Page 1 of 2
Re: Federstreben
Posted: 04 Jan 2010 01:42
by E10
Wow, je hebt je echt verveeld op vakantie.... Hartstikke bedankt, dat klusje staat voor februari op de planning.
Re: Federstreben
Posted: 04 Jan 2010 13:41
by E10
Gelukkig ben ik maar een eenvoudige meteoroloog. Bij ons volstaat het om de windrichting op 10° nauwkeurig te verwachten.....over graadminuten wordt al helemaal niet gesproken.
Deze tabel komt zeker erbij te liggen als ik de staven monteer.
Re: Federstreben
Posted: 04 Jan 2010 14:54
by JDMM
Etienne wrote:Gelukkig ben ik maar een eenvoudige meteoroloog. Bij ons volstaat het om de windrichting op 10° nauwkeurig te verwachten.....over graadminuten wordt al helemaal niet gesproken.
Deze tabel komt zeker erbij te liggen als ik de staven monteer.
En bij de plaatsbepaling dan, of is dat geen wezenlijk onderdeel van de Meteorologie ? B.v. 52°22'30" NB en 4°54'30" OL ( Amsterdam).
Van Geografie ook natuurlijk.
Jan.
Re: Federstreben
Posted: 04 Jan 2010 21:58
by E10
De eerste meteoroloog die op een gradenminuut nauwkeurig het weer kan verwachten is of inmiddels miljardair of een buitenaards wezen.
Wanneer je gaat praten over het verschil in magnetisch noorden en ware noorden dan wordt de nauwkeurigheid wel belangrijker. Zeker als je bijvoorbeeld richting IJsland vliegt. Ook kan de richting van een landingsbaan veranderen t.g.v. een verandering in het magnetische noorden (zonder dat daarbij een nieuwe baan aangelegd wordt.......

)
Re: Federstreben
Posted: 04 Jan 2010 23:00
by Matthijs356
waarvoor dient die bout eigenlijk midden in de veerplaat?
kan een domme vraag zijn hoor, maar ik weet het even niet...
Re: Federstreben
Posted: 04 Jan 2010 23:30
by JDMM
Etienne wrote:De eerste meteoroloog die op een gradenminuut nauwkeurig het weer kan verwachten is of inmiddels miljardair of een buitenaards wezen.
Wanneer je gaat praten over het verschil in magnetisch noorden en ware noorden dan wordt de nauwkeurigheid wel belangrijker. Zeker als je bijvoorbeeld richting IJsland vliegt. Ook kan de richting van een landingsbaan veranderen t.g.v. een verandering in het magnetische noorden (zonder dat daarbij een nieuwe baan aangelegd wordt.......

)
Oh, ik had gedacht dat als er een sneeuwvlok viel jullie wel wilden weten waar.
Jan.
Re: Federstreben
Posted: 04 Jan 2010 23:32
by JDMM
Petwin wrote:Nou weet ik weet waarom ik het niet begreep... mijn auto stond niet in Ijsland...
Als je bank er maar niet stond.
Jan.
Re: Federstreben
Posted: 05 Jan 2010 19:36
by Hirth
Edwin, thanks voor de lijst,
De originele bars uit mijn auto waren zwart en niet oranje. Heb zowel zwarte als oranje gezien in partijen onderdelen, de een zal dus later zijn dan de ander. Vraag is nu; wanneer werd de een en wanneer de ander gebruikt?
Ik zie nog iets blinken in de foto wat niet zou moeten blinken...
Re: Federstreben
Posted: 05 Jan 2010 22:29
by Hirth
er is ook zwarte zink...

Re: Federstreben
Posted: 05 Jan 2010 22:45
by E10
Mijn baren waren ook zwart en dat zijn ze nu ook weer.
Re: Federstreben
Posted: 05 Jan 2010 23:04
by E10
Dat is ook weer waar, maar als je het goed vindt spuit ik ze niet meer over. Ik zal er met een stift "oranje" op schrijven.
Re: Federstreben
Posted: 05 Jan 2010 23:54
by JDMM
Petwin wrote:Een beetje Nederlander heeft oranje staven!
In zijn 356, VW baren zijn zwart.
Jan.
Re: Federstreben
Posted: 08 Jan 2010 21:50
by stef69
Petwin wrote:Matthijs356 wrote:waarvoor dient die bout eigenlijk midden in de veerplaat?
kan een domme vraag zijn hoor, maar ik weet het even niet...
Michael, Die bout met extra dikke ring zit daar om je toe-in af te stellen/vast te houden.
Toe-in stel je in door de lagerblokken naar voor of achter te schuiven. (Daarom zitten er sleufgaten in de veerplaat) Als je de goede instelling hebt, dan schuif je de bout met ring tegen je lagerblok en draai je hem vast. Zo hou je dus de afstelling vast. Mocht je bak eronder uit moeten, of je lagerblokken los of zo, dan kun eea dus weer monteren en heb je de correcte toe-in vanzelf weer.
Toe in moet overigens 0-1,5mm zijn.
als ik mij goed kan herinneren zijn dat de enige 2 bouten die nog niet los zijn bij de mijne
bij mij ook oranje baren/staven ('63 B super)
vraagje : aantal tanden, 40/44 is dat bij alle baren gelijk? want niet alle baren hebben zelfde diameter
ook andere instelling met of zonder "compensatin spring"
iemand voor- of tegenstander van deze? zat er onder bij mij maar weet nog niet goed of ik ze terugplaats (staat niet vermeld bij opties op Kardex, rubbers zijn ver gevorderd en blijkbaar heel moeilijk te vinden, ...)
Re: Federstreben
Posted: 09 Jan 2010 12:05
by Vvoister
Bij mij dat er een compensating spring onder. Alleen was deze niet gecombineerd met lichtere torsiestaven (dat hoort wel namelijk), waardoor de auto van achteren vrij hoog op zijn wielen kwam te staan. Ik heb de veer verwijderd en nooit meer terug geplaatst. Tijdens het rijden merk je geen enkel verschil. De werking van dat ding wordt behoorlijk overschat denk ik...
Re: Federstreben
Posted: 09 Jan 2010 14:07
by Knick
Het verschil is alleen merkbaar tijdens het betere bochtenwerk (minder onderstuur), hij vormde een compensatie voor de lichtere torsiestaven die op hun beurt weer meer veercomfort moesten geven.