Ombouw van 6 naar 12 volt .Wat moet ik allemaal aanpassen ? Ik heb al van alles gehoord , op de motor de ontsteking , de bobijn , de dynamo en de starter . De ruitenwisser , de klokjes , alle relais alle lampjes enz.... Of met 2 batterijen van 6 volt in serie werken . De motor op 12 v en de rest op 6 v. Heeft hier iemand ervaring mee . Ik heb gehoord dat met de benzine van nu 6 volt te min is voor een goede verbranding ,wat is hier van waar.
Gr. Marc
Van 6 naar 12 volt
- marc 356
- Posts: 371
- Joined: 06 Jan 2011 20:10
- Contact:
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: Van 6 naar 12 volt
Ik rij naar volle tevredenheid op 6 Volt, en dat verhaal van de bezine heb ik nog nooit gehoord.
Ik blijf origineel
Ik blijf origineel
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- Richard
- Moderator
- Posts: 1500
- Joined: 08 May 2006 11:57
- Contact:
Re: Van 6 naar 12 volt
+1
Als je 6 volt installatie op orde is is er weinig op aan te merken.
Als je 6 volt installatie op orde is is er weinig op aan te merken.
Richard
'63 356B
'63 356B
- marc 356
- Posts: 371
- Joined: 06 Jan 2011 20:10
- Contact:
Re: Van 6 naar 12 volt
Ja , ik ga het ook op 6 volt houden maar op de testbank hebben ze er een bobijn en een ontsteking op geplaatst van 12 volt , daarom had ik effe getwijfeld . Ik koop mij vrijdag in Essen wel alles voor 6 volt.
Marc
Marc
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Van 6 naar 12 volt
marc 356 wrote:Ja , ik ga het ook op 6 volt houden maar op de testbank hebben ze er een bobijn en een ontsteking op geplaatst van 12 volt , daarom had ik effe getwijfeld . Ik koop mij vrijdag in Essen wel alles voor 6 volt.
Marc
Er is over elektrosche ontstekingen al veel geschreven, zoek maar eens na.
De algemene tendens is toch dat deze op 6 V. bij het starten problemen kunnen geven als de akkuspanning lager wordt dan ong. 4 V.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: Van 6 naar 12 volt
Als de accuspanning van een 12 Volt systeem onder de 8 Volt valt is er ook weinig meer te beleven denk ik
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Van 6 naar 12 volt
Het moge een geruststellende gedachte zijn voor Marc dat er nog diverse mooie BR18's te koop zijn voor redelijk geld, want na wat negatieve ervaringen met een elektronische ontsteking wil ie er best wel een.DAMHIK.
Jan.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- marc 356
- Posts: 371
- Joined: 06 Jan 2011 20:10
- Contact:
Re: Van 6 naar 12 volt
Ik waag het erop, ik heb er zelf nog 2 liggen , wel nog niet gereviseerd . Een van de 2 wil ik later monteren op de motor die bij mijn auto hoort, als het mij niet lukt dan hoor jij wel iets van mij.
Marc
Marc
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
- richard356
- Posts: 232
- Joined: 22 Aug 2011 11:27
- Contact:
Re: Van 6 naar 12 volt
Bij mij twee 6V accu's in serie. Alles 12V behalve het schuifdak wat nog steeds 6 volt is. Volgens mij is het niet echt noodzaak om naar 12V te gaan.
-
- Posts: 28
- Joined: 07 Dec 2010 18:20
- Contact:
Re: Van 6 naar 12 volt
al meer dan tien 356ers van 6 naar 12v gezet ,het groot probleem is bij auto's van 50 jaar oud dat men massastroom verliezen krijgt op de carrosserie, verliezen over een oude kabelboom en verliezen over de oude schakelaars en zekeringkast.
De starter en ontsteking krijgt maar 4.8v van de 6v.De bougies slaan veelal nat uit zeker met de oudere versleten carburatoren.
Met nieuwe 12v starter, draait perfect rond zoals een dagdagelijkse wagen.
De 123 elektronische ontsteking start beter.
de spanning van de bobine is veel hoger voor de bougies zodat de motor een betere verbranding krijgt.
12v verlichting is halve stroom dan 6v.
Gps gebruik in de wagen op 12v is dan mooi meegenomen voor rallys
De starter en ontsteking krijgt maar 4.8v van de 6v.De bougies slaan veelal nat uit zeker met de oudere versleten carburatoren.
Met nieuwe 12v starter, draait perfect rond zoals een dagdagelijkse wagen.
De 123 elektronische ontsteking start beter.
de spanning van de bobine is veel hoger voor de bougies zodat de motor een betere verbranding krijgt.
12v verlichting is halve stroom dan 6v.
Gps gebruik in de wagen op 12v is dan mooi meegenomen voor rallys
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: Van 6 naar 12 volt
Dus jij bent actief bezig ons erfgoed te verminken?
Natuurlijk is een 6 volt systeem wat bevattelijker maar mist goed aangesloten en onderhouden zie ik geen enkele noodzaak naar 12 Volt om te zetten.
Natuurlijk is een 6 volt systeem wat bevattelijker maar mist goed aangesloten en onderhouden zie ik geen enkele noodzaak naar 12 Volt om te zetten.
Every Part a Piece of Art
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: Van 6 naar 12 volt
vele GPS'en en gsm-laders werken evengoed met 6V, meestal zijn dit 5V systemen
het enig wat ik nog niet echt gelezen heb, 123 of een rotor met concactpunten, ...
kan 123 met 6V of niet?
het enig wat ik nog niet echt gelezen heb, 123 of een rotor met concactpunten, ...
kan 123 met 6V of niet?
Stefan
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: Van 6 naar 12 volt
Mijn GPS niet, ik heb een Garmin.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Van 6 naar 12 volt
horsepowerjunkie wrote:Mijn GPS niet, ik heb een Garmin.
De Garmin Zumo 590 LM b.v. is ook 5 Volt, zou moeten werken.
Met T.T.( 5,2 V) in ieder geval geen problemen.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
Return to “Vraag het de Wijzen”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 13 guests