Meetings en rallies rijden we meestal met de 56 Coupé en niet met de Speedster om twee redenen:
1) de Speedster is een mooi weer auto...omdat ie zo mooi is

2) belangrijker... omdat je bij regen binnenin net zo nat wordt als buiten....
Mijn wederhelft wil echter zoveel mogelijk open rijden. Dus wat is een compromis? Een Speedster die wel waterdicht is, of wel een Convertible D.
Na jaren zoeken, en een hoop gebakkies te hebben aanschouwd waarvoor ik de hele aardkloot heb over gereisd, heb ik er eindelijk eentje kunnen bemachtigen.
Het mooiste van de vondst is dat ik de tweede eigenaar ben! De eerste eigenaar heeft in '59 een factory delivery gedaan, is een paar weken door de Alpen geknord en heeft de auto toen naar de US verscheept waar hij de rest van zijn leven in California and Nevada heeft doorgebracht.
de auto is helemaal compleet incl. de ovale Duitse platen van de Factory delivery, gereedschap set, papieren etc. De originele sleutelhanger met aan de ene kant het Porsche- en Drauz logo aan de andere kant compleet met originele sleutels zijn er allemaal bij.
De karosserie is in perfecte staat. (Het beste wat ik tot nu toe gezien heb.) Prachtige gaps, geen aanrijdingen of gekke dingen en nul roest.
Het verhaal bij de auto dat ik via een email gekregen heb is dat hij de auto tot '65 gereden heeft waarna hij de kleur beu was. (Zilver, hoe is het mogelijk) Dit is het slechte nieuws... van 65 tot 72 heeft de auto een andere kleur gekregen. Het prachtige originele zilver werd door rood vervangen. Op zich allemaal netjes gedaan... maar ja...
Toen de auto in 72 klaar was, vond hij hem te mooi om nog mee te rijden en heeft tussen '72 en '82 slechts 2500 mijl aan de teller toegevoegd.
Sinds 82 heeft de auto stil gestaan....
Toen ik de auto kocht wist ik natuurlijk dat, als een auto zolang heeft stilgestaan, dat er technisch het een en ander gedaan moet worden. Het voorspelbare was dus ook nodig. remmen, benzine leidingen, ophangingsrubbers etc. Dat is het goede nieuws.
De motor zou natuurlijk een grote vraag worden. Om een lang verhaal kort te maken, die ligt nu helemaal open en krijgt een complete overhaul. Dat motors vuil van buiten kunnen worden en meestal zijn is logisch.... maar van binnen? Wat een bagger in dat ding zeg.
Het goede nieuws is dat het carter in prima staat is en alle maten zelfs de fact. spec nog hebben.
Met reizen en tig andere projecten heb ik geen tijd maar Jan stond te springen om zijn handen in de bagger te dopen. (Hij zei het iets anders..) Het wordt een complete overhaul.... while you're in there...
Tja en dan ligt zo'n motor er toch uit... Toch maar besloten om het bakje er ook uit te pakken en deze te reviseren. Dit bleek een geweldig idee te zijn toen er wat "harde stukjes" meekwamen terwijl we de olie aftapten.... de reden waarom de auto is stilgezet is hiermee ook duidelijk geworden

Als de auto technisch klaar is, gaan we ermee tuffen. Open als het droog is, dicht als het regent. We hopen natuurlijk dat jullie die kleur er niet elke keer "inwrijven" als we elkaar zien. Als ik niets meer te doen heb, gaan we hem weer zilver maken

Zie pics... 1959 Conv. D 1600 Super, 100% matching, inclusief sleutelhanger.