Ik ben bezig met het ruitenwissermechanisme en de motor ervan. De motor draaide maar ik heb 'm toch hier en daar schoon gemaakt en de tandwielen van nieuw vet voorzien.
Nadat ik de collector met fijn schuurpapier een beetje gepolijst heb zit ik met een vraag over de isolatie (mica) tussen de lamellen. De een zegt dat deze ingezaagd moeten worden zodat vuil en koolborstelstof niet voor sluiting kunnen zorgen. Het vuil zou dan door de centrifugaal kracht uit de gleuf geslingerd worden. De ander zegt dat inzagen er juist voor zorgt dat het vuil zich in de gleuf ophoopt (en dus niet weggeslingerd wordt) en dat de bovenkant van de isolatie gelijk moet liggen met de bovenkant van het koper.
Wie heeft gelijk?
Bedankt.
Collector mica
- E10
- Moderator
- JDMM
Re: Collector mica
Voor zo ver ik weet en altijd gedaan en gezien heb, moet een collector na het afdraaien "undercut" worden.
Voor grote motoren zijn daar speciale machines voor, kleinere kunnen met speciale handzaagjes die precies zo breed moeten zijn als het mica.
De koperen lamellen worden daarna met een driekant vijl ontdaan van de scherpe randen.
E.e.a. wordt gedaan omdat het koper harder slijt dan het mica waardoor de borstels geen goed contact meer maken.
Je kunt zelf een geschikt zaagje maken van een metaalzaagblad waarvan je de breedte op maat slijpt. Ook aan een kant inkorten tot op de tanden, zodanig dat de tanden ri. anker wijzen als je duwend zaagt.
Collectoren mogen eigenlijk ook niet met gewoon schuurpapier worden opgezuiverd.
Bij een ruitenwissermotortje hoef je niet diep in te zagen omdat ie toch weinig gebruikt wordt.
Jan.
Voor grote motoren zijn daar speciale machines voor, kleinere kunnen met speciale handzaagjes die precies zo breed moeten zijn als het mica.
De koperen lamellen worden daarna met een driekant vijl ontdaan van de scherpe randen.
E.e.a. wordt gedaan omdat het koper harder slijt dan het mica waardoor de borstels geen goed contact meer maken.
Je kunt zelf een geschikt zaagje maken van een metaalzaagblad waarvan je de breedte op maat slijpt. Ook aan een kant inkorten tot op de tanden, zodanig dat de tanden ri. anker wijzen als je duwend zaagt.
Collectoren mogen eigenlijk ook niet met gewoon schuurpapier worden opgezuiverd.
Bij een ruitenwissermotortje hoef je niet diep in te zagen omdat ie toch weinig gebruikt wordt.
Jan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- JDMM
Eerst verkeerde foto ge-upload, hoe ik die wegkrijg weet ik niet.
Jan.

Jan.
- Bos
- Moderator
Edit-delete-drink Jup
- E10
- Moderator
JDMM wrote:Eerst verkeerde foto ge-upload, hoe ik die wegkrijg weet ik niet.![]()
Jan.
Tis wel een mooie foto.
Bedankt Jan, ik ga een zaagje zoeken in de juiste dikte.
- JDMM
Bos wrote:Edit-delete-drink Jup
Dan is de hele post weg toch ?
Jan.
- Bos
- Moderator
nope, enkel delete foto klikken
Return to “Vraag het de Wijzen”