Achteruitrijverlichting

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
stefan

Achteruitrijverlichting

Postby stefan » 13 Jul 2009 21:06

hoi knick,

ben vandaag bij mijn vriend bert geweest. hij heeft een soldierbout. daar hebben we een druppel aan de lamp geplakt, en inderdaad - het fuctioniert prima.
echter toen ik achteruit naar de schuur van mijn vriend reed zei bert "de achteruitlicht lamp doet het niet". dus de boel los gehaald en de lamp gecheckt (deze was tamelijk blauw van kleur). nieuwe lamp erin en checken. volgens bert (mijn vriend) deed de achteruitrij verlichting het heel even en dan niets meer.
nu je raad het al - op naar de volgende vraag van mij: waar zit de schakelaar die deze lamp bedient? of kan het ook iets anders zijn?

groet en dank,

stefan - die uit het hoge noorden
stefan

Re: knipperlicht

Postby stefan » 15 Jul 2009 18:58

hoi edwin,

dit ga ik proberen!

vriendelijk dank,

stefan
stefan

Postby stefan » 19 Jul 2009 09:59

ben gisteren middag in mijn 356 gekropen om naar de schakelaar voor het achteruit rijlicht te zoeken. dit met de hulp van edwin (die uit het warme zuiden). heb de binnenbekleding eruit gehald, de aluminium strip die de tunnel van boven dicht houdt en ook meteen de houten plank die voor achter de pedalen zit - ik wilde altijd al weten hoe het daarachter eruit zou zien.
edwin, ik kan de schakelaar zien en voelen, echter kan ik nog niet goed erbij komen. de reden is:
aan de ene kant zit een vierkante plaat welke met vier bouten om de schakelstang zit en an de andere kant loopt de binnenbekleding eroverheen. deze binnen bekleding is op de tunnel geschroefd en verdekt de schakelaar ten dele. de schroeven gaan door de rails waar de stoelen in lopen. dus: moet ik de stoelen uitbouwen of de schakelbehuizing los maken om bij de schakelaar te komen?
op gepaste hulp op afstand wachtend, groet ik u allen

stefan uit het hoge noorden
stefan

Postby stefan » 24 Jul 2009 10:04

hoi edwin,

bedankt - als ik de vierkante plaat eruit haal, moet ik dan de hele schakelpook eveneens verwijderen? om de pook heen zit een ovaal plaatje welke met twee bouten vast zit - moet die ook los? ik ben bang dat ik dan aan de afstelling van de versnellingen kom.

groet en dank uit het hoge noorden

stefan
E10
Moderator

Postby E10 » 24 Jul 2009 15:47

Stefan,
als je de plaat met de 4 bouten los hebt en hem tezamen met de schakelpook naar boven trekt, dan zul je zien dat de schakelpook in de vork van de schakelstang (stang die naar achteren loopt) geschoven zit. Hij zit vast d.m.v. een pen. Als je deze pen eruit tikt dan kun je de plaat met de pook nog eraan wegnemen. Dan zit alleen nog een kabeltje aan de schakelaar voor het achteruitrijlicht vast.
Let op!: de plaat met de 4 bouten heeft schuifgaten wat betekent dat je enige ruimte/speling hebt om de plaat vast te zetten. Voordat je de plaat los schroeft even de positie van de plaat t.o.v. tunnel markeren.
stefan

Postby stefan » 27 Jul 2009 08:45

etienne merci!

voor alle duidelijkheid - niet dat jullie denken, die stefan moet een onderdelenboek/werkplaatshandboek kopen. deze heb ik al. echter staan daar geen "sleuteltips" van mensen met sleutelervaring in.
etienne je schrijft dat ik de ligging van de "bok" tov de tunnel moet markieren voordat ik de vier bouten eruit haal. dit omdat deze in een soort gleuf? zitten. dan komt nu mijn volgende vraag: hoe zitten de bouten aan de onderkant geborgd?

dank,

stefan die....
E10
Moderator

Postby E10 » 27 Jul 2009 16:05

De plaat waar de pook aan vast zit heeft 4 sleepgaten, d.w.z. een gat dat min of meer ovaal van vorm is (in dit geval in de lengterichting van de auto). Daarmee kun je de plaat iets meer naar voor of naar achteren schuiven voordat je hem vastschroeft. Op de tunnel zijn 4 plaatjes gelast. De bouten worden in vaste moeren gedraaid die onder die 4 plaatjes bevestigd zitten. Als je het los haalt spreekt het voor zich.

Return to “Vraag het de Wijzen”