hallo mijn sc raakt niet goed afgesteld, de ontsteking en vervroeging staan juist maar ik krijg de carburators niet gelijk afgesteld ,en toerental na afstelling rond de 850 toeren bij warme motor poeft soms ,op stationeer bij het luisteren met buis op de 4 inlaten krijg ik ze niet helemaal gelijk links en rechts per kant wel , bij koude motor valt hij stil .
de carburators zijn helemaal gereinigd en voorzien van nieuwe dichting , bij het rijden gaat alles goed juist bij stationeer is er een probleem
Bruno
afstel probleeem
- minibase
- Posts: 25
- Joined: 26 Mar 2012 19:22
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: afstel probleeem
Voel eens aan de gasklepasjes of deze radiale speling hebben in het alu. huis.
Hoogstwaarschijnlijk wordt er "valse lucht" getrokken langs de gasklepasjes bij stationair toerental waardoor een goede stationaire afstelling onmogelijk wordt.
Er zijn bedrijven die bronzen busjes in het alu. huis kunnen zetten, waarna, samen met een nieuwe gasklepas het probleem is opgelost.
Zeniths hebben van dit euvel veel minder last omdat de gasklepas daar in gietijzer is gelagerd.
Jan.
Hoogstwaarschijnlijk wordt er "valse lucht" getrokken langs de gasklepasjes bij stationair toerental waardoor een goede stationaire afstelling onmogelijk wordt.
Er zijn bedrijven die bronzen busjes in het alu. huis kunnen zetten, waarna, samen met een nieuwe gasklepas het probleem is opgelost.
Zeniths hebben van dit euvel veel minder last omdat de gasklepas daar in gietijzer is gelagerd.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: afstel probleeem
Bruno, zijn de originele Solexen PII-40's gemonteerd?
Every Part a Piece of Art
- minibase
- Posts: 25
- Joined: 26 Mar 2012 19:22
- Contact:
Re: afstel probleeem
Petwin wrote:Bruno, zijn de originele Solexen PII-40's gemonteerd?
het zijn de originele solexen PII-40 ,heb een na gezien lijkt me nog al mee te vallen van de spelling wat ik wel ondervind als je een klein beetje de stationeer schroeven aan past dat het direct 500 toeren scheelt , heb ik de indruk dat 1kant als ik de schroef helemaal uitdraai dat er nog meer lucht aanzuiging is dan langs de andere kant motor blijft zelfs draaien
Bruno
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: afstel probleeem
Klinkt toch wel een beetje naar wat Jan zegt. Je hebt niet veel speling nodig om (te) veel valse lucht te trekken. De gaskleppen staan immers bijna helemaal dicht bij stationair toerental. Een kleine luchtspleet door te veel speling is dan relatief groot.
Solexen willen ook nog al eens ter plaatse van de gasklep in het huis ingeslagen zijn, nog een bron van lekkage.
Een goede manier om dit te checken is met een stofzuiger en onderdrukmeter.
ben je lid van de Registry? Dit verhaal stond daar voor Zeniths in beschreven.
Solexen willen ook nog al eens ter plaatse van de gasklep in het huis ingeslagen zijn, nog een bron van lekkage.
Een goede manier om dit te checken is met een stofzuiger en onderdrukmeter.
ben je lid van de Registry? Dit verhaal stond daar voor Zeniths in beschreven.
Every Part a Piece of Art
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: afstel probleeem
Als het nogal meevalt voel je toch speling, en dat is eigenlijk al teveel.
Als er speling op de gasklepassen zit is waarschijnlijk ook de boring t.p.v. de gaskleppen wat ingeslagen, die boring moet dan weer mooi recht uitgekotterd worden en overmaats gaskleppen er in.
Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat de carburateur niet meer vlak is waar hij aansluit op het spruitstuk, moet dan op een freesbank gevlakt worden, liefst ook het spruitstuk.
Las ook op het Registry Forum dat de vlotters van deze carbs niet bestand zouden zijn tegen ethanol.
In Shell V-Power en BP Ultimate zit geen ethanol.
Jan.
Als er speling op de gasklepassen zit is waarschijnlijk ook de boring t.p.v. de gaskleppen wat ingeslagen, die boring moet dan weer mooi recht uitgekotterd worden en overmaats gaskleppen er in.
Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat de carburateur niet meer vlak is waar hij aansluit op het spruitstuk, moet dan op een freesbank gevlakt worden, liefst ook het spruitstuk.
Las ook op het Registry Forum dat de vlotters van deze carbs niet bestand zouden zijn tegen ethanol.
In Shell V-Power en BP Ultimate zit geen ethanol.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: afstel probleeem
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: afstel probleeem
JDMM wrote:In Shell V-Power en BP Ultimate zit geen ethanol.
Jan.
Maar wel aceton !
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: afstel probleeem
Op een 356 zitten daar geen aansluitingen voor, wel te maken natuurlijk.
Op m.n. 4 en 6 cil. motorfietsen wordt dit al eeuwig gebruikt, maar dan met manometers.
Carburateurs moeten eerst mechanisch in orde zijn alvorens het afstellen kan beginnen.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: afstel probleeem
horsepowerjunkie wrote:JDMM wrote:In Shell V-Power en BP Ultimate zit geen ethanol.
Jan.
Maar wel aceton !
Acetone, what next !
Heb je daar gegevens over ?
Jan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: afstel probleeem
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: afstel probleeem
horsepowerjunkie wrote:http://de.wikipedia.org/wiki/Aceton
hoofdstuk verwendung.
Wordt gebruikt als dope voor de anti-klop.
0,02%, daar doe ik het voor .

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
- Posts: 20
- Joined: 02 Sep 2013 08:32
- Contact:
Re: afstel probleeem
eens met remreiniger op de zijkanten vd carb's spuiten en als het toerental omhoog gaat weet je genoeg ...
- minibase
- Posts: 25
- Joined: 26 Mar 2012 19:22
- Contact:
Re: afstel probleeem
denk dat ik ze ga laten reviseren zit toch wat spelling op de assen , heeft ook problemen bij het axeleren valt soms op zijn gat.
Iemand een adres in west of Oost-Vlaanderen ?
Iemand een adres in west of Oost-Vlaanderen ?
-
- Posts: 20
- Joined: 02 Sep 2013 08:32
- Contact:
Re: afstel probleeem
minibase wrote:denk dat ik ze ga laten reviseren zit toch wat spelling op de assen , heeft ook problemen bij het axeleren valt soms op zijn gat.
Iemand een adres in west of Oost-Vlaanderen ?
Een kameraad van mij kan hier goed mee ovrweg. Stuur mij eens een mailtje naar oldbeetle@telenet.be
Dan stuur ik U zijn gegevens door.
Return to “Vraag het de Wijzen”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest