Hoi allen,
Ik twijfel al een hele poos over de overstap naar een 356. Al jaren ben ik een tevreden 911SC rijder maar deze auto heeft voor mij een minder tourgehalte. Om echt lekker met de 911 te kunnen rijden is toch altijd een half uur opwarmtijd nodig. Vanzelfsprekend is de snelheid en het sturen daarna top!
In het verleden heb ik ook Kever gereden en het rustig touren over de binnenwegen wil ik graag opnieuw ervaren. Dit dan nu eventueel in een 356. Het merk Porsche blijft me trekken, zeker in combinatie met de geweldige looks van een 356! Is hier iemand die dezelfde overstap bewust heeft gemaakt (911 naar 356)? Wat is daarbij jullie afweging geweest? Zit er een groot verschil in het onderhoud (en de kosten)? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Overstap van 911 naar een 356...de twijfels
-
- Posts: 109
- Joined: 23 Sep 2013 13:54
- Contact:
- Richard
- Moderator
- Posts: 1500
- Joined: 08 May 2006 11:57
- Contact:
Re: Overstap van 911 naar een 356...de twijfels
Hallo Heezeg,
De 356 heeft vergelijkbare opwarmtijd nodig voordat ze echt lekker rijdt. Maar voor wat betreft het touren is het een onovertroffen auto omdat ze zoals ze in het engels zo mooi zeggen "nimble" is.
Ik ben overigens zelf geupgrade vanaf een VW 1600 Variant dus de downgrade vanaf een 911 weet ik niet.
Heb wel eens in een 964, 993 of Cayman gereden en dat is gewoon een andere klasse vwb de beschikbare pk's. De wegligging van een goede, wat recentere 356 is verrassend goed. En als je flink toeren maakt komt de auto heel goed tot haar recht. Het super directe van een 356 en het pure rijden ermee vind ik heerlijk maar dat blijft uiteraard persoonlijk.
Onderdelen zijn duur en de prijzen blijven stijgen. Maar dat geldt voor de oudere 911 denk ik ook.
Wellicht had je dit filmpje al gezien: http://cinecars.nl/video/de-witte-tornado/
Zit wel een gekietelde motor in...
De 356 heeft vergelijkbare opwarmtijd nodig voordat ze echt lekker rijdt. Maar voor wat betreft het touren is het een onovertroffen auto omdat ze zoals ze in het engels zo mooi zeggen "nimble" is.
Ik ben overigens zelf geupgrade vanaf een VW 1600 Variant dus de downgrade vanaf een 911 weet ik niet.
Heb wel eens in een 964, 993 of Cayman gereden en dat is gewoon een andere klasse vwb de beschikbare pk's. De wegligging van een goede, wat recentere 356 is verrassend goed. En als je flink toeren maakt komt de auto heel goed tot haar recht. Het super directe van een 356 en het pure rijden ermee vind ik heerlijk maar dat blijft uiteraard persoonlijk.
Onderdelen zijn duur en de prijzen blijven stijgen. Maar dat geldt voor de oudere 911 denk ik ook.
Wellicht had je dit filmpje al gezien: http://cinecars.nl/video/de-witte-tornado/
Zit wel een gekietelde motor in...
Richard
'63 356B
'63 356B
-
- Posts: 109
- Joined: 23 Sep 2013 13:54
- Contact:
Re: Overstap van 911 naar een 356...de twijfels
Dank voor je reactie. Gaaf filmpje
De oplossing met het 912 blok ben ik meer tegengekomen. Een Outlaw blijft nog wel een optie maar in eerste instantie zou ik toch voor een originele 356 gaan.
Voer jij het onderhoud zelf uit of ga je hiervoor naar een specialist? Aan mijn SC is nog veel zelf te doen, ik heb het idee dat het bij een 356 zelfs nog iets makkelijker is.
Hoop op meer reacties, ben benieuwd!

Voer jij het onderhoud zelf uit of ga je hiervoor naar een specialist? Aan mijn SC is nog veel zelf te doen, ik heb het idee dat het bij een 356 zelfs nog iets makkelijker is.
Hoop op meer reacties, ben benieuwd!
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Overstap van 911 naar een 356...de twijfels
Hallo Heezeg,
Ook ik heb geen ervaring met een downgrade, want ben zelf ook met een Kever begonnen. Maar na een jarenlange restauratie kan ik je wel zeggen dat het normale onderhoud goed zelf te doen is. Zeker als je dat nu ook al doet. Het meeste spreekt voor zich en in de werkplaatshandboeken en andere technische boeken staat alles wat je weten moet. Inderdaad zijn onderdelen duur en worden ook niet goedkoper maar goed, dan heb je wel wat...
Ik rij pas 2 maanden met mijn auto maar het is wel genieten. Als je voor een 356 gaat zul je je moeten beraden welk model je graag wilt en welke motor. 356's hebben 6V, de lateren waren optioneel met 12V leverbaar. De 356C heeft schijfremmen, de A en B trommels. De 1600 Normaal loopt lekker soepel onderin de toeren, de 1600 Super heeft wat meer toeren nodig en daardoor net iets minder geschikt om op lage snelheid te 'cruisen'. De B en C hebben een ge-upgrade versnellingsbak. Het model is uiteraard een kwestie van smaak.
Wellicht dat anderen nog aanvulingen hebben. Of ervaring in het rijden met een A, B en/of C.
Ook ik heb geen ervaring met een downgrade, want ben zelf ook met een Kever begonnen. Maar na een jarenlange restauratie kan ik je wel zeggen dat het normale onderhoud goed zelf te doen is. Zeker als je dat nu ook al doet. Het meeste spreekt voor zich en in de werkplaatshandboeken en andere technische boeken staat alles wat je weten moet. Inderdaad zijn onderdelen duur en worden ook niet goedkoper maar goed, dan heb je wel wat...
Ik rij pas 2 maanden met mijn auto maar het is wel genieten. Als je voor een 356 gaat zul je je moeten beraden welk model je graag wilt en welke motor. 356's hebben 6V, de lateren waren optioneel met 12V leverbaar. De 356C heeft schijfremmen, de A en B trommels. De 1600 Normaal loopt lekker soepel onderin de toeren, de 1600 Super heeft wat meer toeren nodig en daardoor net iets minder geschikt om op lage snelheid te 'cruisen'. De B en C hebben een ge-upgrade versnellingsbak. Het model is uiteraard een kwestie van smaak.
Wellicht dat anderen nog aanvulingen hebben. Of ervaring in het rijden met een A, B en/of C.
-
- Posts: 109
- Joined: 23 Sep 2013 13:54
- Contact:
Re: Overstap van 911 naar een 356...de twijfels
Ik heb de verschillende types (A, B en C) verschillende keren vergeleken. Met afstand vind ik de A het mooist! Maar het rijden is toch belangrijker. Een late B of C/SC heeft mijn voorkeur. Schijfremmen icm met de latere 90pk motor.
Het liefst begin ik aan een 356 waar nog wat aan te verbeteren valt in de komende jaren. Belangrijkste is dat de techniek fatsoenlijk is, een compleet strakke body is minder belangrijk. Om die reden hoop ik ook aan een budget van 35-40k genoeg te hebben. Liefst koop ik een 356 in de buurt maar een trip naar de VS om er een te zoeken overweeg ik ook nog. Iemand daar ervaring mee?
Het liefst begin ik aan een 356 waar nog wat aan te verbeteren valt in de komende jaren. Belangrijkste is dat de techniek fatsoenlijk is, een compleet strakke body is minder belangrijk. Om die reden hoop ik ook aan een budget van 35-40k genoeg te hebben. Liefst koop ik een 356 in de buurt maar een trip naar de VS om er een te zoeken overweeg ik ook nog. Iemand daar ervaring mee?
-
- Posts: 505
- Joined: 09 Jun 2006 20:06
- Location: Maldegem, Belgium
- Contact:
Re: Overstap van 911 naar een 356...de twijfels
Ervaring genoeg in het kopen van 356's in de VS.
Ik ga begin november naar daar om te kijken naar wat collecties.
PM maar als je wat wil weten
Ik ga begin november naar daar om te kijken naar wat collecties.
PM maar als je wat wil weten
-
- Posts: 109
- Joined: 23 Sep 2013 13:54
- Contact:
Re: Overstap van 911 naar een 356...de twijfels
Matthijs356 wrote:Ervaring genoeg in het kopen van 356's in de VS.
Ik ga begin november naar daar om te kijken naar wat collecties.
PM maar als je wat wil weten
Je hebt een PM!
Return to “Vraag het de Wijzen”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests