
E10ne
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Mijn A-tje stelt zich voor......
Is goed, die heb ik afgedekt...... 

- Dame
- Posts: 225
- Joined: 05 Mar 2010 08:30
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Mijn A-tje stelt zich voor......
Etienne wrote:Is goed, die heb ik afgedekt......
Super gedaan! Laat je niet gek maken

- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E10ne
Spuiten en schutzen
Bij Reutter werd de 356 eerst in de bodyschutz gezet, daarna in kleur en vervolgens de overspray weer zwart gemaakt. (Ik weet niet hoe ze het bij karmann deden)
Je kunt je dan ook voorstellen hoe blij is was toen de auto terug kwam van de spuiter met overal overspray op de maagdelijke zwarte delen….. Yes, lekker origineel!!
Daarnaast hadden de omgezette randen van de wielkasten, dorpels en kofferruimte wat weinig blauw gezien.
Ja, en toen begon het:
-Eerst de hele auto ingepakt en afgeplakt.
-Vervolgens de randen meissenblau gespoten,
-Toen de achterwielophanging glanzend zwart gespoten,
toen het schutzen van de kofferruimte en het steuntje waaraan ik gelast heb om de dorpel naar buiten te kunnen zetten. Eerst dus weer de blauw gespoten randen van de kofferruimte afplakken. Na het bestuderen van heel veel foto’s en meerdere personen bijna tot waanzin te hebben gedreven met mijn vragen ben ik tot de conclusie gekomen dat Fritz iets netter te werk ging dan Heinz. Fritz’s stijl bevalt me beter. Steuntjes voor voorste tankbanden niet geschutzt, van achterste tankbanden alleen dat deel geschutzt dat op de achterplaat vast zit. Rand waar krikklemmen op zitten geschuzt, deel daarboven niet, alleen wat overspray in de hoeken.
Toen alle overspray in motorruimte, wielkasten, voorkant en achter/boven achterwielophanging zijdeglans (50%) zwart gespoten, tevens ook kofferruimte gedaan. Dus, glanzend(70%) zwart gespoten achterwielophanging weer afplakken en alle blauw gespoten randjes weer afplakken.
Tot slot stuk onder dashboard gespoten. Dit was het leukste deel omdat dit zeer slordig gedaan werd. Achterkant instrumentenpaneel en ‘onderkant van bovenkant’ kregen weinig tot geen zwart. Bouten waar voorklepscharnieren mee vastzitten hadden nog duidelijk sporen van bodykleur (scharnieren zaten er dus al op bij spuiten van auto). Verstevigingsbuis en steunplaat waar stuurstang tegen aan komt was bodykleur met onderaan een zwarte ‘touch’. Het enige twijfelgeval was het deel waar het groene lichtrelay gemonteerd zat. Ik heb 3 datapoints waarvan ik zeker weet dat het originele auto’s zijn: Neil’s boek (zwart), ’57 (zilvergrijs, mooi langs de kantjes {tapijt is overigens wel vervangen, bevestigd door eigenaar}) en een ’59-er (meissenblau, met wat zwarte overspray {Fritz had ook soms zijn dag niet…}). Laatste 2 foto’s zijn overigens van de linkse kant. Ik denk dat Heinz bij de rode 356 in Neil’s boek wat overijverig geweest is, dus ik heb dat deel Meissenblau gelaten. Ik heb geprobeerd om mijn Meissenblaue bouten nog voor een deel blauw te laten maar dat viel tegen. Slecht spuiten is toch moeilijker dan je denkt en er zit dan ook snel teveel zwart overal. Maar ik ben er wel tevreden over, net als over de zwarte ‘touch’ op het buisje en stuurbuis steunplaat. Ik denk dat Fritz er ook blij mee zou zijn geweest.
Al met al een klus van 4 dagen waarbij ik toch wel enige malen ‘scheisse’ gedacht heb. Als ik het nog eens moest doen dan zou ik de onderkant van de auto VÓÓR het spuiten helemaal afplakken. (Dit is een tip die wellicht bij Aufbau geplaatst kan worden…….)
En dat was dat......dacht ik.... Toen ik de dag erna ging kijken hoe het eruit zag, blonk de kofferruimte me tegemoet. De motorruimte trouwens ook. Eigenlijk alles wat ik gespoten had. Wat bleek? De lak was verkeerd aangemaakt! Of goed aangemaakt en in het verkeerde blik gedaan. Het zou 50% glans moeten zijn, maar was meer 70-80%!
Eerst denk je, ach voor driekwart komt er toch isolatie overheen en zie je er niet veel meer van. De dag erna denk je, tsja, maar die andere kwart zie je dus wel. De derde dag realiseer je je, dat als je zoveel moeite doet om een auto te restaureren, je dit niet zo kunt laten. Per slot van rekening heb ik de motorbeplating ook 2x gespoten omdat ik de eerste keer niet tevreden was over de glansgraad. En daar was het verschil veel kleiner. Maar op zo'n moment zie je het toch even niet meer zitten en vraag je je vertwijfeld af waar je aan begonnen bent. Dus toch maar een nieuwe blik gehaald, GLANS GECONTROLEERD!, en alles weer opnieuw gedaan. Nu kan ik weer rustig slapen.
Bij Reutter werd de 356 eerst in de bodyschutz gezet, daarna in kleur en vervolgens de overspray weer zwart gemaakt. (Ik weet niet hoe ze het bij karmann deden)
Je kunt je dan ook voorstellen hoe blij is was toen de auto terug kwam van de spuiter met overal overspray op de maagdelijke zwarte delen….. Yes, lekker origineel!!



Ja, en toen begon het:
-Eerst de hele auto ingepakt en afgeplakt.
-Vervolgens de randen meissenblau gespoten,
-Toen de achterwielophanging glanzend zwart gespoten,
toen het schutzen van de kofferruimte en het steuntje waaraan ik gelast heb om de dorpel naar buiten te kunnen zetten. Eerst dus weer de blauw gespoten randen van de kofferruimte afplakken. Na het bestuderen van heel veel foto’s en meerdere personen bijna tot waanzin te hebben gedreven met mijn vragen ben ik tot de conclusie gekomen dat Fritz iets netter te werk ging dan Heinz. Fritz’s stijl bevalt me beter. Steuntjes voor voorste tankbanden niet geschutzt, van achterste tankbanden alleen dat deel geschutzt dat op de achterplaat vast zit. Rand waar krikklemmen op zitten geschuzt, deel daarboven niet, alleen wat overspray in de hoeken.
Toen alle overspray in motorruimte, wielkasten, voorkant en achter/boven achterwielophanging zijdeglans (50%) zwart gespoten, tevens ook kofferruimte gedaan. Dus, glanzend(70%) zwart gespoten achterwielophanging weer afplakken en alle blauw gespoten randjes weer afplakken.
Tot slot stuk onder dashboard gespoten. Dit was het leukste deel omdat dit zeer slordig gedaan werd. Achterkant instrumentenpaneel en ‘onderkant van bovenkant’ kregen weinig tot geen zwart. Bouten waar voorklepscharnieren mee vastzitten hadden nog duidelijk sporen van bodykleur (scharnieren zaten er dus al op bij spuiten van auto). Verstevigingsbuis en steunplaat waar stuurstang tegen aan komt was bodykleur met onderaan een zwarte ‘touch’. Het enige twijfelgeval was het deel waar het groene lichtrelay gemonteerd zat. Ik heb 3 datapoints waarvan ik zeker weet dat het originele auto’s zijn: Neil’s boek (zwart), ’57 (zilvergrijs, mooi langs de kantjes {tapijt is overigens wel vervangen, bevestigd door eigenaar}) en een ’59-er (meissenblau, met wat zwarte overspray {Fritz had ook soms zijn dag niet…}). Laatste 2 foto’s zijn overigens van de linkse kant. Ik denk dat Heinz bij de rode 356 in Neil’s boek wat overijverig geweest is, dus ik heb dat deel Meissenblau gelaten. Ik heb geprobeerd om mijn Meissenblaue bouten nog voor een deel blauw te laten maar dat viel tegen. Slecht spuiten is toch moeilijker dan je denkt en er zit dan ook snel teveel zwart overal. Maar ik ben er wel tevreden over, net als over de zwarte ‘touch’ op het buisje en stuurbuis steunplaat. Ik denk dat Fritz er ook blij mee zou zijn geweest.
Al met al een klus van 4 dagen waarbij ik toch wel enige malen ‘scheisse’ gedacht heb. Als ik het nog eens moest doen dan zou ik de onderkant van de auto VÓÓR het spuiten helemaal afplakken. (Dit is een tip die wellicht bij Aufbau geplaatst kan worden…….)
En dat was dat......dacht ik.... Toen ik de dag erna ging kijken hoe het eruit zag, blonk de kofferruimte me tegemoet. De motorruimte trouwens ook. Eigenlijk alles wat ik gespoten had. Wat bleek? De lak was verkeerd aangemaakt! Of goed aangemaakt en in het verkeerde blik gedaan. Het zou 50% glans moeten zijn, maar was meer 70-80%!


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E10ne
oh ja, en de scharnierkom, met duidelijk nog gedeeltelijk meissenblaue bouten:
ps: Anita, ik zou het niet erg vinden als eens iets meteen goed ging
ps: Anita, ik zou het niet erg vinden als eens iets meteen goed ging
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E10ne
Dacht ik van het schuren af te zijn, begint het opnieuw........ Nou ja, echt schuren kun je het niet noemen met korrel 3000. Allereerst zijn de stofjes eruit geschuurd, handmatig nat met 1500 en vervolgens 2500. Een zeldzaam zakkertje is met een mesje afgeschraapt en vervolgens ook met 1500 en 2500 nageschuurd. Uiteindelijk is het geheel met 3M Trizact P3000 vochtig en machinaal nageschuurd. (Nee, dit is geen reclame maar ik ben wel nog in onderhandeling over een vergoeding...) Deze week worden de laatste panelen geschuurd en dan heeft alles een satijnmatte glans. Dan kan het polijsten beginnen. De polijstmiddelen worden speciaal geselecteerd op het type lak en de kleur. Na het polijsten komen er vervolgens een sealant, glazer en wax op. Deze laatste 3 stappen zal ik zelf doen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Richard
- Moderator
- Posts: 1500
- Joined: 08 May 2006 11:57
- Contact:
Return to “Project van.......”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests