Jan,
met alle respect maar er zitten wel meet VW onderdelen op onze Porsches. Welk logo staat er op de voorwielophanging..?
Torsiebar deksel
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
VW ?
Natuurlijk zitten er een aantal VW onderdelen op 356-en.
Bij de vroege modellen was waarschijnlijk alles behalve de carosserie van VW., en naarmate het vermogen toenam voldeden een aantal VW componenten niet meer, andere wel.
Ook zijn er componenten van VW die weliswaar passen maar toch niet dezelfde kwaliteit hebben, of VW onderdelen die voor toepassing op de 356 b.v. nog een extra warmtebehandeling of hardingsproces hebben ondergaan.
Ook zijn er voor VW tegenwoordig talloze toeleveringsbedrijven waarvan men zich af mag vragen of hun kwaliteit wel hetzelfde is als de oorspronkelijke VW kwaliteit.
V.w.b de achterwielophanging staat er in het boek van Dirk-Michael Conradt een mooi lijstje van VW onderdelen gebruikt in 356-en.
1. De o-ringen
2. oliekeerring en lager en wat shims
3. aandrijfassen en de buizen
4. asmanchetten
5. de kroonmoer en waarschijnlijk ook de splitpen.
6. torsie assen en platen. ("nicht alle passen" staat er dan bij.)
Daar zal mee bedoeld zijn niet voor alle modellen ( dus alleen voor de vroege dan waarschijnlijk)
De volgende passage is ook aardig:
"In den Zeiten des Ersatzteil-Mangels indessen mussten sich die356-Enthusiasten oftmals mit VW-Teilen behelfen, die dank der konstruktiven Verwandschaft teilweise als Notbehelf, oftmals aber auch als Dauerlösung herhalten können".
Jan.
Natuurlijk zitten er een aantal VW onderdelen op 356-en.
Bij de vroege modellen was waarschijnlijk alles behalve de carosserie van VW., en naarmate het vermogen toenam voldeden een aantal VW componenten niet meer, andere wel.
Ook zijn er componenten van VW die weliswaar passen maar toch niet dezelfde kwaliteit hebben, of VW onderdelen die voor toepassing op de 356 b.v. nog een extra warmtebehandeling of hardingsproces hebben ondergaan.
Ook zijn er voor VW tegenwoordig talloze toeleveringsbedrijven waarvan men zich af mag vragen of hun kwaliteit wel hetzelfde is als de oorspronkelijke VW kwaliteit.
V.w.b de achterwielophanging staat er in het boek van Dirk-Michael Conradt een mooi lijstje van VW onderdelen gebruikt in 356-en.
1. De o-ringen
2. oliekeerring en lager en wat shims
3. aandrijfassen en de buizen
4. asmanchetten
5. de kroonmoer en waarschijnlijk ook de splitpen.
6. torsie assen en platen. ("nicht alle passen" staat er dan bij.)
Daar zal mee bedoeld zijn niet voor alle modellen ( dus alleen voor de vroege dan waarschijnlijk)
De volgende passage is ook aardig:
"In den Zeiten des Ersatzteil-Mangels indessen mussten sich die356-Enthusiasten oftmals mit VW-Teilen behelfen, die dank der konstruktiven Verwandschaft teilweise als Notbehelf, oftmals aber auch als Dauerlösung herhalten können".
Jan.
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Ook VW torsie assen worden niet nieuw gemaakt.
Dus, goed schoonmaken, primeren, spuiten, invetten en terug erin tijdens een 'hoe stel ik mijn platen af met oude, originele torsie assen'-dag. Locatie; garage Kerkhoffs, Genhout, datum en tijd; nader te bepalen.
V.w.b. het meten. Welke referentie gebruik je? Je hebt geen waarde hoe de as zou moeten zijn. Als je 2 assen vergelijkt kun je wel zegen dat de ene beter/slechter is dan de andere maar hoe goed/slecht weet je dan niet. Maar ik wil best meewerken aan deze proef. Dan wacht ik wel even met spuiten....
Dus, goed schoonmaken, primeren, spuiten, invetten en terug erin tijdens een 'hoe stel ik mijn platen af met oude, originele torsie assen'-dag. Locatie; garage Kerkhoffs, Genhout, datum en tijd; nader te bepalen.
V.w.b. het meten. Welke referentie gebruik je? Je hebt geen waarde hoe de as zou moeten zijn. Als je 2 assen vergelijkt kun je wel zegen dat de ene beter/slechter is dan de andere maar hoe goed/slecht weet je dan niet. Maar ik wil best meewerken aan deze proef. Dan wacht ik wel even met spuiten....
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Etienne,
Zijn jouw torsiebaren 23 mm ?
De referentie is natuurlijk het probleem.
Je moet ofwel een "maagdelijke" baar hebben, of een papier van Porsche met daar op een hoek/koppel kromme zoals die zou moeten zijn.
Omdat Edwin van ons het beste Duits spreekt, stel ik voor dat hij een mooie mail stuurt naar de Porsche fabriek met het verzoek zo een grafiek opgestuurd te krijgen.
Ik ga dan intussen eens bedenken hoe we dat meten aan gaan pakken.
Jan.
Zijn jouw torsiebaren 23 mm ?
De referentie is natuurlijk het probleem.
Je moet ofwel een "maagdelijke" baar hebben, of een papier van Porsche met daar op een hoek/koppel kromme zoals die zou moeten zijn.
Omdat Edwin van ons het beste Duits spreekt, stel ik voor dat hij een mooie mail stuurt naar de Porsche fabriek met het verzoek zo een grafiek opgestuurd te krijgen.
Ik ga dan intussen eens bedenken hoe we dat meten aan gaan pakken.
Jan.
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
En dan?
Meten is weten, vergelijken en dan weet je uiteindelijk nog helemaal niets. Heel die discussie is gewoon niet boeiend, het gaat er om wat die auto doet met een stel oude versleten torsiestaven en wat hij doet met nieuwe. En dat verschil is nogal groot, vanuit een ervaring met een kleine 20 auto's.
Probeer eerst eens uit te vissen of A torsiestaven het zelfde zijn als die van VW, dat is veel interessanter. Gegarandeerd dat een setje N.O.S. gemakkelijk op de kop te tikken is en dat er voor VW nieuwe te krijgen zijn op de vervangingsmarkt, ook zeker sterkere.
Uiteindelijk zul je toch in de praktijk moeten testen, maar ga er rustig van uit dat gezien het wagengewicht en de achterwielbelasting die dingen vrijwel gelijk zijn qua veerkarakter.
Meten is weten, vergelijken en dan weet je uiteindelijk nog helemaal niets. Heel die discussie is gewoon niet boeiend, het gaat er om wat die auto doet met een stel oude versleten torsiestaven en wat hij doet met nieuwe. En dat verschil is nogal groot, vanuit een ervaring met een kleine 20 auto's.
Probeer eerst eens uit te vissen of A torsiestaven het zelfde zijn als die van VW, dat is veel interessanter. Gegarandeerd dat een setje N.O.S. gemakkelijk op de kop te tikken is en dat er voor VW nieuwe te krijgen zijn op de vervangingsmarkt, ook zeker sterkere.
Uiteindelijk zul je toch in de praktijk moeten testen, maar ga er rustig van uit dat gezien het wagengewicht en de achterwielbelasting die dingen vrijwel gelijk zijn qua veerkarakter.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Beste Knick,
Alle respect voor uw kennis en ervaring, maar :
Stel dat wij nu de hand zouden weten te leggen op de fabrieksgegevens van een A torsiebaar, een hoekverdraaing/koppelkromme dus van de desbetreffende baar.
En stel, dat wij m.b.v. onze meetopstelling tot de conclusie zouden komen dat de gegevens van de gemeten baar binnen de fabriekstoleranties vallen.
Wat is er dan mis met deze benaderingswijze of met de gemeten baar ?
Jan.
Alle respect voor uw kennis en ervaring, maar :
Stel dat wij nu de hand zouden weten te leggen op de fabrieksgegevens van een A torsiebaar, een hoekverdraaing/koppelkromme dus van de desbetreffende baar.
En stel, dat wij m.b.v. onze meetopstelling tot de conclusie zouden komen dat de gegevens van de gemeten baar binnen de fabriekstoleranties vallen.
Wat is er dan mis met deze benaderingswijze of met de gemeten baar ?
Jan.
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Ik ben gisteren bij een VW onderdelen specialist geweest en hij zei dat er geen nieuwe assen voor VW gemaakt worden. Ik had mijn as bij me en hij vertelde dat de kever assen niet hetzelfde gewicht hebben als deze en ook een andere diameter. Hij had een setje van 30 jaar oud liggen maar daar heb ik dan ook niet veel aan. Ik heb nog met hem gesproken over de vervangingsmarkt, maar volgens hem is er geen vraag naar en dus worden er ook geen nieuwe gemaakt.
Dus voor een A ben je aangewezen op NOS A assen. Hoe groot is de kans dat je die vindt en hoe groot is het bedrag dat er achter de $ staat?
Het weggedrag zal er zeker op vooruit gaan met nieuwe assen maar in dit geval moeten we denk ik roeien met de assen die we hebben. En v.w.b. het meten, natuurlijk weet je dan niet hoe groot het verschil in weggedrag is, maar het is aardig om te weten hoe de assen zich in 50 jaar hebben weten te houden (of niet). Niet meer en niet minder.
Dus voor een A ben je aangewezen op NOS A assen. Hoe groot is de kans dat je die vindt en hoe groot is het bedrag dat er achter de $ staat?
Het weggedrag zal er zeker op vooruit gaan met nieuwe assen maar in dit geval moeten we denk ik roeien met de assen die we hebben. En v.w.b. het meten, natuurlijk weet je dan niet hoe groot het verschil in weggedrag is, maar het is aardig om te weten hoe de assen zich in 50 jaar hebben weten te houden (of niet). Niet meer en niet minder.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Etienne,
Dat zei ik al steeds, dat ze er niet waren voor A/B, maar nu geloof je het dan toch.
Is de diameter van jouw assen 23 mm ?
24 mm assen zijn wel te krijgen, is het een idee om daar dan een mm van af te draaien ? Dan heb je nieuwe 23 mm assen.
Dat gebeurde (denk ik) in de fabriek ook zo, die kregen peuken staal aangeleverd en die werden daar bewerkt, 22,23 of 24 mm.
24 mm assen worden ook op A/B gebruikt in de racerij, dan wordt ie achter wel erg stug.
Jan.
Dat zei ik al steeds, dat ze er niet waren voor A/B, maar nu geloof je het dan toch.
Is de diameter van jouw assen 23 mm ?
24 mm assen zijn wel te krijgen, is het een idee om daar dan een mm van af te draaien ? Dan heb je nieuwe 23 mm assen.
Dat gebeurde (denk ik) in de fabriek ook zo, die kregen peuken staal aangeleverd en die werden daar bewerkt, 22,23 of 24 mm.
24 mm assen worden ook op A/B gebruikt in de racerij, dan wordt ie achter wel erg stug.
Jan.
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
hoezo niet meer te krijgen, VW specialist?????
http://www.swayaway.com/TechRoom_VWguides.php
Alle diameters die je wenst, en dit was de eerste link die ik bij Google aanklikte.
http://www.swayaway.com/TechRoom_VWguides.php
Alle diameters die je wenst, en dit was de eerste link die ik bij Google aanklikte.
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Jan had die site ook al gevonden. OK, ze zijn er dus wel, maar niet in 23mm diameter. In de application guide staat hij wel vermeld maar niet in de beschikbaarheidslijst. De enige 23mm die ze hebben is
24 11/16" lang en voor 'race applications only'
Je zou dus zoals Jan zei van een 24mm as 1mm af kunnen draaien. Deze diameter is te krijgen in een lengte van 21 3/4" en ik weet zo niet of deze lengte juist is. Prijs $245.00 per set.
Wat aardig is, is de maximum angle of twist tabel: http://www.swayaway.com/TechRoom_VWguides.php
24 11/16" lang en voor 'race applications only'
Je zou dus zoals Jan zei van een 24mm as 1mm af kunnen draaien. Deze diameter is te krijgen in een lengte van 21 3/4" en ik weet zo niet of deze lengte juist is. Prijs $245.00 per set.
Wat aardig is, is de maximum angle of twist tabel: http://www.swayaway.com/TechRoom_VWguides.php
Last edited by E10 on 20 May 2009 17:02, edited 1 time in total.
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Heb even nog wat verder gezocht. Het schijnt dat met de introductie van de compensator spring de torsie as dunner geworden is. Van 24mm standaard op de B tot 23mm met deze compensator spring en van 23mm standaard op de C tot 22mm met de comp. spring. Het zou dus zo kunnen zijn dat de A ook 24mm dikke torsie assen heeft en als de lengte dus goed is, ben je voor $245 plus shipping de man.
Ik kom vanavond pas laat thuis om daarna snel in te pakken voor Montreux. Ik weet pas maandag op zijn vroegst of de lengte en de dikte de juiste is.
Ik kom vanavond pas laat thuis om daarna snel in te pakken voor Montreux. Ik weet pas maandag op zijn vroegst of de lengte en de dikte de juiste is.
- Richard
- Moderator
- Posts: 1500
- Joined: 08 May 2006 11:57
- Contact:
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
Bij het afdraaien van torsiestaven zet ik even grote vraagtekens (breuk risico), bovendien is het niet zinvol. Het verschil tussen een 23 mm en een 24mm zul je in de praktijk niet eens echt merken in je veercomfort.
Porsche is altijd wat terughoudend geweest met het toepassen van dikkere torsiestaven, maar de wegen waren vroeger natuurlijk ook anders van kwaliteit en vroeger was men ook met minder wegligging tevreden.
De toepassing van de dunnere torsiestaaf in combinatie met een achterstabilisator werd gedaan om het overstuur karakter te onderdrukken met behoud van het veercomfort. De stabilisator neemt een stukje van de functie van de torsievering over. Je ziet dat ook terug bijv. bij de 3.2 Carrera die veel dunnere torsiestaven heeft dan de 3.3 Turbo maar een dikkere achterstabilisator. De Turbo is een stuk harder maar veel stabieler en je kunt je Pk's veel beter kwijt. In mijn eigen auto's rij ik trouwens altijd met 2 tot 4 mm dikkere torsiestaven, nieuwe uiteraard!
Porsche is altijd wat terughoudend geweest met het toepassen van dikkere torsiestaven, maar de wegen waren vroeger natuurlijk ook anders van kwaliteit en vroeger was men ook met minder wegligging tevreden.
De toepassing van de dunnere torsiestaaf in combinatie met een achterstabilisator werd gedaan om het overstuur karakter te onderdrukken met behoud van het veercomfort. De stabilisator neemt een stukje van de functie van de torsievering over. Je ziet dat ook terug bijv. bij de 3.2 Carrera die veel dunnere torsiestaven heeft dan de 3.3 Turbo maar een dikkere achterstabilisator. De Turbo is een stuk harder maar veel stabieler en je kunt je Pk's veel beter kwijt. In mijn eigen auto's rij ik trouwens altijd met 2 tot 4 mm dikkere torsiestaven, nieuwe uiteraard!
Return to “Vraag het de Wijzen”
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest