De binnenkant van de 356 dient ook in de bodyschutz gezet te worden. Maar ik vraag me af tot welke hoogte (letterlijk en figuurlijk)? Ik neem ik aan dat alles wat bekleed wordt (vloer, tunnel, achterbank, kokerbalken, voorste zijpanelen en het gedeelte achter de voetenborden) gebodyschutzt wordt. Maar moeten de firewall en de achter zijpanelen ook besprayed worden?
Bedankt, Etienne
PS: niet helemaal hetzelfde onderwerp, maarre...het metalen stangetje wat van het dashboard naar voren loopt (rechts van de radio) zie ik soms zwart gespoten, soms de kleur van het dashboard en soms half/half. Wat is correct?
Bodyschutz
- E10
- Moderator
- JDMM
Etienne,
Kijk eens bij "356 talk" op page 5.
Daar staat een artikel over het interieur van een DÍeteren auto.
Men heeft het daar over : "Yellowisch drippy caulk".
Dat was precies de troep waar mijn Karmann B'eetje mee volgesmeerd is'. daar overheen zit iets van gele ( in mijn geval) verf.
Ook de bodem was gewoon geel gespoten, geen bodyschutz gezien.
Ik denk dus dat de volgorde was: primer, afkitten van naden, voornoemde tattie er op en in de autokleur spuiten.
Onder de voetborden en de tunnel is bij mij niet geel, maar ook satijnzwart.
Wellicht weten echte restaurateurs op dit forum het beter/nauwkeuriger ?
Het stangetje mag je morgen zelf kijken, is volgens mij allemaal satijnzwart daar onder, maar ik kom er niet zo vaak.
Jan.
Kijk eens bij "356 talk" op page 5.
Daar staat een artikel over het interieur van een DÍeteren auto.
Men heeft het daar over : "Yellowisch drippy caulk".
Dat was precies de troep waar mijn Karmann B'eetje mee volgesmeerd is'. daar overheen zit iets van gele ( in mijn geval) verf.
Ook de bodem was gewoon geel gespoten, geen bodyschutz gezien.
Ik denk dus dat de volgorde was: primer, afkitten van naden, voornoemde tattie er op en in de autokleur spuiten.
Onder de voetborden en de tunnel is bij mij niet geel, maar ook satijnzwart.
Wellicht weten echte restaurateurs op dit forum het beter/nauwkeuriger ?
Het stangetje mag je morgen zelf kijken, is volgens mij allemaal satijnzwart daar onder, maar ik kom er niet zo vaak.
Jan.
- E10
- Moderator
Edwin,
Dit kan een leuk topic worden. Op de vele foto's die ik tot nu toe gezien heb zag ik overal schutz aan de binnenkant, dus bodem en tunnel. Dus daar moet ik maar verder in duiken. Heb trouwens van de week een stuk originele vloerplaat gezien van Jan's B en daar zat ook geen schutz op... Ik weet niet of Karmann en Reutter andere opvattingen hadden. (volgens mij, maar ben niet zeker, spoot Karmann de binnenkant van de kofferdeksel in met bodyschutz en Reutter niet). Als ik het goed begrijp heeft jouw A-tje dus nergens schutz aan de binnenkant? Zal ik dit eens posten op de 356reg talk?
V.w.b het motorcompartiment; schutz of niet en worden de anti-dreun matten daar wel zwart gespoten? (ik heb een setje liggen van Stoddard en daar schrijven ze dat de matten zwart gespoten dienen te worden)
Kofferruimte: Schutz - matten - klaar. Juist?
Het stangetje: zoiets als dit?:

Dit kan een leuk topic worden. Op de vele foto's die ik tot nu toe gezien heb zag ik overal schutz aan de binnenkant, dus bodem en tunnel. Dus daar moet ik maar verder in duiken. Heb trouwens van de week een stuk originele vloerplaat gezien van Jan's B en daar zat ook geen schutz op... Ik weet niet of Karmann en Reutter andere opvattingen hadden. (volgens mij, maar ben niet zeker, spoot Karmann de binnenkant van de kofferdeksel in met bodyschutz en Reutter niet). Als ik het goed begrijp heeft jouw A-tje dus nergens schutz aan de binnenkant? Zal ik dit eens posten op de 356reg talk?
V.w.b het motorcompartiment; schutz of niet en worden de anti-dreun matten daar wel zwart gespoten? (ik heb een setje liggen van Stoddard en daar schrijven ze dat de matten zwart gespoten dienen te worden)
Kofferruimte: Schutz - matten - klaar. Juist?
Het stangetje: zoiets als dit?:

- JDMM
- E10
- Moderator
- JDMM
Om precies te weten hoe het zat moet je gaan kijken bij een "untouched car", je bent erg serieus bezig en dat is ook goed, maar de juiste materialen moeten dan ook voorhanden zijn.
De oorspronkelijke matzwarte dampingsmaterialen hadden geen wafelprofiel, maar die zijn niet meer te koop.
In het interieur komt straks de bekleding, dan zie je toch niet meer wat er onder zit, en het motorcompartiment blaas je straks een keer satijnzwart.
Gasen met die hap !
Jan.
De oorspronkelijke matzwarte dampingsmaterialen hadden geen wafelprofiel, maar die zijn niet meer te koop.
In het interieur komt straks de bekleding, dan zie je toch niet meer wat er onder zit, en het motorcompartiment blaas je straks een keer satijnzwart.
Gasen met die hap !
Jan.
- E10
- Moderator
Je hebt gelijk Jan, natuurlijk moet ik gassen. Maar deze auto ga ik maar 1 keer restaureren en dan wil het ook goed doen. Ik zal er niet langer over doen als ik een laagje bodyschutz aanbreng. Het is steeds de vraag; is het origineel, is het haalbaar en is het praktisch. Compromissen sluiten moet je toch (ik in ieder geval). Maar ik kan niet wachten tot ik samen met jullie door het (belgisch) limburgse land een ritje maak!
- JDMM
-
Mijn auto is nog nagenoeg origineel aan de binnenzijde.
Bij mij is de binnenzijde allereerst afgekit. Daarna geheel in epoxy (groen) gespoten. Ik zou niet weten waarom die volgorde je zou zeggen eerst epoxy daarna kit. Daarna zijn aan de binnenzijde een aantal delen in de externe lakkleur gespoten, o.a de gedeelte van de tunnel waar de rail van de stoelen op zijn gemonteerd en natuurlijk ook het dashboard. Hierna is de gehele cabine behalve een aantal delen die lakkleur moeten blijven satijnzwart gespoten. Nadien zijn de dempingsmatten op de vloerplaten aangebracht.
Ik heb geen shutz aan de binnenzijde. Onder mijn kofferdeksel zit aan de binnenzijde ook geen shutz. Het is een soort bobbelige structuurverf, ik heb het ooit bij een auto los gezien en het is grijs en lijkt een beetje cementachtig. Nooit echt er in verdiept wat het precies is. Alleen de Karmann heeft het.
O ja, de groene epoxy is origineel. Onderzocht en alleen de 356-en van eind 1964 en 1965 zijn hiermee afgewerkt. De eerste 911-en weer niet (kostenbesparing?)
Bij mij is de binnenzijde allereerst afgekit. Daarna geheel in epoxy (groen) gespoten. Ik zou niet weten waarom die volgorde je zou zeggen eerst epoxy daarna kit. Daarna zijn aan de binnenzijde een aantal delen in de externe lakkleur gespoten, o.a de gedeelte van de tunnel waar de rail van de stoelen op zijn gemonteerd en natuurlijk ook het dashboard. Hierna is de gehele cabine behalve een aantal delen die lakkleur moeten blijven satijnzwart gespoten. Nadien zijn de dempingsmatten op de vloerplaten aangebracht.
Ik heb geen shutz aan de binnenzijde. Onder mijn kofferdeksel zit aan de binnenzijde ook geen shutz. Het is een soort bobbelige structuurverf, ik heb het ooit bij een auto los gezien en het is grijs en lijkt een beetje cementachtig. Nooit echt er in verdiept wat het precies is. Alleen de Karmann heeft het.
O ja, de groene epoxy is origineel. Onderzocht en alleen de 356-en van eind 1964 en 1965 zijn hiermee afgewerkt. De eerste 911-en weer niet (kostenbesparing?)
- Knick
-
Ik heb me getroost. Wel eens afgevraagd maar niet echt bij stil gestaan. Vanaf wanneer bestaan deze eigenlijk? Ik denk, dus nergens op gebasseerd, dat ze in die tijd verder waren dan wij denken alleen meestal niet gebruikten want tja die auto's werden natuurlijk niet gemaakt om 50 jaar na productie nog te rijden. Ik denk dat ze bij Porsche zo af en toe iets nieuws gebruikten, en misschien toen wel een eerste start met epoxy primers. Later bleek dit misschien duur en zijn ze overgestapt op kataforese bad of iets anders wat goedkoper bleek te zijn.
Over de goedkope synthetisch peukenzooi dan. Het lijkt mij om diverse redenen epoxy primer omdat het voor peukenzooi toch wel erg vast zit en hard is. Verder lijkt het een werking op de ondergrond te hebben gehad. Een kenner is bij me geweest om het spul te bekijken, ook hij zei in eerste instantie hetzelfde namelijk. Hij dacht bij zijn bezoek dat het toch wel iets van een epoxy primer was.
Ik ben nieuwsgierig. Vanaf wanneer bestaat epoxy primer? Wie weet het? En wat is anders de synthetische peukenzooi exact?
Over de goedkope synthetisch peukenzooi dan. Het lijkt mij om diverse redenen epoxy primer omdat het voor peukenzooi toch wel erg vast zit en hard is. Verder lijkt het een werking op de ondergrond te hebben gehad. Een kenner is bij me geweest om het spul te bekijken, ook hij zei in eerste instantie hetzelfde namelijk. Hij dacht bij zijn bezoek dat het toch wel iets van een epoxy primer was.
Ik ben nieuwsgierig. Vanaf wanneer bestaat epoxy primer? Wie weet het? En wat is anders de synthetische peukenzooi exact?
Return to “Vraag het de Wijzen”