Stoterstangen

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Stoterstangen

Postby JDMM » 14 May 2009 12:54

Heeft iemand ooit de houten vulling/staafjes uit vroege stoterstangen gehaald ?
Hoe haal je het handigste de stoterstangen uit elkaar ?

Jan.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 14 May 2009 20:27

Ik krijg die eindjes er wel vanaf en ook weer er op, maar moet dan een speciale trekker maken, en de vraag is alleen of wat je overhoudt net zo sterk is als het was.
Prijstechnisch gezien is wegmieteren waarschijnlijk wel het verstandigste.
Een nieuw setje kost bij NLA $ 38, dus duur zijn ze niet.
Morgen Joma maar weer eens bellen.

Jan.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 15 May 2009 14:58

Hier dan de satéstokjes, even een hulpstukje gemaakt, en dan gaan de stoterstangen vrij gemakkelijk uit elkaar.
Deze houtjes zijn bijna alle 8 aan de einden spits geworden waardoor ze de oliedoorstroming door de stoterstangen kunnen blokkeren.
Image
Image

Jan.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 15 May 2009 17:38

Ze geven best wel een bijzondere smaak anders. 8)
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 19 May 2009 08:14

Om het verhaal van de stoterstangen even af te ronden:

Volume olie in stoterstang zonder houtje = 12,5 ml
Volume olie in stoterstang met houtje er in =9,17 ml

Vultijd stoterstang is 36% langer zonder houtje erin, maar geen gevaar meer voor verstopping.

Gewicht lege stoterstang =56 gr.
Gewicht stoterstang gevuld met alleen olie=67 gr.
Gewicht stoterstang gevuld met olie maar
met het houtje er in =67 gr.!

Het is dus niet waar dat de stoterstang zwaarder wordt als het houtje wordt verwijderd !! ( Dit wordt wel altijd als tegenargument aangevoerd.)

Inmiddels zitten de stoterstangen zonder houtjes weer op de plaats waar ze thuis horen.

Image

Jan.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 19 May 2009 21:48

Ik vond dit belangrijke informatie, maar als daar dan de draak mee wordt gestoken, houd ik die in het vervolg wel voor me. 8)

Jan.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 20 May 2009 08:30

Edwin,

Dat was maar een geintje hoor !
Ik weet best dat dat jou en een paar anderen interesseert.
Het mooie is dat er op het registry forum ook een draadje over is : "pushrod wooden inserts up close".
Daar schermde een aantal mensen met het gewichtsverschil, maar vanaf dat dat weerlegd is hoor je niemand meer !

De oorzaak is volgens mij tweeledig :
Ze klappen dicht als ze metrisch eenheden zien staan en een Dutchman hoort op een fiets rond te rijden en geen pushrods na te meten van hun 356-en.

Jan.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Postby stef69 » 21 May 2009 10:29

JDMM wrote:Edwin,

Dat was maar een geintje hoor !
Ik weet best dat dat jou en een paar anderen interesseert.
Het mooie is dat er op het registry forum ook een draadje over is : "pushrod wooden inserts up close".
Daar schermde een aantal mensen met het gewichtsverschil, maar vanaf dat dat weerlegd is hoor je niemand meer !

De oorzaak is volgens mij tweeledig :
Ze klappen dicht als ze metrisch eenheden zien staan en een Dutchman hoort op een fiets rond te rijden en geen pushrods na te meten van hun 356-en.

Jan.


ik vind dergelijke info ook super omdat het mij en vele andere veel tijd kan sparen in zoeken naar een goede oplossing

doe zo verder
Stefan

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests