Over het monteren van de remmen valt niet heel veel te vertellen behalve dat je het goed moet doen. Dus moeten de plaatjes het verhaal maar vertellen. Daarop zijn de originele remcilinders te zien maar dan voorzien van een RVS cilinderwand (licht ingevet met ATE remmenvet), originele korte ontluchtingsnippels met de originele ATE stofkapjes en uiteraard de bolkop schroefjes. Laatste plaatje laat zien hoe het ooit was.......
O ja, de kenner ziet dat er op het eerste plaatje 2 handremhevels teveel zijn. Vraag maar niets......
Remmen
- Hirth
- Posts: 1017
- Joined: 07 May 2008 19:34
- Contact:
Re: Remmen
Nice!
-
- Posts: 33
- Joined: 18 Jul 2006 17:21
- Location: middenland
- Contact:
Re: Remmen
Ziet er zeer fraai uit Etienne! Ik vraag me af waarom je die draad anders hebt aangebracht dan op de "oude" foto, jou kennende zal de nieuwe situatie orgineel zijn maar dat ziet er mijnsinziens wel onlogisch uit...
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Remmen
Tja, nu je het er toch over hebt, ik heb dat ook direct gezien dat die borgdraad een geheel eigen leven was gaan leiden, maar wilde niet (weer) zeuren.
Dat zal dus nu veranderd moeten worden E10.
Verder weer veel mooi werk geleverd !
Jan.
Dat zal dus nu veranderd moeten worden E10.

Verder weer veel mooi werk geleverd !
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Remmen
Niets veranderen! De uitleg is hier te lezen viewtopic.php?f=25&t=1876
Voor diegene die niet het hele stuk willen lezen volgt hier de uitleg.
Bouten borgen. De foto van de borging in het WSM slaat nergens op. Kern van borgen is dat de borgdraad, mits juist aangebracht, de bout als het ware aantrekt in de richting van het vastdraaien. Hiermee wordt iedere neiging van de bout om spontaan los te draaien tegengegaan en dat is precies de bedoeling. De borging die door Porsche toegepast wordt heeft hier niets mee te maken. Goed, de bout zal er niet helemaal uitdraaien maar je ankerplaat kan wel los komen. Dat wil je niet….. Dus, hoewel niet origineel, heb ik de enige juiste borging toegepast. Leuk klusje voor iedereen om de trommels eraf te halen en de bouten correct te borgen! Ik wil volgend jaar
geen ankerplaten tegen de neus van mijn auto krijgen…..
Voor diegene die niet het hele stuk willen lezen volgt hier de uitleg.
Bouten borgen. De foto van de borging in het WSM slaat nergens op. Kern van borgen is dat de borgdraad, mits juist aangebracht, de bout als het ware aantrekt in de richting van het vastdraaien. Hiermee wordt iedere neiging van de bout om spontaan los te draaien tegengegaan en dat is precies de bedoeling. De borging die door Porsche toegepast wordt heeft hier niets mee te maken. Goed, de bout zal er niet helemaal uitdraaien maar je ankerplaat kan wel los komen. Dat wil je niet….. Dus, hoewel niet origineel, heb ik de enige juiste borging toegepast. Leuk klusje voor iedereen om de trommels eraf te halen en de bouten correct te borgen! Ik wil volgend jaar

- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Remmen
AMMEHOELA !
We houden het origineel of niet.
Als e.o.a. zool het beter weet dan de Fabriek in 1958, soi, maar dat wil niet direct zeggen dat een originaliteitsfreak daar direct achteraan moet hollen.
Dat draadje hoort op dezelfde onbeholpen manier vast te zitten zoals ze het toen deden.
Ik heb helemaal geen draadje, maar een klodder loctite, dat werkt ook of beter.
Origineel is dat echter geenszins.
Jan.
We houden het origineel of niet.
Als e.o.a. zool het beter weet dan de Fabriek in 1958, soi, maar dat wil niet direct zeggen dat een originaliteitsfreak daar direct achteraan moet hollen.
Dat draadje hoort op dezelfde onbeholpen manier vast te zitten zoals ze het toen deden.
Ik heb helemaal geen draadje, maar een klodder loctite, dat werkt ook of beter.
Origineel is dat echter geenszins.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Remmen
Jan, ik waardeer het dat je erop toeziet dat ik geen steekjes laat vallen in mijn streven naar originaliteit en je bezorgdheid als dat toch dreigt te gebeuren!
Maar soms moet je concessies doen. Het is een voortdurende afweging tussen veiligheid en originaliteit. Een andere in dit kader (en tevens behorende bij hetzelfde onderwerp) is de keuze voor een dubbel uitgevoerde hoofdremcilinder voor een gescheiden remsysteem. Niet origineel, wel zo veilig.

- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Remmen
Veiligheid gaat idd boven alles, verstandige keuze, dat gescheiden remsysteem !
Jan.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Remmen
E10 wrote:Niets veranderen! De uitleg is hier te lezen viewtopic.php?f=25&t=1876
Voor diegene die niet het hele stuk willen lezen volgt hier de uitleg.
Bouten borgen. De foto van de borging in het WSM slaat nergens op. Kern van borgen is dat de borgdraad, mits juist aangebracht, de bout als het ware aantrekt in de richting van het vastdraaien. Hiermee wordt iedere neiging van de bout om spontaan los te draaien tegengegaan en dat is precies de bedoeling. De borging die door Porsche toegepast wordt heeft hier niets mee te maken. Goed, de bout zal er niet helemaal uitdraaien maar je ankerplaat kan wel los komen. Dat wil je niet….. Dus, hoewel niet origineel, heb ik de enige juiste borging toegepast. Leuk klusje voor iedereen om de trommels eraf te halen en de bouten correct te borgen! Ik wil volgend jaargeen ankerplaten tegen de neus van mijn auto krijgen…..
Laatst was ik in de onderhoudshangaar waar ze een aan van de (vliegtuig)motoren bezig waren. En wat ik toen zag......:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: Remmen
E10 wrote:
Laatst was ik in de onderhoudshangaar waar ze een aan van de (vliegtuig)motoren bezig waren. En wat ik toen zag......:
Dat ze het op de juiste manier hadden gedaan?
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Remmen
Ja, zo borg je bouten.
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: Remmen
Haha ik dacht al, zie ik het nou verkeerd dan? Maar gelukkig, alles is zoals het moet zijn. 

The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Return to “Bremsen, Räder und Reifen - Brakes, wheels and Tires”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests