?

cilinders beschermen tegen roest in toekomst : haalbaar? hoe?
Stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: originele 356 SC motor

Postby JDMM » 24 Aug 2009 16:27

Cilinderkop: schrapen met iets van alu of roodkoper om geen krassen te maken, voor het laatste ovenreiniger. Goed naspoelen.

Cilinders: staalborstel.

Cil. langdurig tegen roest beschermen: montage olie, b.v. "FirstLube".

Natuurlijk kun je ook stralen met b.v. glasparel of walnoot maar daar ben ik persoonlijk niet voor, of ze moeten in buurt "koudijs" stralen.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: originele 356 SC motor

Postby stef69 » 24 Aug 2009 16:43

Jan, bedankt voor snelle respons

ik probeer het op mijn volgende vrije dag, morgen moet ik helaas werken
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: originele 356 SC motor

Postby stef69 » 25 Aug 2009 19:13

eerste test om foto te plaatsen (met dank aan Paul)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by stef69 on 25 Aug 2009 19:19, edited 1 time in total.
Stefan
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: originele 356 SC motor

Postby Bos » 25 Aug 2009 19:16

niet zo heel goed gelukt...
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: originele 356 SC motor

Postby stef69 » 25 Aug 2009 19:20

Bossie wrote:niet zo heel goed gelukt...



volgens mij nu in orde, origineel was te groot
Stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: originele 356 SC motor

Postby JDMM » 25 Aug 2009 19:50

Als het pasvlak gekotterd is hoeft het vlak waar het nummer staat nog niet gekotterd te zijn , pas bij diepte verschil van 10 mm of zo, zie WSM.

Ik zie geen mech. beschadiging, alleen kool.
Die motor heeft gewoon wat olie verbruikt, niets bijzonders.

Had ie maar twee tact olie gebruikt, dan was ie nu niet versleten geweest ! 8)

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: originele 356 SC motor

Postby stef69 » 25 Aug 2009 20:05

ik hem hem zeker niet laten kotteren, is er pas gisterenmiddag afgehaald
is kotteren nodig voor terugplaatsen? ik zie rechtsboven wel roest, komt van cilinder

roet dat is zeker, zo een 2 - 3 mm dik

een geruststelling dat dit haalbaar lijkt om terug op te bouwen

bedankt
Stefan
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Re: originele 356 SC motor

Postby Knick » 25 Aug 2009 23:36

Lijkt mij verstandig om de boel eerst eens helemaal te demonteren en goed schoon te maken. Zou mij niet verbazen als de klepgeleiders het ook gehad hebben.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: originele 356 SC motor

Postby stef69 » 26 Aug 2009 07:22

Knick wrote:Lijkt mij verstandig om de boel eerst eens helemaal te demonteren en goed schoon te maken. Zou mij niet verbazen als de klepgeleiders het ook gehad hebben.


klepgeleider te vervangen zonder de kleppen te vervangen?

en wat is verschil tussen goed en slecht voor klepgeleider?
Stefan
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Re: originele 356 SC motor

Postby Knick » 26 Aug 2009 10:08

Meer dan de voorgeschreven speling. Te veel speling betekend een slechte warmte afvoer en kan leiden tot verbrande of afgebroken kleppen.
Kleppen hoeven niet per definitie vervangen te worden. Slijtage van de klepgeleider is meestal groter dan de slijtage van de klepsteel.
Controle is eenvoudig, klepsteel tot aan de bovenrand van de klepgeleider indrukken. Is de axialespeling op de rand van de klepschotel groter dan 1mm, dan moet je de boel eens serieus gaan nameten.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: originele 356 SC motor

Postby stef69 » 30 Aug 2009 16:44

ben zo even aan het tellen gegaan wat het kost aan nieuwe onderdelen voor revisie van de motor, alle delen die echt nodig zijn (zoals ik afgelopen weken hier mocht leren) met behoud van huidige 86 mm cilinders
en kom uit net boven de 2000 €, lijkt dit correct voor de specialisten

2e deel van kostprijs (na demonteren dat goed opschiet)
- gereedschap kopen, zelf doen, veel leren, de tijd ervoor nemen (geen haast bij) maar is zeker niet goedkoop, er is veel specifiek gereedschap nodig
- uitbesteden aan ... en werkuren betalen? iemand een raming hiervoor? (wil enkel samenwerken met iemand die vertrouwen kan geven, referentie noodzakelijk, ...)
Last edited by stef69 on 01 Sep 2009 08:36, edited 1 time in total.
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: originele 356 SC motor

Postby stef69 » 31 Aug 2009 14:41

beter dat dan valse hoop

ik ging er wel van uit dat krukas en nokkenas en carter OK waren een aantal jaren geleden heb ik (kort) met de wagen gereden en toen was alles OK (zo voelde en zag het toch?)

honen, kotteren, ... ligt niet direct in de mogleijkheden

op cilinderkop staat 59.0, volgens mij inhoud van de kop (per cilinder) heeft dit enige verwijzing naar type? super B of C of industriemotor?
Last edited by stef69 on 01 Sep 2009 09:12, edited 1 time in total.
Stefan

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest