cilinderkopbouten

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
JDMM

cilinderkopbouten

Postby JDMM » 01 May 2009 21:31

Op de foto twee cilinderkopbouten.
De bovenste is Porsche voor alle 3-delige carters.
De onderste is 3 mm korter en kan dus niet gebruikt worden in B/C motoren.
Weet iemand waar deze onderste bout vanaf komt ??

Image

Jan.
paul

Postby paul » 01 May 2009 21:36

Is dit een strikvraag, een vraag waar jezelf het antwoord al van kent, een retorische vraag of de spreekwoordelijke hamvraag?

In alle gevallen kan ik het antwoord niet geven Jan.
If you must reinvent the wheel, remember that it works best if it is, like, roundish.
JDMM

Postby JDMM » 01 May 2009 21:56

Nee, het is geen strikvraag.
Ik kom hier bij uit bij de montage van een motorblok.
De kortere bouten die uit de koppen kwamen drukken, omdat ze te kort zijn aan de bovenkant op de kop i.p.v. onderin op de 2 mm dikke onderlegschijven, m.a.g. dat beide koppen daar gebarsten zijn.
Mogelijk zijn de onderste bouten ook van Porsche, maar heeft iemand ze ooit korter gemaakt, of van vroege modellen met VW motoren.
Ik weet het niet, vandaar de vraag aan ter zake deskundigen.
Gelukkig zag ik het op tijd, dus zo slechtziend ben ik nu ook weer niet. :mrgreen:

Jan.
JDMM

Postby JDMM » 02 May 2009 08:38

Edwin,

Heb jij toevallig zo'n "vroeg" blok met twee-delig carter uit elkaar liggen om eens te vergelijken ?
Of iemand anders natuurlijk.

Jan.
JDMM

Postby JDMM » 02 May 2009 16:42

Bedankt,

Het probleem is eigenlijk opgelost door eens in de boeken van H.P. te neuzen.
De langste van de twee bouten, de bovenste dus, zijn gebruikt in vroege koppen met gespleten koelribben ,er werd dan geen onderlegring gebruikt.
De kortere ,onder op de foto, met groef zijn zoveel korter als de onderlegring dik is, deze zijn gebruikt in alle latere blokken, met dikke onderlegschijf.
De nominale hoogte in het kopgat vanaf waar de rubberring ligt tot aan de rand waar de moer of onderlegschijf komt is 54,60 mm.
Als dat b.v. 55,50 mm is gaat het niet goed zoals boven omschreven.(barst in bovenkant koppen)
Als dat zo is,54,60 mm, en de schijfdikte is goed komt het met de korte bouten goed uit.
Hoe ik dan aan die lange bouten kom is mij een raadsel.

Jan.

Return to “Vraag het de Wijzen”