€ - $

Wat wil je dat wij ook weten?
IPF

Re: € - $

Postby IPF » 12 Feb 2010 16:18

IPF wrote:
Petwin wrote:
IPF wrote:Tenzij men aantoont dat de auto alleen voor incidenteel gebruik is .....

En hoe toon je dat aan?

Goede vraag... waarop de meneer van de Douane/Belastingdienst ook niet zo gauw een antwoord had. De informatie hierover is ook sinds 1/1/10 overgeheveld van Douane naar B'dienst.

Ik kan wel een aantal mogelijkheden bedenken:

1. Dat de auto 'historische waarde' heeft voor shows/meetings. Hoogst subjectief lijkt me

2. Dat je lid bent van een of andere old-timer club. Eitje.

3. Dat je - net als buiten bijtelling rijden van zakelijke/leaseauto - kilometerregistratie bijhoudt die de B'dienst naar believen kan opvragen. Dát is beperkend, elke km moet richting event zijn.

4. Dat je niet wordt gespot op de weg (anders dan naar 'n evenement), bijv. door flitsers, od foto-acties van de B'dienst (zie ook 3: ze doen er daar tegenwoordig veel van). Riskant...

Ik denk dat ze het bij B'dienst/Douane ook nog niet goed weten. Dat is wel vaker zo met dit soort regels: de ambtenarij heeft geen clou van de details. Die meneer gaf trouwens duidelijk te kennen 't onzin te vinden. Letterlijk zei hij: "Tja, ik vind 't scheef. Dit verzinnen ze zomaar. En wij betalen wél als enige in Europa ook nog BPM" (niet op >19,5 jaar natuurlijk).

Maar: eerlijk gezegd was ik ook te verbouwereerd om goed door te vragen. Heb ook niet zo snel iets online kunnen vinden. Zal wel even doorzoeken en desnoods die gasten terugbellen.

Hier nog eens over nadenkend en 2e Kamerstuk V&W uit ca. 2000 over vergelijkbaar onderwerp gelezen hebbend kán het ook bijna niet:

1. Zoals gezegd subjectief en makkelijk aan te tonen voor 356s

2. Geen zinnig criterium, te makkelijk aan te voldoen en zegt niks

3. & 4. Dat zou vereisen dat men bij inklaring een kenteken weet, maar dat is natuurlijk niet zo, er is nog helemaal geen RDW-procedure geweest! Bovendien - zo argumenteert ook V&W in het stuk dat ik vond - is handhaving onbegonnen werk voor RDW etc.

Kortom, ik ben én heb gisteren bang gemaakt voor niets lijkt 't...
Horses for courses...

Return to “Kijk nou toch....”