Ik heb vandaag de 2 voorste torsiestaven proberen af te stellen. Dat lukte goed, echter maar aan 1 kant. Als ik aan de ene kant een hoek van 140 graden ingesteld heb, dan heb ik aan de andere kant een hoek die 5 graden afwijkt....... Bij beide staven is dit het geval.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Verdraaide staven?
Hoe nu verder?
- Uitmiddelen, bijv ene kant 142 en andere kant 137 garden?
- Of de draaiing eruit proberen te krijgen door de ene kant vast te zetten en dan de andere kant tegengesteld proberen te verdraaien?
Hoek voorste torsiestaven
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Hoek voorste torsiestaven
Ik zou later de wieldruk opmeten en aan de hand daarvan ev. verstellingen uitvoeren.
Gelijke wieldruk L/R is belangrijker dan de hoeken die vrijhangend gemeten worden.
Jan.
Gelijke wieldruk L/R is belangrijker dan de hoeken die vrijhangend gemeten worden.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Hoek voorste torsiestaven
Terugdraaien zal inderdaad waarschijnlijk niet gaan. Een tolerantie staat niet vermeld.
Als ik nu bijv Linksboven op 137,5 en Linksonder op 142,5 zet en dan Rechtsboven op 142,5 en Rechtsonder op 137,5, dan heb ik gemiddeld 140 en heb ik ook links en rechts dezelfde hoogte. Het zal een beetje wringen worden om de fusees op de draagarmen te krijgen maar daardoor zullen de draagarmen wel weer evenwijdig aan elkaar staan. (met een sleutel verdraai je de torsiebar makkelijk handmatig 5 graden als hij in het midden vastzit en als de fusees erop zitten dan heb je volgens mij automatisch boven en onder dezelfde hoek). Ik zou ook kunnen besluiten om dit te doen met 140 en 135 graden om dan tenminste 1 draagarm op de goeie hoek te krijgen. Als de auto dan eenmaal op zijn wielen staat kan ik altijd nog besluiten om de hoogte iets aan te passen mocht deze niet goed staan.
Wieldruk meten; Dit is uiteraard belangrijk, maar wordt volgens mij door bovenstaande methode gelijk verdeeld. Waar en hoe meten ze dit?
Graag jullie mening over bovenstaande methode.
Bedankt!
Als ik nu bijv Linksboven op 137,5 en Linksonder op 142,5 zet en dan Rechtsboven op 142,5 en Rechtsonder op 137,5, dan heb ik gemiddeld 140 en heb ik ook links en rechts dezelfde hoogte. Het zal een beetje wringen worden om de fusees op de draagarmen te krijgen maar daardoor zullen de draagarmen wel weer evenwijdig aan elkaar staan. (met een sleutel verdraai je de torsiebar makkelijk handmatig 5 graden als hij in het midden vastzit en als de fusees erop zitten dan heb je volgens mij automatisch boven en onder dezelfde hoek). Ik zou ook kunnen besluiten om dit te doen met 140 en 135 graden om dan tenminste 1 draagarm op de goeie hoek te krijgen. Als de auto dan eenmaal op zijn wielen staat kan ik altijd nog besluiten om de hoogte iets aan te passen mocht deze niet goed staan.
Wieldruk meten; Dit is uiteraard belangrijk, maar wordt volgens mij door bovenstaande methode gelijk verdeeld. Waar en hoe meten ze dit?
Graag jullie mening over bovenstaande methode.
Bedankt!
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Hoek voorste torsiestaven
Lijkt mij een goed plan.
Wieldruk meten :
De politie en de RDW kunnen dat, er zijn ook garagebedrijven.
De wieldruk is erg belangrijk, als een auto b.v. licht getordeerd is kunnen de hoeken wel gelijk zijn maar de wieldruk behoorlijk afwijken.
Google even op "wieldruk meten" dan lees je er meer over, ook wat adressen.
Weegplateau's zijn te koop, voor een duizend of drie heb je al een setje, dan voegen we dat bij het Forumgereedschap.
Je kunt ook van de zomer tussen Maastricht en Luik bij de grensovergang ( waar de politie gewichtscontroles op caravans houdt ) vragen om een "free ride".
Jan.
Wieldruk meten :
De politie en de RDW kunnen dat, er zijn ook garagebedrijven.
De wieldruk is erg belangrijk, als een auto b.v. licht getordeerd is kunnen de hoeken wel gelijk zijn maar de wieldruk behoorlijk afwijken.
Google even op "wieldruk meten" dan lees je er meer over, ook wat adressen.
Weegplateau's zijn te koop, voor een duizend of drie heb je al een setje, dan voegen we dat bij het Forumgereedschap.
Je kunt ook van de zomer tussen Maastricht en Luik bij de grensovergang ( waar de politie gewichtscontroles op caravans houdt ) vragen om een "free ride".

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Hoek voorste torsiestaven
Zou het dan nog wat uitmaken of ik voor de 140/135 ga of voor de 137,5/142,5?
Zoals gezegd, de draagarmen komen wel parallel te staan, het is alleen de vraag naar welke kant 1 van de staven zich zal corrigeren. Als hij getordeerd wordt om de draagarm op de fusee te krijgen dan zal hij terug willen naar zijn 'rust' stand. Voorkomt de tweede staaf dit of wordt deze 2e staaf meegetrokken? Het zou natuurlijk echt vervelend worden als aan de ene kant de bovenste staaf door de onderste naar beneden gedraaid wordt en aan de andere kant de onderste staaf door de andere naar boven getrokken wordt. Dan staat ze dus scheef!
Zoals gezegd, de draagarmen komen wel parallel te staan, het is alleen de vraag naar welke kant 1 van de staven zich zal corrigeren. Als hij getordeerd wordt om de draagarm op de fusee te krijgen dan zal hij terug willen naar zijn 'rust' stand. Voorkomt de tweede staaf dit of wordt deze 2e staaf meegetrokken? Het zou natuurlijk echt vervelend worden als aan de ene kant de bovenste staaf door de onderste naar beneden gedraaid wordt en aan de andere kant de onderste staaf door de andere naar boven getrokken wordt. Dan staat ze dus scheef!
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Hoek voorste torsiestaven
Dat kun je alleen proefondervindelijk vaststellen, maar ik denk dat je gemiddeld goed uitkomt
Iets lager is mooier.
Jan.
Iets lager is mooier.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Hoek voorste torsiestaven
Ja, helaas valt niet alles op voorhand te beredeneren/calculeren. De neus moet volgens mij iets omhoog wijzen maar iets te laag is inderdaad mooier als iets te hoog.
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Hoek voorste torsiestaven
Als ik jullie om wijze raad vraag en het blijkt later dat de fout bij mezelf ligt dan wil ik dat wel toegeven...... En omdat ik de beroerdste niet ben gun ik jullie ook je lachmoment om mijn blunder.
Omdat het me toch niet lekker zat ben ik weer onder de auto gekropen en heb ik de stop- en stelbouten losgehaald en ben opnieuw begonnen met afstellen. Toen kwam ik uit op bijna 10 graden verschil..... Bestaat toch niet. Dat had ik zeker moeten zien toen ze eruit lagen. Dus torsiestaaf eruit getrokken, nagegeken en ja hoor, hartstikke recht! Ik zag wel dat het bepalen van de rechtheid moeilijk ging op de geribbelde kant. Dus nam ik me voor om de hoek te bepalen op de vlakke kant. Torsiestaaf erin, stelmoer erin, aanslagblok tegen stelmoer en meten. En toen zag ik het al.........al die keren heb ik aan de ene kant de vlakke kant gemeten en aan de andere kant de geribbelde kant omdat dat met mijn tool makkelijker was (zonder er bewust over na te denken). En als je dan ook nog de gradenboog verkeerd afleest is de verwarring compleet. (de 130 graden die ik aflas was eigenlijk 50 graden, en 50 + 90 = ........)
. De geribbelde kant zorgt dan nog voor de laatste afwijking. Kortom, ze stonden al die tijd goed, en staan nu weer goed, op 140, links, rechts, boven en onder. Probleem opgelost en voorlopig geen slapeloze nachten meer.
Ach, bij wie ging zijn eerste keer wel ' vlekkeloos' ?
Omdat het me toch niet lekker zat ben ik weer onder de auto gekropen en heb ik de stop- en stelbouten losgehaald en ben opnieuw begonnen met afstellen. Toen kwam ik uit op bijna 10 graden verschil..... Bestaat toch niet. Dat had ik zeker moeten zien toen ze eruit lagen. Dus torsiestaaf eruit getrokken, nagegeken en ja hoor, hartstikke recht! Ik zag wel dat het bepalen van de rechtheid moeilijk ging op de geribbelde kant. Dus nam ik me voor om de hoek te bepalen op de vlakke kant. Torsiestaaf erin, stelmoer erin, aanslagblok tegen stelmoer en meten. En toen zag ik het al.........al die keren heb ik aan de ene kant de vlakke kant gemeten en aan de andere kant de geribbelde kant omdat dat met mijn tool makkelijker was (zonder er bewust over na te denken). En als je dan ook nog de gradenboog verkeerd afleest is de verwarring compleet. (de 130 graden die ik aflas was eigenlijk 50 graden, en 50 + 90 = ........)



Ach, bij wie ging zijn eerste keer wel ' vlekkeloos' ?

- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Hoek voorste torsiestaven
Trek het je niet aan Etienne.
Ik maak ook dagelijks blunders, maar ik praat er niet over.
Jan.
Ik maak ook dagelijks blunders, maar ik praat er niet over.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
Return to “Vraag het de Wijzen”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest