Goedeavond allen,
mijn naam is Jordy Pieper en woon in de omgeving van Amersfoort.
Ik ben al meer dan 10 jaar in mijn gedachten bezig om een 356 Speedster replica te gaan bouwen en mn droom is werkelijkheid geworden.Aangezien ik eind 2006 mn chassis ( vw kever 1300 uit 1972 ) binnen is gekomen is de bouw begonnen van mijn droom auto.
Ik zal binnen kort eens wat foto's plaatsen en kunnen jullie zien in hoe verre ik ben.
En hoop op dit forum een boel op te steken....
Alohaaaa 356_rijder....
-
- Posts: 3
- Joined: 20 Sep 2009 19:20
- Contact:
Alohaaaa 356_rijder....
Rij niet harder dan dat je beschermengel kan vliegen....
- Vvoister
- Posts: 592
- Joined: 15 May 2006 08:11
- Contact:
-
- Posts: 3
- Joined: 20 Sep 2009 19:20
- Contact:
Re: Alohaaaa 356_rijder....
Na een hele tijd wikken en wegen en zn 10 jaar in mn gedachten te hebben om zn wagen te bouwen ben ik begonnen op 16-12-2006.Maar ben al een tijd aan het bouwen aangezien ik nog geen foto's kon plaatsen op deze site moest het dr nu maar eens van komen.Ik doe het in fases de foto's en zekers de bouw.Mn stelling luid dan ook doe het goed of begin dr niet aan
En toen kwam mn chassis binnen op 16-12-2006
Na een poos door de oude winter te hebben gesleuteld het hele chassis te hebben gedemonteerd was het dan eindelijk kaal geworden en rijp voor de inkorter.
Omdat mn voorkeur uitgaat naar een Vintage body moet mn chassis 30com worden ingekort.
Ook is mn chassis nog even langs de straler geweest om te laten stralen te scooperen en in de 2k primer te laten zetten.
Ook zelf het hele chassis in de chassis kit gezet....
Oke dus na het kitten de hele chassis 2x in de chassis lak gezet.
Na het aflakken werd het tijd om de vooras te monteren.Ik heb een de standaard vooras verlaagd dmv verlaagings adjusters.
Ook heb ik de standaard uitvoering van de VW kever uit 1972 voorzien aan de voorkant van remschijven en achter remtrommels.Alles volledig nieuw.Wil geen gerommel hebben met mn remmen.
Ook heb ik de versnellingsbak AT uitvoering ( lange bak 8:31 ) helemaal laten reviseren.
En deze was klaar om ingebouwd te worden.
De schokbrekers heb ik gekozen voor Koni rood instelbaar.
Dan was het voor mij erg erg lang wachten zn 2,5maand op de banden met velgen 185-15-65 5,5J
Rapapaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
En rollend op 4 wieltjes
Omdat het een beetje stil is geweest rond de bouw van mn project is er toch weer veel stof doen opwaaien afgelopen dagen.
Na een tijdje te hebben moeten wachten op mn cilinderkoppen uit THE USA was het dan zo ver..........
Gisteren naar het noorden geweest om diverse motor onderdelen op te halen voor het maken van een T1 1915cc.Het was een en al groot feest ook was het feest begin deze week al toen heb ik een Porsche dynamo met waaier op de kop kunnen tikken en natuurlijk meegenomen.Om een Porsche koeling te bouwen als mn draaiend gedeelte klaar is.
Kijk en geniet.
En natuurlijk stiekem even passen op de versnellingsbak.................
Na veel vrije tijd in de avonduren te hebben doorgebracht bij mn werk, vaak het licht uit moeten doen, veel commentaar van je hoort bij de invertaris of je hoort bij het meubilaire...............is het me toch gelukt om mn 5 blads Porsche waaier te polijsten zoals ik het in mn gedachten had........
Mag het resultaat dr ook wel een beetje zijn........
Ook is de dynamo op de testbank geweest voor een run het jawel geen vuiltje aan de lucht de dynamo werkt perfect aldus de dynamo boer.
[quote="jordypieper"]Gisterenmiddag op weg gegaan naar het hoge noorden om daar mn diverse motor onderdelen op te halen die ik besteld had.En de foto's tja................
De laastste 2 foto's is de nieuwe carterontluchting die Otto in zn asortiment heeft.Ook zullen de pakkingen van de spruitstukken en spruitstukken moeten worden bewerkt.Aangezien de gaten in de spruitstukken te smal zijn worden ze breder gemaakt binnenkort.
Het draad in het carterontluchting en oliefilter is 3/8NPT
Ook nog even bezig geweest met de pakkingen en spruitstukken.Jaaaa dr moet behoorlijk veel uit.
Ook vandaag heeft de postbode me niet vergeten.Er kwam weer een pakje binnen......
Tja om stil van te worden........het waren de Webers IDF.44mm.Zulke mooie dingen om te zien.Natuurlijk met K&N luchtfilters erbij.Wil wel een goede adem hebben
Kijk mee......
Ook heb ik gisteren de laatste spullen opgehaald voor het draaiend gedeelte voor de 1915cc....
De drukgroep staat in back order.
Er rest mis ik nog en dat zijn de koelkap,koelring,draaigas en natuurlijk de uitlaat niet te vergeten.
Laat ik zeggen dat ik dr heel veel zijn in heb als ik al die onderdelen in de zie doos liggen.Tja 4 Juli is het zo ver
en wordt het in elkaar gezet.....kunnen niet wachten
Onderweg op de A1 kreeg ik al spontane reacties van mensen die me voorbij reden oa een duim ophoog of een hoffelijke knik.
Aangekomen in de renstal van Richard moest eerst het een en ander worden verschoven na flink gebrom en geronk ging de RSK van zn plek en stond mn chassis op de ere plek om onderhanden te worden genomen.
Er moesten nog diverse dingen worden gedaan o.a.
- remmen ontluchten
- wiellagers afstellen
- de remtrommels nakijken achter
- handremkabels inkorten en hard solderen
- versnellingsbak kabel inkorten en hard solderen
- chassis verlagen aan de achterkant
- versnellingspook nakijken enz enz enz enz enz
Maar ja de enige tegenvaller was de koffiemelk.Ik weet het niet maar dr zaten witte vlokken in of het nu door de pollijskoning van Deventer kwam of door andere redenen ik weet het niet meer
Kijk en geniet van de foto's
Een persoon wil ik graag enorm bedanken voor de vele tips en aanpak van hulp.Richard bedankt kerel en tot snel.
De NOOD kabelboom is er.
En natuurlijk wil ik iemand heel erg bedanken voor zn tijd en energie die dr in is gestopt.( ik hoorde tussen opa spelen, oppassen en vrije tijd door gefabriceerd )
Hans bedankt kerel.
Ook zijn vandaag alle onderdelen voor het draaiend gedeelte 1915cc weggebracht om in elkaar te worden gezet.
Wacht tijd in de wacht kamer 4weken.
Ook heeft de postbode zn werk weer goed gedaan!De Gwd koelkap en gasstangestelsel is binnengekomen.Na maanden gedroomd te hebben eindelijk in huis.
En ben er wel achter gekomen dat er flink wat bramen aan de kap zaten toen ik de doos ging openen.Dus eerst met scheurpapier dr bij en afbramen wil mn handen niet stuk hebben.
Ook zag ik dat ik de uitsparingen waar de spruitstukken komen ook maar eens aangepakt moeten worden want zo orgineel past het niet.Mn spruitstukken zijn breder en langer.Dus weer genoeg te doen.
Kijk naar de foto's en geniet......
Gasstangenstelsel....
De dynamovoet voor op het carter.....
Olievul pijp....
Spanbanden voor 270mm....
Koelkap GwD 270mm....vooraanzicht....
Linkerzijaanzicht....
Rechterzijaanzicht....
Achteraanzicht....
Omdat ik de koelkap van GwD niet helemaal geslaagd vond, er een dikke deel naat aanwezig was en een dikke inkeping aan de bovenkant.
Werd het tijd om weer eens de handjes uit de mouwen te steken.Dus schuren geblazen........Dit is afgelopen weekend gebeurd van grof naar zeer fijn.Aftekenen met een stift om te kunnen zien waar nog iets zit en schuren maar weer.
Vanavond in de primer gespoten.................
Alohaaa allen,
nou vandaag een beetje bij gekomen van de afgelopen nacht Zoals Bert hierboven al aan gaf heb ik mn 1915cc eindelijk in huis en hij heeft al een plek in mn garage gekregen.
RAPAPAAAAAAAAAAAA
Gisteren ging bij me de telefoon en Otte vertelde dat mn blok klaar was.Dus meteen opgehaald samen met Bert.En tja ik werd er stil van hoe Otto zn handjes heeft laten wapperen en wat een kennis zeg.
Tja ben nog steeds een beetje stil van alles, tja zou maar naar de foto's kijken en geniet mee met een mooie hobby.Tja............
Er moeten nog een paar dingen gebeuren zoals NPT pluggen aanbrengen aan de kleppen deksels, oliedruk sensor en olie temperateur sensor plaatsen.
En natuurlijk verders gaan met de opbouw van mn 1915cc.Hou jullie op de hoogte..........................
Ik wil iemand even bedanken voor zn vrije tijd gisteravond SPECIAL THX @ Bert
TO BE CONTINUED
Maar goed niet alles gaat voor de wind zeg ik altijd.Ook heb ik de GwD koelkap met dynamo er op gemonteerd.En wat denk je.....
weer aanpassingen doen.Aangezien ik een roterende rondslijp machine even geleend heb van mn werk dr een rond tolletje er op en knallen maar.
Wel 100 keer kap dr op kap dr af.....De spruitstukken passen niet standaard dus ruimer maken.
Na veel gemas en gemier is het me dan toch gelukt.Goed de spruit stukken passen, nu de dynamo monteren.En jaaaa weer aanpassen.Waar de olievulpijp komt te zitten stuitte tegen de kap een en wilde niet verders.Weer uitslijpen.
Ook gelukt.Nu het gasstangen stelsel monteren.De voet van het gasstangenstelsel gemonteerd en de 2 stangen.1 Stang zit eraan ( de korte links ) en de rechter stang is veeeels te lang.
Een probleem......goed dan maar de lange stang in diameter 1 mm afdraaien naar 5mm en tot de zwarte streep draad snijden met een snijplaat M5.En dan op lengte maken.
Had het niet verwacht dat die stang zoooo lang was.
Maar goed nu nog even de koelkap spuiten,drukplaat 2600Lbs,V-snaar,olie slangen met filter en bougie kabels monteren.Enne .....de uitlaat moet dr op ( die moet nog worden besteld )
Toch is het wel eens fijn dat een mens op vakantie gaat en wanneer men terug komt een spontane ingeving krijgt over bepaalde problemen.
En dan verders borduurt op zn ingeving........
Zo ziet men maar weer op vakantie is dus niet voor niets......
Vandaag weer aanwezig in de hobby kamer....
De koelkap gedemonteerd en de Carb's van het carter, want de koelkap moest gespoten worden.Eerst ligt opgebouwd en aan de binnenkant en onderkant begonnen met spuiten.....
Dan het resultaat van de koelkap.....
Na het spuiten dus even drogen
Dus de carberop en kijken hoe de K&N filters staan....
Nu even wachten op de bekabeling van de dynamo.Want ik ga de kap maar 1 keer monteren dan dan moet alles goed zitten.
[quote="jordypieper"]Aangezien de dynamo ook al lekker opschiet met de kabelboom.Kan deze ook weer aankomende week op mn blok worden gemonteerd.
Special Thx @ Hans
Kijk mee naar.....ach wat zal ik zeggen de foto's vertellen toch genoeg en vullen het aan.
Ook heb ik het oliefilter met slang gemonteerd
Er moet nog een drukplaat komen van 2600Lbs en een oliedruk sensor VDO,en dan kan de mn motor bij Otto op de testbank.
Weer 1 stap dichter bij de waarheid van een Porsche 356......
Ook zijn dan eindelijk mn VDO klokken binnen gekregen om de boel een beetje in de gaten te houden.
Het gaat om de olie temperatuur klok met olie temperatuur zender.En een oliedruk klok met oliedruk zender.De zenders zitten al gelijmd met Locktite 648 in het carter.
Ook is vanuit The USA Los Angeles de drukgroep verzonden via de UPS.Dus binnen kort weer een zeer vroege sint en piet
Eindelijk is mn pakje vanuit THE USA aangekomen via de UPS.Het is de drukgroep 2600LBS.
Besteld via http://www.brothersvwmachineshop.com
Tja als je veel onderdelen bestel dan ben je een keer de pisang om invoer kosten te betalen.Ach wat maakt het uit het is nog goedkoper dan hier bestellen.
En dan is mn 1915cc ook helemaal gesloten en kan dr geen stof meer inkomen.Dus nu maar wachten wanneer Otto groen licht geeft met de datum.
En zoals jullie weten jeuken mn handjes al gauw en erger ik me snel aan dingen rond mn blok,wil het graag perfect hebben dus......
Mensen die me kennen......het gaat weer uit elkaar.
Want de dynamo fan begon te eroderen ( het materiaal van de fan is giet aluminium en van een zeer goedkope samenstelling dat snel gaat eroderen ).
Na diverse manieren polijsten, polijsten, spuiten bij de auto spuiter in blanke lak mocht het allemaal niet baten.Dus gisteren de dynamo fan van de dynamo gedemonteerd de ring eraf enz enz enz.
Weer de fan gestraald en in de primer,metallic en lak gespoten en is dit het resultaat.
To be Continued
week weer zitten beu..en in de late uurtjes op de zaak.Even een stuurkolom in elkaar gezet om een rondje te kunnen rijden door Achterveld voor eind dit jaar.
Ik heb gekozen voor stalen vierkant koker 30x30x2mm.Waarom......omdat dat er nog lag Ook heb ik wat kunstof lagers ( buitendiameter 32mm binnendiameter 22,1mm en de hoogte van het lager 25mm ) gedraaid die in de stuur buis worden gemonteerd ( glijpassing speling 0,02mm speling ) met Locktite 648 gelijmd.
Vanmorgen alles in de primer gespoten het lager gelijmd en alles zwart gespoten en gemonteerd.Natuurlijk het stuur ( thx Richard voor het lenen ) dr op.En ha........alles past.
Kortom weer een fase afgesloten en zeg nu eerlijk......................het staat toch best leuk zo bij elkaar.En weer dichterbij gekomen om te kunnen rijden in een 356 Porsche Speedster.
Ook onder begeleiding van Hans de NOOD bekabeling van mn chassis voor aan de motor.Man wat een kleuren en wat een lengtes.
Ook de Pierburg,bobine,startmotor enz enz enz aangesloten en die weer verders verbonden naar het contactslot ( met Porsche logo hahah ).En de mooie accu aangesloten en alles doorgemeten, toen was het het moment daar..........de dominee kwam voorbij.Hans en ik keken elkaar zwaar in de ogen en ik draaide de Porsche sleutel om....................De Pierburg benzine pomp sloeg aan en daarna 1 stand verders de startmotor.
Ha kortom WEER 1 fase verders.
Foto's volgen
Special Thx @ Hans
Hier dan de foto's van de bekabeling....
Eindelijk was er gisteren een hereniging van mn chassis met mn blok.....
Kortom even van te voren passen of het wel klopt helemaal voor het de dynotestbank gaat.Hoe de aansluiting precies zit.En raad eens........PROBLEMEN.....
Mn drukgroep past niet in mn versnellingsbak.De drukgroep binnendiameter is 2 mm te klein vergeleken met de druklager geleider van mn versnellingsbak 2 mm te groot
Kortom weer werk aan de .......Binnenkort op de draaibank de drukgroep eventueel 2 mm uitdraaien en kijken of het dan past.En er zal een beugel gemaakt worden voor het oliefilter.
Maar wat wel het postitive is dat ik wel weer zeer mooie plaatjes heb.En niet alles gaat over rozen.....
Hier heb ik de foto's.Heb de sleepring gedemonteerd van de drukgroep.Volgens mij is het een drukgroep met een diafragma ( diverse vingers )
Volgens mij kan het zonder sleepring, maar probeer de sleepring uit te draaien en weer te monteren.Het nadeel is wel volgens mij dat als ik ZONDER sleepring monteer dan de kans aanwezig is dat het druklager de vingers als eerste raken en bij een sleepring heb je de volledige kracht op de sleepring tov de vingers van de drukgroep.
Ik heb de drukgroep met koppelingsplaat weer gemonteerd.Maar vindt het wel tricky zo zonder sleepring.
Kijk maar naar de plaatjes.....
Goed vandaag in de middag de druk groep gemonteerd en alles past gelukkig.Het blok zit nu vast met bouten aan het chassis.De koppelingskabel afgesteld.En toen.........Tja weer een drama....
De draadstang met stel vleugelmoer was om de kabel hard gesoldeerd en is afgebroken door de bediening van de hand op het koppelingspedaal
Tja kan gebeuren dus weer even tijd om de zonde te overdenken dit weekend.....Met de kerstdagen maar eens duftig naar kijken en dr een nieuwe kabel in monteren.En natuurlijk weer afstellen alles zoals het was.En het hele geheel ontkoppelen van de versnelling naar zn vrij en weer andersom.
Kortom weer werk aan de Porsche.
UPDATE
De koppelingskabel is binnengekomen afgelopen zaterdag en zit al gemonteerd in mn chassis.Ook al afgesteld op het blok.Blok dr even ingehangen en afgesteld.Zoals veel mensen hier op de BUGLAND FORUM zeggen dat de Kennedy Stage 3 heel zwaar trappen is met ontkoppelen van de koppeling tijdens het schakelen, schets toch mn verbazing een beetje.Ik vergelijk het met mn Golf IV TDI.Voel helemaal geen verschil.
Kortom een meevaller.....
Blok dr weer uitgehaald en de uitlaat gedemonteerd.Alles ligt klaar al in de Golf om morgen aan de tand te worden gevoelt op de dyno run bij Otto.
Kortom nog 1 nachtje pitten.....dan zullen dr paardjes gaan draven
En we hebben de weer zin in.
Special thx @ Bert v/d Haar voor het beuren en slepen.
Mannen net thuis gekomen.
De uitslag...........................120PK-170Nm
De rest komt nog moet de filmpjes met foto's uploaden komen een dezer dagen.
Groete.
Alohaaa allen,
gisterenmorgen samen met Hans naar het koude noorden gereden met mn 1915cc in de achterbak.Om bij Otto v/d/Bergh op de testbank te worden gezet voor de afstelling met dyno-run.
Man dr ging een wereld voor me open eerlijk gezegd voor ons alle 2.Aangezien Otto alle tijd had om al onze vragen te beantwoorden die we stelden en andersom stelde hij ook aan ons over bepaalde wensen,opstellingen afstelling en sproeierbezetting enz enz enz
En natuurlijk had hij wel veel vragen over onze projecten de Porsche 356.
Ook hebben we gepraat over het chassis verlagingen enz enz.Ook vertelde hij over zn Dragracer met 2 turbo's.
Goed na de koffie werd het blokje wakker.Man de paardjes galopeerde in goed gezind.....
Uitslag 119PK-170Nm bij 5630Rpm
Kortom kijk maar op het filmpje.
Klikkerdeklik
Weer 1 fase verders nog 1/3 te gaan
PS er komen nog een uitslag met grafieken maar die moet ik nog inscannen.
Hier nog een filmpje die ik vanmiddag even heb gemaakt met zn -8 graden.
klikkerdeklik
Omdat ik weer niet stil kan zitten en ook niet OP nieuwjaarsdag werd het tijd om de toerenteller uit de doos te pakken en aan te sluiten.
Zwart op de - van de accu
Rood op de plus van het contactslot
En natuurlijk de blauwe op de - van de bobine om de naald van de toerenteller in beweging te zetten.
Even nog de T-raps dr aan en gereed.Weer een vink op het lijstje TO-DO
En dr horen weer foto's bij............
Alohaa,
omdat ik me vanmiddag verveelde en natuurlijk weer aantrekkingskracht heb met mn garage dacht ik dat het tijd werd om mn Porsche 356 het daglicht te laten zien....
Even lekker warm laten lopen en toen de eerste meters.Jammer dr waren drempels,toevallig 1 boutje iets te lang vandaar het schrapend geluid.
En een rondje blok gereden.....
Kortom weer een fase geslaagd en de damens bij me thuis zijn dr trots op......
Kijk en geniet mee.
Klikkerdeklik
Vandaag de Cup traverse versteviging met de versnellingsbak traverse binnen gekregen...om vervorming tegen te gaan voor de 120PK
Onder het mom van beter laat dan nooit...
Hier nog de vermogens gegevens van mn 1915cc tijdens de dyno run bij Otto v/d Bergh.
Goed na een tijd van rust is dr weer een iets te melden.
Mn achterlichten zijn afgelopen week binnen gekomen tja waar anders USA...
Ook ben ik bezig om de fittings om te bouwen naar europees model.
Maar later meer hierover hoe de aanpak wordt.
Goed nu maar de foto's van afgelopen week.....
Even terug komen over de achterlichten...
Afgelopen woensdag had ik 4 handjes extra dus werd er weer geklust aan de Teardrops.De fittingen moesten worden
omgezet.
En das een lastige klus aangezien de fittingen dr in zijn gevijlsd.Alles voorzichtig met een schroevendraaier alles los wippen en aangezien daarna de hele unit ontvet moest worden en dr een laagje soldeer aangebracht ging worden.
Dat voor de hechting van de unit.De beide units zijn afgesoldeerd en ontvet en gespoten en mn speciale dank gaat uit naar Marco en Hans. Kortom vele handen maken licht werk.
Hierbij de foto's.....
Ook mn gordels binnengerkegen.
Alohaaa allen,
omdat het zitten op zn plank met wielen zeer deed aan mn billenpartij kwam ik deze stoeltjes tegen.Aangezien ze 4 maanden oud zijn en volledig verbouwd gaan worden.......er komt donker bordeaux rood leder op met stoelverwarming
Aangezien Mien Dobbelsteen ook in huis was,moest de plank op wielen uit de garage en gepast worden volgens haar...
Dus zo gezegd zo gedaan.
Weer een stap dichter bij de werkelijkheid van het realiseren van een Porsche 356
Aangezien ik een Eberspacher standkachel op de kop hebt getikt afgelopen zaterdag werd het gisteravond tijd om dit ding aan te trappen dwz ff proberen...
Na een keer te hebben geprobeerd bleek dat de benzine leiding een beetje droog stond Dus die te hebben aangezogen via een Sparta met brandstof tankie bleek de kleine benzine pomp van de standkachel in eens te pruttelen en te tikken haha een goed teken en meteen tikte ook het relais van de standkachel...
En het werd lekker warm....kortom weer een moment om na te denken waar en hoe ik deze inbouw.Ik denk zelf achter de zitbank de bak van de 356 Porsche
Wat kabels gaan verlengen en klaar voor gebruik.
En weer een stapje verders met mn project
Onder het mom van soms zit het mee en soms zit het tegen als lucht gekoelde rijder .........
Vanmorgen om 05.30uur vertrokken naar Apeldoorn om daar Hans op te pikken voor een tourtje naar het hoge noorden.Niet zomaar een tourtje nee een tourtje om het zonnetje te zien opkomen tegen 06.42uur......en om op weg te gaan naar Otto v/d Bergh.
De reden om daar heen te gaan is niet voor niets.Het blok geeft 1 bar olie druk aan.Tja als dr iets tikt en schraapt als het blok warm is stationeer na zn 20min in je pas gebouwde T1 blokje 1915cc en nog geen 4 rondjes te hebben gedraaid om het blok in Achterveld dan komen er twijvels en krijg je het dikke vette onderbuik gevoel van angst.Je kunt er niet inkijken vertelde mn vriendin.Zelf is ze niet zo technies maar deze wijze woorden klinken als muziek in de oren afgelopen weken in huis.
Daar aangekomen om 08.45uur en mn chassis met blok afgeladen van de aanhanger ( special thax @ Richard ) begon het feest....
Na zn 20 min kwam er een tik en later een schrapend geluid.Meteen gestopt en dr werd gemeten met een oliedruk meter, die aangaf zn 1 Bar.
Niet goed werd er geconcludeerd door de specialist.Een nieuwe olie plunger doet wonderen.Dus een nieuwe erin gedraaid en weer gestart......................en dit gaf nu aan op de meter zn 2.3 Bar.Niet goed........Het onderbuik gevoel kwam weer tevoorschijn mij me....
Na een bakkie koffie en dr over te hebben gepraat met de specialist werd er samen gevat dat het niet goed is zoals het blok nu loopt.Er moet er in worden gekeken worden om de reden te vinden.Ook werd er gepraat over een nieuw AS41 carter.Dit om eventueel weer als nieuw te worden opgebouwd als een 1915cc pffffff gaan we weer. Weer alles opnieuw...
Zn uitspraak" ik ga eerst demonteren en kijken wat de oorzaak is en bel je a.s. woensdag".Zelf heb ik samen met Hans de boven bouw van mn 1915cc alvast gedemonteerd en netjes opgeborgen.
Wel kut om het kale blok achter te laten en met een kaal chassis zonder blok op weg naar huis terugwaarts te gaan.Wat wel erg lache was dat sommige mensen ons voorbij raasden en omdraaide om naar het chassis te koekeloeren en zekers vanavond een stijve nek te hebben
Gisterenavond samen met Hans mn 1915cc opgehaald uit het hoge noorden.Na een zonnige rit aangekomen stonden mn spullen al klaar in de hal van Otto.
Eerst alle onderdelen te hebben ingeladen kwam Otto erbij staan.Hij vertelde ons dat hij de motorolie eral af had laten lopen eraf laten lopen ( dacht ik man dat kan 2 dingen zijn 1. hij doet dat om ons een gunst te geven ivm het vervoer in de auto en 2. misschien is hij bang dat we iets kunnen zien aan de olie....).
En gaf wederom aan dat hij niet wist wat dr aan mankeerde en hij gaf dr geen garantie op de getunde motoronderdelen kon geven wat op zn onderdelen die hij kocht zat ook geen garantie.
Van onze kant herhaaldelijk te hebben aangegeven dat de 1915cc geen 300km had gelopen maar zn 800meter begon hij zn stem te verheffen......( mij is altijd geleerd " schreeuwers hebben geen gelijk " ) dat hij geen garantie kan geven en zwaar teleurgesteld zijn we terug naar huis gereden.....
Morgen word het blok samen met Bert uit elkaar gehaald en maak ik heel veel foto's
Onder het mom '' home sweet home ''
Goed mensen,
dan beginnen we met de demontage van mn 1915cc.....
Onder het genot van een brandende kaars op 2 penlights dit om mij een goed gevoel in de schoenen te schuiven en positief te werk gaan kom ik diverse dingen tegen waar ik mn twijvels over hem en vooral mn haren recht overend gaan staan.Ben dus ook erg erg boos en zwaar verdrietig waarom het zo is gegaan door een erkende motor bouwer....
Komen de foto's en trek jullie conclussie.Ik weet wel ik word er erg stil van.....
Special thx @ Bert voor het helpen...[/b][/color]
Mijn nachtmerrie is werkelijkheid geworden.....
Vandaag naar H&R Engeneering Fred geweest.Daar alles bekeken en doorgenomen van alle motoronderdelen die ik mee had genomen om te laten beoordelen door hem......
Zn eerst reactie " JEZUS "
Na dat de krukaslagers en nokkenaslagers zijn bekeken bleek dat de nokkenaslagers helemaal geen olie heeft gekregen.
De krukas is nagemeten en de maatvoering was goed en standaard ook de krukaslagers zijn standaard maar het carter is een overmaats carter
en wel zn 0.5mm overmaats.
Op de krukas bevinden zich diverse krassen en moet eventueel worden geslepen.
Fred zn woorden" omdat krukas met lagers standaard is en het carter 0,5mm overmaat heeft, gaan de krukaslagers ronddraaien in het carter en je ziet ook rol sporen in de lagers aan de buitenkant.En heb je geen oliedruk JEZUS".
Ook hebben we de nokkenas bekeken en het blijkt dat die ook een flinke opdonder heeft gehad.
De oliepomp met het dekseltje waar diverse sporen heeft van de oliepomp tandwielen blijkt dat volgens Fred dit een normale sporen zijn die altijd voorkomen.De oliepomp gaat hij nog onderzoeken.
Zijn korte woorden" de rest van je draaiend gedeelte buiten de cilinderkoppen en de tuimelaars kun je weg donderen,en is niet meer te vertrouwen en te gebruiken.
En tevens krijg ik van hem een rapport wat nu er precies aan de hand is en wat er gebeurt is tijdens die 800meter van mn 1915cc....
Afgelopen dinsdag mn aangetekende brief, over mn motorschade, diverse foto's en het motorschade rapport van H&R Engineering oplaten sturen naar het hoge noorden.
De brief gevolgd met TNT Track & Trace en vanmorgen lag hij op het postkantoor te Valthermond.Kloten nog niet in ontvangst.....
Vanmiddag om 15.30uur ging bij mij de telefoon en wat schets mijn verbazing Otto van den Bergh aan de draad.Hij had mijn brief gelezen en was erg verbaast dat ik naar H&R Engeneering was gegaan en hem niet eerst in kennis had gesteld.Ik vertelde hem dat ik voor mezelf het zeker wilden stellen van de motor schade en vertelde hem dat het vertrouwen weg was over hoe het allemaal gelopen had......
Hij wil geen ruzie met me dat vertelde hij me zn 10x in het gesprek en geeft aan dat hij de kans moet krijgen om het netjes op te lossen met me....
En wil voor me een nieuwe motor bouwen.En als ik erbij wil zijn kan ik er bij zijn gaf hij aan en ik moest er maar over na denken.....
Nu maar eens diep nadenken....
TO BE CONTINUED
Alohaaa,
de kogel is door de kerk.........Vanavond Otto aan de telefoon gehad en hij bied mij een volledige nieuwe motor opbouw aan met nieuwe componenten.
Nu heb ik gedacht aan een lange slag motor maar dit laat ik achterwegen.Het wordt een standaard 1776cc of een 1915cc.Hoezo een 1776cc of een 1915cc
De kans is aanwezig dat bij een 1915cc meer lekkage optreed als bij een 1776cc.Aangezien de 1776cc ook de wanden dikker heeft tov de 1915cc.
Kortom volgende week de rest motor spullen brengen bij Otto en dan een dikke streep eronder en weer opnieuw beginnen....bouwen aan een goede motor.
Omdat de rust weer terug is gekeerd ben ik verders gegaan met mn Cub Stribe.Gisteren middag in elkaar gelast met Co2.En vanmorgen ff de foto's geschoten en natuurlijk ging mn chassis ff naar buiten om te luchten
Special thx @ Bert voor het gebruik maken van het Co2 lasapparaat.
Ook heb ik voor a.s. dinsdag een afspraak staan nij Otto.Om een nieuw blok te laten bouwen.Het word een 1915cc met in eerste instantie de bovenbouw met 40mm IDF Webers en de koeling is standaard.
Aangezien ik de Porsche koeling met dynamo nog heb wil ik eerst eens gaan rijden met standaard koeling en later daarna de Porsche koeling monteren.Aangezien ik niet precies weet wat ik ove heb qua hoogte tussen Porsche koelkap en mn motorklep
PDT_Armataz_01_06
Gisteravond was het een latertje voor Hans en mij....
we zijn op pat geweest naar het hoge noorden om daar mn motordelen te brengen bij Otto v/d Bergh.
Daar alles uitgestald en doorgenomen met hem over hoe en wat nu de schade was en wat de oorzaak bleek te zijn.En alles gaat vervangen worden door nieuwe motor onderdelen.
Dus nu een wel de zelfde set-up 1915cc met kleinere Webers nl 40mm IDF ipv 44IDF, de koppen ( kleppen 42-38,5mm )heb ik ingeruild voor 044 koppen ( die worden geflowd en aangepast )en de kleppen zijn geworden 40-35,5mm,ook de spruitstukken heb ik ingeruild voor andere.De andere krukas, nokken as ( Scat C35 gelijk aan een Engle W110 ) lagen al klaar voor me en ook diverse andere onderdelen....
Er komt een hele verandering ten aan zien van de bovenbouw van het blok......er komt een standaard koelhuis op met standaard dynamo en standaard motor beplatingen.
Omdat ik niet zeker weet wat de hoogte is tussen het carter hoogte en de onderkant van de motorklep van een Vaandrager Performance 356 speel ik op safe.Ik heb zitten passen en meten bij een Vintage Speedster en kwam tot de conclussie dat het koelhuis met Porsche dynamo van GwD niet past onder een Vintage Speedster.
Kortom nu maar weer wachten tot het sein groen is en ik mag komen voor de dyno run op de Schenk dyno bank.
En toen kwam mn chassis binnen op 16-12-2006
Na een poos door de oude winter te hebben gesleuteld het hele chassis te hebben gedemonteerd was het dan eindelijk kaal geworden en rijp voor de inkorter.
Omdat mn voorkeur uitgaat naar een Vintage body moet mn chassis 30com worden ingekort.
Ook is mn chassis nog even langs de straler geweest om te laten stralen te scooperen en in de 2k primer te laten zetten.
Ook zelf het hele chassis in de chassis kit gezet....
Oke dus na het kitten de hele chassis 2x in de chassis lak gezet.
Na het aflakken werd het tijd om de vooras te monteren.Ik heb een de standaard vooras verlaagd dmv verlaagings adjusters.
Ook heb ik de standaard uitvoering van de VW kever uit 1972 voorzien aan de voorkant van remschijven en achter remtrommels.Alles volledig nieuw.Wil geen gerommel hebben met mn remmen.
Ook heb ik de versnellingsbak AT uitvoering ( lange bak 8:31 ) helemaal laten reviseren.
En deze was klaar om ingebouwd te worden.
De schokbrekers heb ik gekozen voor Koni rood instelbaar.
Dan was het voor mij erg erg lang wachten zn 2,5maand op de banden met velgen 185-15-65 5,5J
Rapapaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
En rollend op 4 wieltjes
Omdat het een beetje stil is geweest rond de bouw van mn project is er toch weer veel stof doen opwaaien afgelopen dagen.
Na een tijdje te hebben moeten wachten op mn cilinderkoppen uit THE USA was het dan zo ver..........
Gisteren naar het noorden geweest om diverse motor onderdelen op te halen voor het maken van een T1 1915cc.Het was een en al groot feest ook was het feest begin deze week al toen heb ik een Porsche dynamo met waaier op de kop kunnen tikken en natuurlijk meegenomen.Om een Porsche koeling te bouwen als mn draaiend gedeelte klaar is.
Kijk en geniet.
En natuurlijk stiekem even passen op de versnellingsbak.................
Na veel vrije tijd in de avonduren te hebben doorgebracht bij mn werk, vaak het licht uit moeten doen, veel commentaar van je hoort bij de invertaris of je hoort bij het meubilaire...............is het me toch gelukt om mn 5 blads Porsche waaier te polijsten zoals ik het in mn gedachten had........
Mag het resultaat dr ook wel een beetje zijn........
Ook is de dynamo op de testbank geweest voor een run het jawel geen vuiltje aan de lucht de dynamo werkt perfect aldus de dynamo boer.
[quote="jordypieper"]Gisterenmiddag op weg gegaan naar het hoge noorden om daar mn diverse motor onderdelen op te halen die ik besteld had.En de foto's tja................
De laastste 2 foto's is de nieuwe carterontluchting die Otto in zn asortiment heeft.Ook zullen de pakkingen van de spruitstukken en spruitstukken moeten worden bewerkt.Aangezien de gaten in de spruitstukken te smal zijn worden ze breder gemaakt binnenkort.
Het draad in het carterontluchting en oliefilter is 3/8NPT
Ook nog even bezig geweest met de pakkingen en spruitstukken.Jaaaa dr moet behoorlijk veel uit.
Ook vandaag heeft de postbode me niet vergeten.Er kwam weer een pakje binnen......
Tja om stil van te worden........het waren de Webers IDF.44mm.Zulke mooie dingen om te zien.Natuurlijk met K&N luchtfilters erbij.Wil wel een goede adem hebben
Kijk mee......
Ook heb ik gisteren de laatste spullen opgehaald voor het draaiend gedeelte voor de 1915cc....
De drukgroep staat in back order.
Er rest mis ik nog en dat zijn de koelkap,koelring,draaigas en natuurlijk de uitlaat niet te vergeten.
Laat ik zeggen dat ik dr heel veel zijn in heb als ik al die onderdelen in de zie doos liggen.Tja 4 Juli is het zo ver
en wordt het in elkaar gezet.....kunnen niet wachten
Onderweg op de A1 kreeg ik al spontane reacties van mensen die me voorbij reden oa een duim ophoog of een hoffelijke knik.
Aangekomen in de renstal van Richard moest eerst het een en ander worden verschoven na flink gebrom en geronk ging de RSK van zn plek en stond mn chassis op de ere plek om onderhanden te worden genomen.
Er moesten nog diverse dingen worden gedaan o.a.
- remmen ontluchten
- wiellagers afstellen
- de remtrommels nakijken achter
- handremkabels inkorten en hard solderen
- versnellingsbak kabel inkorten en hard solderen
- chassis verlagen aan de achterkant
- versnellingspook nakijken enz enz enz enz enz
Maar ja de enige tegenvaller was de koffiemelk.Ik weet het niet maar dr zaten witte vlokken in of het nu door de pollijskoning van Deventer kwam of door andere redenen ik weet het niet meer
Kijk en geniet van de foto's
Een persoon wil ik graag enorm bedanken voor de vele tips en aanpak van hulp.Richard bedankt kerel en tot snel.
De NOOD kabelboom is er.
En natuurlijk wil ik iemand heel erg bedanken voor zn tijd en energie die dr in is gestopt.( ik hoorde tussen opa spelen, oppassen en vrije tijd door gefabriceerd )
Hans bedankt kerel.
Ook zijn vandaag alle onderdelen voor het draaiend gedeelte 1915cc weggebracht om in elkaar te worden gezet.
Wacht tijd in de wacht kamer 4weken.
Ook heeft de postbode zn werk weer goed gedaan!De Gwd koelkap en gasstangestelsel is binnengekomen.Na maanden gedroomd te hebben eindelijk in huis.
En ben er wel achter gekomen dat er flink wat bramen aan de kap zaten toen ik de doos ging openen.Dus eerst met scheurpapier dr bij en afbramen wil mn handen niet stuk hebben.
Ook zag ik dat ik de uitsparingen waar de spruitstukken komen ook maar eens aangepakt moeten worden want zo orgineel past het niet.Mn spruitstukken zijn breder en langer.Dus weer genoeg te doen.
Kijk naar de foto's en geniet......
Gasstangenstelsel....
De dynamovoet voor op het carter.....
Olievul pijp....
Spanbanden voor 270mm....
Koelkap GwD 270mm....vooraanzicht....
Linkerzijaanzicht....
Rechterzijaanzicht....
Achteraanzicht....
Omdat ik de koelkap van GwD niet helemaal geslaagd vond, er een dikke deel naat aanwezig was en een dikke inkeping aan de bovenkant.
Werd het tijd om weer eens de handjes uit de mouwen te steken.Dus schuren geblazen........Dit is afgelopen weekend gebeurd van grof naar zeer fijn.Aftekenen met een stift om te kunnen zien waar nog iets zit en schuren maar weer.
Vanavond in de primer gespoten.................
Alohaaa allen,
nou vandaag een beetje bij gekomen van de afgelopen nacht Zoals Bert hierboven al aan gaf heb ik mn 1915cc eindelijk in huis en hij heeft al een plek in mn garage gekregen.
RAPAPAAAAAAAAAAAA
Gisteren ging bij me de telefoon en Otte vertelde dat mn blok klaar was.Dus meteen opgehaald samen met Bert.En tja ik werd er stil van hoe Otto zn handjes heeft laten wapperen en wat een kennis zeg.
Tja ben nog steeds een beetje stil van alles, tja zou maar naar de foto's kijken en geniet mee met een mooie hobby.Tja............
Er moeten nog een paar dingen gebeuren zoals NPT pluggen aanbrengen aan de kleppen deksels, oliedruk sensor en olie temperateur sensor plaatsen.
En natuurlijk verders gaan met de opbouw van mn 1915cc.Hou jullie op de hoogte..........................
Ik wil iemand even bedanken voor zn vrije tijd gisteravond SPECIAL THX @ Bert
TO BE CONTINUED
Maar goed niet alles gaat voor de wind zeg ik altijd.Ook heb ik de GwD koelkap met dynamo er op gemonteerd.En wat denk je.....
weer aanpassingen doen.Aangezien ik een roterende rondslijp machine even geleend heb van mn werk dr een rond tolletje er op en knallen maar.
Wel 100 keer kap dr op kap dr af.....De spruitstukken passen niet standaard dus ruimer maken.
Na veel gemas en gemier is het me dan toch gelukt.Goed de spruit stukken passen, nu de dynamo monteren.En jaaaa weer aanpassen.Waar de olievulpijp komt te zitten stuitte tegen de kap een en wilde niet verders.Weer uitslijpen.
Ook gelukt.Nu het gasstangen stelsel monteren.De voet van het gasstangenstelsel gemonteerd en de 2 stangen.1 Stang zit eraan ( de korte links ) en de rechter stang is veeeels te lang.
Een probleem......goed dan maar de lange stang in diameter 1 mm afdraaien naar 5mm en tot de zwarte streep draad snijden met een snijplaat M5.En dan op lengte maken.
Had het niet verwacht dat die stang zoooo lang was.
Maar goed nu nog even de koelkap spuiten,drukplaat 2600Lbs,V-snaar,olie slangen met filter en bougie kabels monteren.Enne .....de uitlaat moet dr op ( die moet nog worden besteld )
Toch is het wel eens fijn dat een mens op vakantie gaat en wanneer men terug komt een spontane ingeving krijgt over bepaalde problemen.
En dan verders borduurt op zn ingeving........
Zo ziet men maar weer op vakantie is dus niet voor niets......
Vandaag weer aanwezig in de hobby kamer....
De koelkap gedemonteerd en de Carb's van het carter, want de koelkap moest gespoten worden.Eerst ligt opgebouwd en aan de binnenkant en onderkant begonnen met spuiten.....
Dan het resultaat van de koelkap.....
Na het spuiten dus even drogen
Dus de carberop en kijken hoe de K&N filters staan....
Nu even wachten op de bekabeling van de dynamo.Want ik ga de kap maar 1 keer monteren dan dan moet alles goed zitten.
[quote="jordypieper"]Aangezien de dynamo ook al lekker opschiet met de kabelboom.Kan deze ook weer aankomende week op mn blok worden gemonteerd.
Special Thx @ Hans
Kijk mee naar.....ach wat zal ik zeggen de foto's vertellen toch genoeg en vullen het aan.
Ook heb ik het oliefilter met slang gemonteerd
Er moet nog een drukplaat komen van 2600Lbs en een oliedruk sensor VDO,en dan kan de mn motor bij Otto op de testbank.
Weer 1 stap dichter bij de waarheid van een Porsche 356......
Ook zijn dan eindelijk mn VDO klokken binnen gekregen om de boel een beetje in de gaten te houden.
Het gaat om de olie temperatuur klok met olie temperatuur zender.En een oliedruk klok met oliedruk zender.De zenders zitten al gelijmd met Locktite 648 in het carter.
Ook is vanuit The USA Los Angeles de drukgroep verzonden via de UPS.Dus binnen kort weer een zeer vroege sint en piet
Eindelijk is mn pakje vanuit THE USA aangekomen via de UPS.Het is de drukgroep 2600LBS.
Besteld via http://www.brothersvwmachineshop.com
Tja als je veel onderdelen bestel dan ben je een keer de pisang om invoer kosten te betalen.Ach wat maakt het uit het is nog goedkoper dan hier bestellen.
En dan is mn 1915cc ook helemaal gesloten en kan dr geen stof meer inkomen.Dus nu maar wachten wanneer Otto groen licht geeft met de datum.
En zoals jullie weten jeuken mn handjes al gauw en erger ik me snel aan dingen rond mn blok,wil het graag perfect hebben dus......
Mensen die me kennen......het gaat weer uit elkaar.
Want de dynamo fan begon te eroderen ( het materiaal van de fan is giet aluminium en van een zeer goedkope samenstelling dat snel gaat eroderen ).
Na diverse manieren polijsten, polijsten, spuiten bij de auto spuiter in blanke lak mocht het allemaal niet baten.Dus gisteren de dynamo fan van de dynamo gedemonteerd de ring eraf enz enz enz.
Weer de fan gestraald en in de primer,metallic en lak gespoten en is dit het resultaat.
To be Continued
week weer zitten beu..en in de late uurtjes op de zaak.Even een stuurkolom in elkaar gezet om een rondje te kunnen rijden door Achterveld voor eind dit jaar.
Ik heb gekozen voor stalen vierkant koker 30x30x2mm.Waarom......omdat dat er nog lag Ook heb ik wat kunstof lagers ( buitendiameter 32mm binnendiameter 22,1mm en de hoogte van het lager 25mm ) gedraaid die in de stuur buis worden gemonteerd ( glijpassing speling 0,02mm speling ) met Locktite 648 gelijmd.
Vanmorgen alles in de primer gespoten het lager gelijmd en alles zwart gespoten en gemonteerd.Natuurlijk het stuur ( thx Richard voor het lenen ) dr op.En ha........alles past.
Kortom weer een fase afgesloten en zeg nu eerlijk......................het staat toch best leuk zo bij elkaar.En weer dichterbij gekomen om te kunnen rijden in een 356 Porsche Speedster.
Ook onder begeleiding van Hans de NOOD bekabeling van mn chassis voor aan de motor.Man wat een kleuren en wat een lengtes.
Ook de Pierburg,bobine,startmotor enz enz enz aangesloten en die weer verders verbonden naar het contactslot ( met Porsche logo hahah ).En de mooie accu aangesloten en alles doorgemeten, toen was het het moment daar..........de dominee kwam voorbij.Hans en ik keken elkaar zwaar in de ogen en ik draaide de Porsche sleutel om....................De Pierburg benzine pomp sloeg aan en daarna 1 stand verders de startmotor.
Ha kortom WEER 1 fase verders.
Foto's volgen
Special Thx @ Hans
Hier dan de foto's van de bekabeling....
Eindelijk was er gisteren een hereniging van mn chassis met mn blok.....
Kortom even van te voren passen of het wel klopt helemaal voor het de dynotestbank gaat.Hoe de aansluiting precies zit.En raad eens........PROBLEMEN.....
Mn drukgroep past niet in mn versnellingsbak.De drukgroep binnendiameter is 2 mm te klein vergeleken met de druklager geleider van mn versnellingsbak 2 mm te groot
Kortom weer werk aan de .......Binnenkort op de draaibank de drukgroep eventueel 2 mm uitdraaien en kijken of het dan past.En er zal een beugel gemaakt worden voor het oliefilter.
Maar wat wel het postitive is dat ik wel weer zeer mooie plaatjes heb.En niet alles gaat over rozen.....
Hier heb ik de foto's.Heb de sleepring gedemonteerd van de drukgroep.Volgens mij is het een drukgroep met een diafragma ( diverse vingers )
Volgens mij kan het zonder sleepring, maar probeer de sleepring uit te draaien en weer te monteren.Het nadeel is wel volgens mij dat als ik ZONDER sleepring monteer dan de kans aanwezig is dat het druklager de vingers als eerste raken en bij een sleepring heb je de volledige kracht op de sleepring tov de vingers van de drukgroep.
Ik heb de drukgroep met koppelingsplaat weer gemonteerd.Maar vindt het wel tricky zo zonder sleepring.
Kijk maar naar de plaatjes.....
Goed vandaag in de middag de druk groep gemonteerd en alles past gelukkig.Het blok zit nu vast met bouten aan het chassis.De koppelingskabel afgesteld.En toen.........Tja weer een drama....
De draadstang met stel vleugelmoer was om de kabel hard gesoldeerd en is afgebroken door de bediening van de hand op het koppelingspedaal
Tja kan gebeuren dus weer even tijd om de zonde te overdenken dit weekend.....Met de kerstdagen maar eens duftig naar kijken en dr een nieuwe kabel in monteren.En natuurlijk weer afstellen alles zoals het was.En het hele geheel ontkoppelen van de versnelling naar zn vrij en weer andersom.
Kortom weer werk aan de Porsche.
UPDATE
De koppelingskabel is binnengekomen afgelopen zaterdag en zit al gemonteerd in mn chassis.Ook al afgesteld op het blok.Blok dr even ingehangen en afgesteld.Zoals veel mensen hier op de BUGLAND FORUM zeggen dat de Kennedy Stage 3 heel zwaar trappen is met ontkoppelen van de koppeling tijdens het schakelen, schets toch mn verbazing een beetje.Ik vergelijk het met mn Golf IV TDI.Voel helemaal geen verschil.
Kortom een meevaller.....
Blok dr weer uitgehaald en de uitlaat gedemonteerd.Alles ligt klaar al in de Golf om morgen aan de tand te worden gevoelt op de dyno run bij Otto.
Kortom nog 1 nachtje pitten.....dan zullen dr paardjes gaan draven
En we hebben de weer zin in.
Special thx @ Bert v/d Haar voor het beuren en slepen.
Mannen net thuis gekomen.
De uitslag...........................120PK-170Nm
De rest komt nog moet de filmpjes met foto's uploaden komen een dezer dagen.
Groete.
Alohaaa allen,
gisterenmorgen samen met Hans naar het koude noorden gereden met mn 1915cc in de achterbak.Om bij Otto v/d/Bergh op de testbank te worden gezet voor de afstelling met dyno-run.
Man dr ging een wereld voor me open eerlijk gezegd voor ons alle 2.Aangezien Otto alle tijd had om al onze vragen te beantwoorden die we stelden en andersom stelde hij ook aan ons over bepaalde wensen,opstellingen afstelling en sproeierbezetting enz enz enz
En natuurlijk had hij wel veel vragen over onze projecten de Porsche 356.
Ook hebben we gepraat over het chassis verlagingen enz enz.Ook vertelde hij over zn Dragracer met 2 turbo's.
Goed na de koffie werd het blokje wakker.Man de paardjes galopeerde in goed gezind.....
Uitslag 119PK-170Nm bij 5630Rpm
Kortom kijk maar op het filmpje.
Klikkerdeklik
Weer 1 fase verders nog 1/3 te gaan
PS er komen nog een uitslag met grafieken maar die moet ik nog inscannen.
Hier nog een filmpje die ik vanmiddag even heb gemaakt met zn -8 graden.
klikkerdeklik
Omdat ik weer niet stil kan zitten en ook niet OP nieuwjaarsdag werd het tijd om de toerenteller uit de doos te pakken en aan te sluiten.
Zwart op de - van de accu
Rood op de plus van het contactslot
En natuurlijk de blauwe op de - van de bobine om de naald van de toerenteller in beweging te zetten.
Even nog de T-raps dr aan en gereed.Weer een vink op het lijstje TO-DO
En dr horen weer foto's bij............
Alohaa,
omdat ik me vanmiddag verveelde en natuurlijk weer aantrekkingskracht heb met mn garage dacht ik dat het tijd werd om mn Porsche 356 het daglicht te laten zien....
Even lekker warm laten lopen en toen de eerste meters.Jammer dr waren drempels,toevallig 1 boutje iets te lang vandaar het schrapend geluid.
En een rondje blok gereden.....
Kortom weer een fase geslaagd en de damens bij me thuis zijn dr trots op......
Kijk en geniet mee.
Klikkerdeklik
Vandaag de Cup traverse versteviging met de versnellingsbak traverse binnen gekregen...om vervorming tegen te gaan voor de 120PK
Onder het mom van beter laat dan nooit...
Hier nog de vermogens gegevens van mn 1915cc tijdens de dyno run bij Otto v/d Bergh.
Goed na een tijd van rust is dr weer een iets te melden.
Mn achterlichten zijn afgelopen week binnen gekomen tja waar anders USA...
Ook ben ik bezig om de fittings om te bouwen naar europees model.
Maar later meer hierover hoe de aanpak wordt.
Goed nu maar de foto's van afgelopen week.....
Even terug komen over de achterlichten...
Afgelopen woensdag had ik 4 handjes extra dus werd er weer geklust aan de Teardrops.De fittingen moesten worden
omgezet.
En das een lastige klus aangezien de fittingen dr in zijn gevijlsd.Alles voorzichtig met een schroevendraaier alles los wippen en aangezien daarna de hele unit ontvet moest worden en dr een laagje soldeer aangebracht ging worden.
Dat voor de hechting van de unit.De beide units zijn afgesoldeerd en ontvet en gespoten en mn speciale dank gaat uit naar Marco en Hans. Kortom vele handen maken licht werk.
Hierbij de foto's.....
Ook mn gordels binnengerkegen.
Alohaaa allen,
omdat het zitten op zn plank met wielen zeer deed aan mn billenpartij kwam ik deze stoeltjes tegen.Aangezien ze 4 maanden oud zijn en volledig verbouwd gaan worden.......er komt donker bordeaux rood leder op met stoelverwarming
Aangezien Mien Dobbelsteen ook in huis was,moest de plank op wielen uit de garage en gepast worden volgens haar...
Dus zo gezegd zo gedaan.
Weer een stap dichter bij de werkelijkheid van het realiseren van een Porsche 356
Aangezien ik een Eberspacher standkachel op de kop hebt getikt afgelopen zaterdag werd het gisteravond tijd om dit ding aan te trappen dwz ff proberen...
Na een keer te hebben geprobeerd bleek dat de benzine leiding een beetje droog stond Dus die te hebben aangezogen via een Sparta met brandstof tankie bleek de kleine benzine pomp van de standkachel in eens te pruttelen en te tikken haha een goed teken en meteen tikte ook het relais van de standkachel...
En het werd lekker warm....kortom weer een moment om na te denken waar en hoe ik deze inbouw.Ik denk zelf achter de zitbank de bak van de 356 Porsche
Wat kabels gaan verlengen en klaar voor gebruik.
En weer een stapje verders met mn project
Onder het mom van soms zit het mee en soms zit het tegen als lucht gekoelde rijder .........
Vanmorgen om 05.30uur vertrokken naar Apeldoorn om daar Hans op te pikken voor een tourtje naar het hoge noorden.Niet zomaar een tourtje nee een tourtje om het zonnetje te zien opkomen tegen 06.42uur......en om op weg te gaan naar Otto v/d Bergh.
De reden om daar heen te gaan is niet voor niets.Het blok geeft 1 bar olie druk aan.Tja als dr iets tikt en schraapt als het blok warm is stationeer na zn 20min in je pas gebouwde T1 blokje 1915cc en nog geen 4 rondjes te hebben gedraaid om het blok in Achterveld dan komen er twijvels en krijg je het dikke vette onderbuik gevoel van angst.Je kunt er niet inkijken vertelde mn vriendin.Zelf is ze niet zo technies maar deze wijze woorden klinken als muziek in de oren afgelopen weken in huis.
Daar aangekomen om 08.45uur en mn chassis met blok afgeladen van de aanhanger ( special thax @ Richard ) begon het feest....
Na zn 20 min kwam er een tik en later een schrapend geluid.Meteen gestopt en dr werd gemeten met een oliedruk meter, die aangaf zn 1 Bar.
Niet goed werd er geconcludeerd door de specialist.Een nieuwe olie plunger doet wonderen.Dus een nieuwe erin gedraaid en weer gestart......................en dit gaf nu aan op de meter zn 2.3 Bar.Niet goed........Het onderbuik gevoel kwam weer tevoorschijn mij me....
Na een bakkie koffie en dr over te hebben gepraat met de specialist werd er samen gevat dat het niet goed is zoals het blok nu loopt.Er moet er in worden gekeken worden om de reden te vinden.Ook werd er gepraat over een nieuw AS41 carter.Dit om eventueel weer als nieuw te worden opgebouwd als een 1915cc pffffff gaan we weer. Weer alles opnieuw...
Zn uitspraak" ik ga eerst demonteren en kijken wat de oorzaak is en bel je a.s. woensdag".Zelf heb ik samen met Hans de boven bouw van mn 1915cc alvast gedemonteerd en netjes opgeborgen.
Wel kut om het kale blok achter te laten en met een kaal chassis zonder blok op weg naar huis terugwaarts te gaan.Wat wel erg lache was dat sommige mensen ons voorbij raasden en omdraaide om naar het chassis te koekeloeren en zekers vanavond een stijve nek te hebben
Gisterenavond samen met Hans mn 1915cc opgehaald uit het hoge noorden.Na een zonnige rit aangekomen stonden mn spullen al klaar in de hal van Otto.
Eerst alle onderdelen te hebben ingeladen kwam Otto erbij staan.Hij vertelde ons dat hij de motorolie eral af had laten lopen eraf laten lopen ( dacht ik man dat kan 2 dingen zijn 1. hij doet dat om ons een gunst te geven ivm het vervoer in de auto en 2. misschien is hij bang dat we iets kunnen zien aan de olie....).
En gaf wederom aan dat hij niet wist wat dr aan mankeerde en hij gaf dr geen garantie op de getunde motoronderdelen kon geven wat op zn onderdelen die hij kocht zat ook geen garantie.
Van onze kant herhaaldelijk te hebben aangegeven dat de 1915cc geen 300km had gelopen maar zn 800meter begon hij zn stem te verheffen......( mij is altijd geleerd " schreeuwers hebben geen gelijk " ) dat hij geen garantie kan geven en zwaar teleurgesteld zijn we terug naar huis gereden.....
Morgen word het blok samen met Bert uit elkaar gehaald en maak ik heel veel foto's
Onder het mom '' home sweet home ''
Goed mensen,
dan beginnen we met de demontage van mn 1915cc.....
Onder het genot van een brandende kaars op 2 penlights dit om mij een goed gevoel in de schoenen te schuiven en positief te werk gaan kom ik diverse dingen tegen waar ik mn twijvels over hem en vooral mn haren recht overend gaan staan.Ben dus ook erg erg boos en zwaar verdrietig waarom het zo is gegaan door een erkende motor bouwer....
Komen de foto's en trek jullie conclussie.Ik weet wel ik word er erg stil van.....
Special thx @ Bert voor het helpen...[/b][/color]
Mijn nachtmerrie is werkelijkheid geworden.....
Vandaag naar H&R Engeneering Fred geweest.Daar alles bekeken en doorgenomen van alle motoronderdelen die ik mee had genomen om te laten beoordelen door hem......
Zn eerst reactie " JEZUS "
Na dat de krukaslagers en nokkenaslagers zijn bekeken bleek dat de nokkenaslagers helemaal geen olie heeft gekregen.
De krukas is nagemeten en de maatvoering was goed en standaard ook de krukaslagers zijn standaard maar het carter is een overmaats carter
en wel zn 0.5mm overmaats.
Op de krukas bevinden zich diverse krassen en moet eventueel worden geslepen.
Fred zn woorden" omdat krukas met lagers standaard is en het carter 0,5mm overmaat heeft, gaan de krukaslagers ronddraaien in het carter en je ziet ook rol sporen in de lagers aan de buitenkant.En heb je geen oliedruk JEZUS".
Ook hebben we de nokkenas bekeken en het blijkt dat die ook een flinke opdonder heeft gehad.
De oliepomp met het dekseltje waar diverse sporen heeft van de oliepomp tandwielen blijkt dat volgens Fred dit een normale sporen zijn die altijd voorkomen.De oliepomp gaat hij nog onderzoeken.
Zijn korte woorden" de rest van je draaiend gedeelte buiten de cilinderkoppen en de tuimelaars kun je weg donderen,en is niet meer te vertrouwen en te gebruiken.
En tevens krijg ik van hem een rapport wat nu er precies aan de hand is en wat er gebeurt is tijdens die 800meter van mn 1915cc....
Afgelopen dinsdag mn aangetekende brief, over mn motorschade, diverse foto's en het motorschade rapport van H&R Engineering oplaten sturen naar het hoge noorden.
De brief gevolgd met TNT Track & Trace en vanmorgen lag hij op het postkantoor te Valthermond.Kloten nog niet in ontvangst.....
Vanmiddag om 15.30uur ging bij mij de telefoon en wat schets mijn verbazing Otto van den Bergh aan de draad.Hij had mijn brief gelezen en was erg verbaast dat ik naar H&R Engeneering was gegaan en hem niet eerst in kennis had gesteld.Ik vertelde hem dat ik voor mezelf het zeker wilden stellen van de motor schade en vertelde hem dat het vertrouwen weg was over hoe het allemaal gelopen had......
Hij wil geen ruzie met me dat vertelde hij me zn 10x in het gesprek en geeft aan dat hij de kans moet krijgen om het netjes op te lossen met me....
En wil voor me een nieuwe motor bouwen.En als ik erbij wil zijn kan ik er bij zijn gaf hij aan en ik moest er maar over na denken.....
Nu maar eens diep nadenken....
TO BE CONTINUED
Alohaaa,
de kogel is door de kerk.........Vanavond Otto aan de telefoon gehad en hij bied mij een volledige nieuwe motor opbouw aan met nieuwe componenten.
Nu heb ik gedacht aan een lange slag motor maar dit laat ik achterwegen.Het wordt een standaard 1776cc of een 1915cc.Hoezo een 1776cc of een 1915cc
De kans is aanwezig dat bij een 1915cc meer lekkage optreed als bij een 1776cc.Aangezien de 1776cc ook de wanden dikker heeft tov de 1915cc.
Kortom volgende week de rest motor spullen brengen bij Otto en dan een dikke streep eronder en weer opnieuw beginnen....bouwen aan een goede motor.
Omdat de rust weer terug is gekeerd ben ik verders gegaan met mn Cub Stribe.Gisteren middag in elkaar gelast met Co2.En vanmorgen ff de foto's geschoten en natuurlijk ging mn chassis ff naar buiten om te luchten
Special thx @ Bert voor het gebruik maken van het Co2 lasapparaat.
Ook heb ik voor a.s. dinsdag een afspraak staan nij Otto.Om een nieuw blok te laten bouwen.Het word een 1915cc met in eerste instantie de bovenbouw met 40mm IDF Webers en de koeling is standaard.
Aangezien ik de Porsche koeling met dynamo nog heb wil ik eerst eens gaan rijden met standaard koeling en later daarna de Porsche koeling monteren.Aangezien ik niet precies weet wat ik ove heb qua hoogte tussen Porsche koelkap en mn motorklep
PDT_Armataz_01_06
Gisteravond was het een latertje voor Hans en mij....
we zijn op pat geweest naar het hoge noorden om daar mn motordelen te brengen bij Otto v/d Bergh.
Daar alles uitgestald en doorgenomen met hem over hoe en wat nu de schade was en wat de oorzaak bleek te zijn.En alles gaat vervangen worden door nieuwe motor onderdelen.
Dus nu een wel de zelfde set-up 1915cc met kleinere Webers nl 40mm IDF ipv 44IDF, de koppen ( kleppen 42-38,5mm )heb ik ingeruild voor 044 koppen ( die worden geflowd en aangepast )en de kleppen zijn geworden 40-35,5mm,ook de spruitstukken heb ik ingeruild voor andere.De andere krukas, nokken as ( Scat C35 gelijk aan een Engle W110 ) lagen al klaar voor me en ook diverse andere onderdelen....
Er komt een hele verandering ten aan zien van de bovenbouw van het blok......er komt een standaard koelhuis op met standaard dynamo en standaard motor beplatingen.
Omdat ik niet zeker weet wat de hoogte is tussen het carter hoogte en de onderkant van de motorklep van een Vaandrager Performance 356 speel ik op safe.Ik heb zitten passen en meten bij een Vintage Speedster en kwam tot de conclussie dat het koelhuis met Porsche dynamo van GwD niet past onder een Vintage Speedster.
Kortom nu maar weer wachten tot het sein groen is en ik mag komen voor de dyno run op de Schenk dyno bank.
Rij niet harder dan dat je beschermengel kan vliegen....
-
- Posts: 197
- Joined: 25 Jun 2006 09:17
- Contact:
Re: Alohaaaa 356_rijder....
Mooi verhaal!
Chassis doet mij terugdenken aan de tijd (10 jaar geleden) dat ik mijn kever opbouwde (ik heb hem nog steeds).
Ben benieuwd hoe alles afloopt dus houd ons maar op de hoogte.
Chassis doet mij terugdenken aan de tijd (10 jaar geleden) dat ik mijn kever opbouwde (ik heb hem nog steeds).
Ben benieuwd hoe alles afloopt dus houd ons maar op de hoogte.
-
- Posts: 656
- Joined: 07 May 2006 20:35
- Location: Eindhoven The Netherlands
- Contact:
Re: Alohaaaa 356_rijder....
Hallo Jordy,
Ziet er allemaal fantastisch uit en leuk zo 'n enthousiaste bouwpakketbouwer. Maar ik ga je dringend vragen een link te maken naar je foto 's want je hebt nu in 1 bericht meer Mb verbruikt dan wij in de afgelopen jaren samen hebben gedaan. Ik ben zo vrij geweest als moderator je mooie foto 's te deleten.
Verder houden we het op de site zo veel mogelijk over de Porsche 356 met zijn toebehoren. Berichten en vragen hierover zijn van harte welkom. Informatie over andere (ook hele mooie) auto 's kunnen toch het best op een daarbij passende site gepost worden.
Dus je bent en blijft van harte welkom maar blijf bij het originele onderwerp.
Groeten,
Paul (Moderator, Ahum..)
Ziet er allemaal fantastisch uit en leuk zo 'n enthousiaste bouwpakketbouwer. Maar ik ga je dringend vragen een link te maken naar je foto 's want je hebt nu in 1 bericht meer Mb verbruikt dan wij in de afgelopen jaren samen hebben gedaan. Ik ben zo vrij geweest als moderator je mooie foto 's te deleten.
Verder houden we het op de site zo veel mogelijk over de Porsche 356 met zijn toebehoren. Berichten en vragen hierover zijn van harte welkom. Informatie over andere (ook hele mooie) auto 's kunnen toch het best op een daarbij passende site gepost worden.
Dus je bent en blijft van harte welkom maar blijf bij het originele onderwerp.
Groeten,
Paul (Moderator, Ahum..)
If you must reinvent the wheel, remember that it works best if it is, like, roundish.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Alohaaaa 356_rijder....
paul wrote:Hallo Jordy,
Ziet er allemaal fantastisch uit en leuk zo 'n enthousiaste bouwpakketbouwer. Maar ik ga je dringend vragen een link te maken naar je foto 's want je hebt nu in 1 bericht meer Mb verbruikt dan wij in de afgelopen jaren samen hebben gedaan. Ik ben zo vrij geweest als moderator je mooie foto 's te deleten.
Verder houden we het op de site zo veel mogelijk over de Porsche 356 met zijn toebehoren. Berichten en vragen hierover zijn van harte welkom. Informatie over andere (ook hele mooie) auto 's kunnen toch het best op een daarbij passende site gepost worden.
Dus je bent en blijft van harte welkom maar blijf bij het originele onderwerp.
Groeten,
Paul (Moderator, Ahum..)
Volledig mee eens Paul !
Blijft toch wel en triest verhaal eigenlijk.
Hoe kan een monteur nu standaard lagers monteren in een 0,5 mm overmaat carter en toch nog 2,3 Bar oliedruk hebben ?
En die clipjes in de zuiger hebben daar dan weer niets mee te maken, maar zaten ook niet goed.
"Kop op, toekomstige "VW_rijder", het komt allemaal goed !
Sterkte,
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: Alohaaaa 356_rijder....
foto's staan allemaal ook op flat4free en www.356speedsterclub.nl/forum/
Stefan
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests