E10ne

Hoe verloopt je restauratie? Gaat alles goed of heb je tegenslagen? Laat ons genieten en leren.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2474
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Mijn A-tje stelt zich voor......

Postby E10 » 31 Dec 2010 20:18

Is goed, die heb ik afgedekt...... :mrgreen:
User avatar
Dame
Posts: 225
Joined: 05 Mar 2010 08:30
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Mijn A-tje stelt zich voor......

Postby Dame » 03 Jan 2011 13:46

Etienne wrote:Is goed, die heb ik afgedekt...... :mrgreen:

Super gedaan! Laat je niet gek maken :wink:
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2474
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E10ne

Postby E10 » 17 Mar 2011 19:07

Spuiten en schutzen

Bij Reutter werd de 356 eerst in de bodyschutz gezet, daarna in kleur en vervolgens de overspray weer zwart gemaakt. (Ik weet niet hoe ze het bij karmann deden)

Je kunt je dan ook voorstellen hoe blij is was toen de auto terug kwam van de spuiter met overal overspray op de maagdelijke zwarte delen….. Yes, lekker origineel!! :roll: :( :cry: Daarnaast hadden de omgezette randen van de wielkasten, dorpels en kofferruimte wat weinig blauw gezien.

Ja, en toen begon het:

-Eerst de hele auto ingepakt en afgeplakt.

-Vervolgens de randen meissenblau gespoten,

-Toen de achterwielophanging glanzend zwart gespoten,

toen het schutzen van de kofferruimte en het steuntje waaraan ik gelast heb om de dorpel naar buiten te kunnen zetten. Eerst dus weer de blauw gespoten randen van de kofferruimte afplakken. Na het bestuderen van heel veel foto’s en meerdere personen bijna tot waanzin te hebben gedreven met mijn vragen ben ik tot de conclusie gekomen dat Fritz iets netter te werk ging dan Heinz. Fritz’s stijl bevalt me beter. Steuntjes voor voorste tankbanden niet geschutzt, van achterste tankbanden alleen dat deel geschutzt dat op de achterplaat vast zit. Rand waar krikklemmen op zitten geschuzt, deel daarboven niet, alleen wat overspray in de hoeken.

Toen alle overspray in motorruimte, wielkasten, voorkant en achter/boven achterwielophanging zijdeglans (50%) zwart gespoten, tevens ook kofferruimte gedaan. Dus, glanzend(70%) zwart gespoten achterwielophanging weer afplakken en alle blauw gespoten randjes weer afplakken.

Tot slot stuk onder dashboard gespoten. Dit was het leukste deel omdat dit zeer slordig gedaan werd. Achterkant instrumentenpaneel en ‘onderkant van bovenkant’ kregen weinig tot geen zwart. Bouten waar voorklepscharnieren mee vastzitten hadden nog duidelijk sporen van bodykleur (scharnieren zaten er dus al op bij spuiten van auto). Verstevigingsbuis en steunplaat waar stuurstang tegen aan komt was bodykleur met onderaan een zwarte ‘touch’. Het enige twijfelgeval was het deel waar het groene lichtrelay gemonteerd zat. Ik heb 3 datapoints waarvan ik zeker weet dat het originele auto’s zijn: Neil’s boek (zwart), ’57 (zilvergrijs, mooi langs de kantjes {tapijt is overigens wel vervangen, bevestigd door eigenaar}) en een ’59-er (meissenblau, met wat zwarte overspray {Fritz had ook soms zijn dag niet…}). Laatste 2 foto’s zijn overigens van de linkse kant. Ik denk dat Heinz bij de rode 356 in Neil’s boek wat overijverig geweest is, dus ik heb dat deel Meissenblau gelaten. Ik heb geprobeerd om mijn Meissenblaue bouten nog voor een deel blauw te laten maar dat viel tegen. Slecht spuiten is toch moeilijker dan je denkt en er zit dan ook snel teveel zwart overal. Maar ik ben er wel tevreden over, net als over de zwarte ‘touch’ op het buisje en stuurbuis steunplaat. Ik denk dat Fritz er ook blij mee zou zijn geweest.

Al met al een klus van 4 dagen waarbij ik toch wel enige malen ‘scheisse’ gedacht heb. Als ik het nog eens moest doen dan zou ik de onderkant van de auto VÓÓR het spuiten helemaal afplakken. (Dit is een tip die wellicht bij Aufbau geplaatst kan worden…….)

En dat was dat......dacht ik.... Toen ik de dag erna ging kijken hoe het eruit zag, blonk de kofferruimte me tegemoet. De motorruimte trouwens ook. Eigenlijk alles wat ik gespoten had. Wat bleek? De lak was verkeerd aangemaakt! Of goed aangemaakt en in het verkeerde blik gedaan. Het zou 50% glans moeten zijn, maar was meer 70-80%! :( :cry: Eerst denk je, ach voor driekwart komt er toch isolatie overheen en zie je er niet veel meer van. De dag erna denk je, tsja, maar die andere kwart zie je dus wel. De derde dag realiseer je je, dat als je zoveel moeite doet om een auto te restaureren, je dit niet zo kunt laten. Per slot van rekening heb ik de motorbeplating ook 2x gespoten omdat ik de eerste keer niet tevreden was over de glansgraad. En daar was het verschil veel kleiner. Maar op zo'n moment zie je het toch even niet meer zitten en vraag je je vertwijfeld af waar je aan begonnen bent. Dus toch maar een nieuwe blik gehaald, GLANS GECONTROLEERD!, en alles weer opnieuw gedaan. Nu kan ik weer rustig slapen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2474
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E10ne

Postby E10 » 17 Mar 2011 19:11

En het interieur met de referentiefoto's:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Dame
Posts: 225
Joined: 05 Mar 2010 08:30
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E10ne

Postby Dame » 17 Mar 2011 19:15

Ziet er weer netjes uit!
Alle goede dingen in 2en :wink:
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2474
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E10ne

Postby E10 » 17 Mar 2011 19:18

oh ja, en de scharnierkom, met duidelijk nog gedeeltelijk meissenblaue bouten:

ps: Anita, ik zou het niet erg vinden als eens iets meteen goed ging
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Dame
Posts: 225
Joined: 05 Mar 2010 08:30
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E10ne

Postby Dame » 17 Mar 2011 19:20

Dat komt toch wel voor! Je zult toch ook wel eens geluk hebben...
Je inspanning en werk is in ieder geval niet voor niets geweest.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: E10ne

Postby Hirth » 21 Mar 2011 15:37

Mooi werk E10! ik grap altijd dat het veel meer tijd kost om het even slecht als de fabriek te doen in plaats van het perfect te maken :D
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2474
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E10ne

Postby E10 » 05 Apr 2011 07:22

Dacht ik van het schuren af te zijn, begint het opnieuw........ Nou ja, echt schuren kun je het niet noemen met korrel 3000. Allereerst zijn de stofjes eruit geschuurd, handmatig nat met 1500 en vervolgens 2500. Een zeldzaam zakkertje is met een mesje afgeschraapt en vervolgens ook met 1500 en 2500 nageschuurd. Uiteindelijk is het geheel met 3M Trizact P3000 vochtig en machinaal nageschuurd. (Nee, dit is geen reclame maar ik ben wel nog in onderhandeling over een vergoeding...) Deze week worden de laatste panelen geschuurd en dan heeft alles een satijnmatte glans. Dan kan het polijsten beginnen. De polijstmiddelen worden speciaal geselecteerd op het type lak en de kleur. Na het polijsten komen er vervolgens een sealant, glazer en wax op. Deze laatste 3 stappen zal ik zelf doen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1500
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: E10ne

Postby Richard » 06 Apr 2011 10:21

Valt niet mee zo'n restauratie; je ziet er een stuk ouder uit! :shock: :lol:

Ben benieuwd hoe je lak er straks uit ziet! Kunnen we 'm dit jaar nog rijdend bewonderen?
Richard

'63 356B
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2474
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E10ne

Postby E10 » 06 Apr 2011 15:34

Dit jaar rijden??? :lol: :lol: :lol: :lol:
User avatar
Dame
Posts: 225
Joined: 05 Mar 2010 08:30
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E10ne

Postby Dame » 06 Apr 2011 17:15

Ja, na de volgende week! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hoop haar eerder te zien dan dat ze rijdt :wink:
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1500
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: E10ne

Postby Richard » 06 Apr 2011 17:46

Kwestie van doorwerken en niet naar Essen gaan : :wink:
Richard



'63 356B
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2474
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E10ne

Postby E10 » 06 Apr 2011 19:47

Dame wrote:Hoop haar eerder te zien dan dat ze rijdt :wink:


Je bent welkom!


Richard wrote:Kwestie van doorwerken en niet naar Essen gaan : :wink:


Ik heb me er al bij neergelegd dat ze 1 dag later klaar zal zijn.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: E10ne

Postby Hirth » 14 May 2011 13:06

Update? ben benieuwd :D

Return to “Project van.......”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests