Page 2 of 2

Re: Federstreben

Posted: 09 Jan 2010 16:21
by stef69
Etienne wrote:Dat is ook weer waar, maar als je het goed vindt spuit ik ze niet meer over. Ik zal er met een stift "oranje" op schrijven.


met een zwarte stift, mag ik toch van uit gaan?

Re: Federstreben

Posted: 09 Jan 2010 16:23
by stef69
Knick wrote:Het verschil is alleen merkbaar tijdens het betere bochtenwerk (minder onderstuur), hij vormde een compensatie voor de lichtere torsiestaven die op hun beurt weer meer veercomfort moesten geven.



bedankt voor info, ook Erik

Re: Federstreben

Posted: 02 Mar 2010 14:22
by E10
Na het lezen van de WSM (in het duits en engels), de Elfrink manual en de owners workshop manual blijf ik met een vraag zitten.

Het gaat over het monteren van de baren en de federstreben. Overal staat er dat 'nadat de federstreben in de correcte hoek gezet zijn' de binnenste rubberen donut behandeld dient te worden met grafiet poeder en geplaatst moet worden. Vervolgens Federstreben optillen en doorduwen tot de aanslag en de buitenste donut plaatsen. MAAR, als de Federstreben in de juiste hoek staan, dan kan de binnenste donut toch niet meer geplaatst worden. :? Waarom niet eerst de donut plaatsen en dan de Federstreben erop zetten en de hoek instellen?

Kan er overigens ipv grafietpoeder ook gewoon grafietvet gebruikt worden om de donuts mee in te vetten?

Re: Federstreben

Posted: 02 Mar 2010 15:40
by JDMM
Etienne,

Zoals ik het lees zijn dat twee verschillende hoofdstukken.

Einbau Hinterradfederung: Drehstab , Gummilager,Federstrebe enz.

Daarna :

Hinterradfederung einstellen, dan zit het binnenste rubber er al in.
Anders zou de baar er ook niet door gesteund worden tijdens het afstellen.

Vlokgrafiet staat er, dus waarom niet ?
Grafietvet zal geen kwaad kunnen denk ik, ik heb mijn rubbers er ook mee ingesmeerd toen ik ze verving en ik hoor geen klachten.

Jan.

Re: Federstreben

Posted: 02 Mar 2010 16:17
by E10
Het lijkt mij ook wel logisch zo.

JDMM wrote:
Vlokgrafiet staat er, dus waarom niet ?

Jan.


Omdat ik een bus grafietvet heb staan en geen vlokgrafiet in huis heb..... Is vlokgrafiet algemeen verkrijgbaar?

Re: Federstreben

Posted: 02 Mar 2010 17:44
by JDMM
Google grafietpoeder:
Overtoom, slotenmaker e.d.
Ik heb het ook niet.

Jan.

Re: Federstreben

Posted: 04 Mar 2010 13:34
by JDMM
Al eens gedacht aan kapotgeklopte NAVO potloden ?
(Timmermanspotloden of oude koolborstels kan ook.)

Jan.

Re: Federstreben

Posted: 04 Mar 2010 18:03
by stef69
JDMM wrote:Al eens gedacht aan kapotgeklopte NAVO potloden ?
(Timmermanspotloden of oude koolborstels kan ook.)

Jan.


niet zo moeilijk maken, naar Velo luisteren (bij "te koop") :wink:

Re: Federstreben

Posted: 04 Mar 2010 19:02
by JDMM
Petwin wrote:E10.... gewoon grafietvet werkt ook prima. Kom hier maar een lik halen.


Afwijken van het WSM ? Oei.
Hij heeft een bus grafietvet staan , z.b. :D

Jan.

Re: Federstreben

Posted: 10 Mar 2010 09:38
by E10
Weet je nog?:
viewtopic.php?f=10&t=986

Dit heeft mijn planning behoorlijk in de war geschopt. Gisteren heb ik de onderkant voor opnieuw in de primer gezet, komend weekend opnieuw bodyschutzen en zwart spuiten en dan is dat hoofdstuk weer afgesloten. Vanaf volgende week kan ik me dan weer concentreren op het monteren van de bak. Ik moet alleen nog even de startmotor laten nakijken. Hij draait en krijgt de motor ook rond maar even laten doormeten en de koolborstels vervangen kan geen kwaad voordat ik 'm weer zwart spuit. (Als iemand nog startmotor tips heeft.....maar dat is eigenlijk weer een ander topic).

Goed dat je me scherp houdt!

Oh ja, zou ik haast nog vergeten ook. Mijn 356 heeft wel al zijn eerste proefrit gemaakt! Va de ene garage naar de andere. Met 7 man opgetild met frame en al. De 1 en de achteruit werken prima! Daarna 1 muur weggebroken, in de andere muur een deur geplaatst, verlichting aangelegd, werkbank gemaakt, onderdelen verplaatst, etc. Nee, ik verveel me niet.

Re: Federstreben

Posted: 14 Apr 2010 19:32
by E10
Vandaag eindelijk weer eens iets gedaan; torsiestaven en veerplaten gemonteerd. Dankzij de tabel van Edwin ging dat lekker vlot. Torsiestaven die bij zwart eruit kwamen en er dus ook weer zwart ingaan lekker ingevet. Nieuwe rubbers met grafietvet ingesmeerd.
De auto hangt nog in het frame en hangt 2,4° naar voren. Dat betekent dat de veerplaten op 13° - 2,4° = 10,6° moeten staan.

Nu nog vastzetten en dan verder met het volgende.