Vandaag heb ik de versnellingsbak teruggehangen in de C.
Alles leek goed te zitten dus alles afgemonteerd. Remschijven lopen mooi vrij van de klauwen dus mijn geluk ging niet op dat de auto vanaf vandaag weer op rubber mag komen te staan.
Bij het bevestigen van zowel het linker als het rechter wiel kwam ik tot de ontdekking dat ze beide aanlopen tegen de arm waar de schokbreker aan de as vast zit. Na wat rond gekeken; geprobeerd en het werkplaatshandboek er op na geslagen te hebben ben ik nogsteeds niet uit wat ik verkeerd gedaan heb.
Wie kan en wil mij het verlossende antwoord geven?
groet,
Arjan
Achterwielen lopen tegen schokbreker arm
-
Achterwielen lopen tegen schokbreker arm
Met vriendelijke Porsche groet,
Arjan
Arjan
- JDMM
Re: Achterwielen lopen tegen schokbreker arm
Wat is de velg/bandenmaat ?
Jan.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
JDMM wrote:Wat is de velg/bandenmaat ?
Jan.
De velg is 15" 4.5J Banden maat is 165
De velg loopt tegen de schokbreker arm, niet de band.
Groet,
Arjan
Arjan
Arjan
-
heb je ook de ophanging helemaal los gehad van de carroserie(het gedeelte waar je wielen opgemonteerd zitten)dan heb je deze waarschijnlijk omgewisseld ,dan heb je de linkse recht gemonteerd en de rechtse links.
dan lopen je wielen vast tegen de schokbreker
dan lopen je wielen vast tegen de schokbreker
-
De bak is gereviseerd en dus helemaal uit elkaar geweest. Ik heb het probleem inderdaad aan beide kanten.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Arjan
Arjan
- JDMM
Het ziet er idd uit alsof je de lagerhuizen voor de achterwiellagers verwisseld hebt, zoals p356 al aangaf.In ieder geval zit daar iets niet goed, het lagerhuis met onderste schokbrekersteun hoort aan de buitenkant van de swing arm, en de buffer aan de binnenkant.
Het kan aan de foto liggen, maar bij jou lijkt dat onderste schokbrekerophangpunt wel een vlakke plaat die iets verbogen is. Op de tekening hieronder staat toch een ander ding, op de B is ie ook anders.
Heeft dit origineel op de auto gezeten, of was alles in delen toen je hem kocht ?
Hierbij een fotootje hoe het moet zitten bij een C.
Jan.
Het kan aan de foto liggen, maar bij jou lijkt dat onderste schokbrekerophangpunt wel een vlakke plaat die iets verbogen is. Op de tekening hieronder staat toch een ander ding, op de B is ie ook anders.
Heeft dit origineel op de auto gezeten, of was alles in delen toen je hem kocht ?
Hierbij een fotootje hoe het moet zitten bij een C.
Jan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
ik ben er zeker van dat je ze per ongeluk hebt omgedraaid,je kunt het nu duidelijk op de foto zien.
ach heb je weer wat tedoen
gr patrick
ach heb je weer wat tedoen
gr patrick
-
De lagerhuizen zijn niet los geweest van de ashoezen. Ik heb eerst de ene helemaal uit elkaar gehaald; schoongemaakt gespoten en in elkaar gezet, daarna de andere. Iets verwisselen is dus niet mogelijk. De Remklauwen steken naar voren dus dit zou goed moeten zijn.
Arjan
Arjan
- JDMM
Als ik eens goed naar de tekening uit het C parts manual en jouw foto's kijk, is de onderkant van de schokdempersteun op de tekening meer naar binnen gebogen, en op de foto's vlakker.
Kan het zijn dat die steunen naar het wiel toe wat verbogen zijn ?
Als alles goed zit gaat het ook maar net, ik kan er geen vinger tussen houden.
Jan.
Kan het zijn dat die steunen naar het wiel toe wat verbogen zijn ?
Als alles goed zit gaat het ook maar net, ik kan er geen vinger tussen houden.
Jan.
-
Allemaal bedankt voor het meedenken!!
Het eerste antwoord was het beste antwoord; Jan je hebt een biertje van me tegoed.
Stom toevallig zijn 2 van de 5 velgen 3 cm dieper en waren beide ook nog eens aan de achterzijde gemonteerd. Hierdoor stak de velg dieper en liep deze dus aan. Na het verwisselen met de voorzijde is het probleem opgelost en kan ik opgelucht verder bouwen (IM2011 komt al aardig in zicht).
@Petwin, De steunen van de remslangen zitten los op de foto en heb ik pas vastgezet na het aanbrengen van de remleidingen (inderdaad naar voren wijzend). De moffen zaten ook nog niet vast bij het maken van de foto en zitten ook onder een hoek om te voorkomen dat er vuil in kan komen bij het inveren.
Als de auto rijd zal ik ongetwijfeld eens een forum meeting bezoeken; spook hier namelijk al een tijdje rond ondanks dat ik niet zo erg veel post! Mijn deadline is in elk geval de IM2011; eens kijken of deze net zo goed is als de IM2010...
Nogmaals bedankt allemaal!!
Het eerste antwoord was het beste antwoord; Jan je hebt een biertje van me tegoed.
Stom toevallig zijn 2 van de 5 velgen 3 cm dieper en waren beide ook nog eens aan de achterzijde gemonteerd. Hierdoor stak de velg dieper en liep deze dus aan. Na het verwisselen met de voorzijde is het probleem opgelost en kan ik opgelucht verder bouwen (IM2011 komt al aardig in zicht).
@Petwin, De steunen van de remslangen zitten los op de foto en heb ik pas vastgezet na het aanbrengen van de remleidingen (inderdaad naar voren wijzend). De moffen zaten ook nog niet vast bij het maken van de foto en zitten ook onder een hoek om te voorkomen dat er vuil in kan komen bij het inveren.
Als de auto rijd zal ik ongetwijfeld eens een forum meeting bezoeken; spook hier namelijk al een tijdje rond ondanks dat ik niet zo erg veel post! Mijn deadline is in elk geval de IM2011; eens kijken of deze net zo goed is als de IM2010...
Nogmaals bedankt allemaal!!
Arjan
Arjan
-
Edwin,
Sorry voor mijn late reply. Ben erg druk met mijn werk (en om mijn auto af te krijgen voor de IM).
Ik heb inmiddels de mogelijkheid gehad om velgen van een 912 op te meten. Deze zijn het zelfde als de velgen van een C (de velgen die wel passen).
Volgende week heb ik mijn auto terug met APK en kan ik rijden (als ik een goede stoel kan vinden tenminste). Daarna zal ik een paar foto's plaatsen met wat ik gemeten heb en mijn bevindingen. Hoe het kan dat de velgen verschillend zijn is mij ook nogsteeds een raadsel maar ik ga verder zoeken naar een antwoord.
Sorry voor mijn late reply. Ben erg druk met mijn werk (en om mijn auto af te krijgen voor de IM).
Ik heb inmiddels de mogelijkheid gehad om velgen van een 912 op te meten. Deze zijn het zelfde als de velgen van een C (de velgen die wel passen).
Volgende week heb ik mijn auto terug met APK en kan ik rijden (als ik een goede stoel kan vinden tenminste). Daarna zal ik een paar foto's plaatsen met wat ik gemeten heb en mijn bevindingen. Hoe het kan dat de velgen verschillend zijn is mij ook nogsteeds een raadsel maar ik ga verder zoeken naar een antwoord.
Arjan
Arjan
-
Meten is weten; ik heb het volgende gemeten (165 band):
Datum diepte
11/65 14cm
5/65 14cm
8/65 14cm
5/65 16cm
5/66 16cm
Het hart van de velg is bij alle velgen net zo diep!
Ook ben ik nog even bij een buurman op bezoek geweest om een van de velgen van zijn 912 te meten (ook 165 band)
Datum diepte
8/65 13cm
Waar dit verschil vandaan komt is mij nogsteeds niet helemaal duidelijk. Een latere offset naar binnen kan niet voor een 356 geweest zijn omdat het wiel aan de achterzijde niet past (zie topic) en aan de voorzijde lopen de wielen aan bij ver(der) insturen wat ook geen voordeel heeft. Mijn documentatie over de vroege 911 zegt niets hierover dus zal verder moeten zoeken.
De velgen moeten zowizo nog verwisseld worden voor 2 goede exemplaren; dan maar eens kijken of er las sporen aanwezig zijn!
Word vervolgd....
Datum diepte
11/65 14cm
5/65 14cm
8/65 14cm
5/65 16cm
5/66 16cm
Het hart van de velg is bij alle velgen net zo diep!
Ook ben ik nog even bij een buurman op bezoek geweest om een van de velgen van zijn 912 te meten (ook 165 band)
Datum diepte
8/65 13cm
Waar dit verschil vandaan komt is mij nogsteeds niet helemaal duidelijk. Een latere offset naar binnen kan niet voor een 356 geweest zijn omdat het wiel aan de achterzijde niet past (zie topic) en aan de voorzijde lopen de wielen aan bij ver(der) insturen wat ook geen voordeel heeft. Mijn documentatie over de vroege 911 zegt niets hierover dus zal verder moeten zoeken.
De velgen moeten zowizo nog verwisseld worden voor 2 goede exemplaren; dan maar eens kijken of er las sporen aanwezig zijn!
Word vervolgd....
Arjan
Arjan
- JDMM
Als je zo meet als op de foto, is de breedte van de band (ev. bandenspanning ) toch ook van invloed ?
Haal eens overal de band van af zodat de velg vlak op de hopelijk vlakke vloer ligt en meet dan nog eens.
Of draai het wiel om en meet de diepte met behulp van een rij die juist op de velg rust.
Is de veldbreedte bij alle wielen gelijk ?
Ik meet bij een Lemmerz (4-'62) 4 1/2 J velg ( buitenmaat velg 141 mm.) een velgdiepte van 96 mm.
Jan.
Haal eens overal de band van af zodat de velg vlak op de hopelijk vlakke vloer ligt en meet dan nog eens.

Of draai het wiel om en meet de diepte met behulp van een rij die juist op de velg rust.
Is de veldbreedte bij alle wielen gelijk ?
Ik meet bij een Lemmerz (4-'62) 4 1/2 J velg ( buitenmaat velg 141 mm.) een velgdiepte van 96 mm.
Jan.
- JDMM
Arjan, al een kans gehad je velgen nog eens na te meten ?
Jan.
Jan.
- Bos
- Moderator
Hij meet waarschijnlijk niet meer heel recht na de internationale meeting 

Return to “Vraag het de Wijzen”