Federstreben

Forum om je hart te luchten.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Federstreben

Postby stef69 » 09 Jan 2010 16:21

Etienne wrote:Dat is ook weer waar, maar als je het goed vindt spuit ik ze niet meer over. Ik zal er met een stift "oranje" op schrijven.


met een zwarte stift, mag ik toch van uit gaan?
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Federstreben

Postby stef69 » 09 Jan 2010 16:23

Knick wrote:Het verschil is alleen merkbaar tijdens het betere bochtenwerk (minder onderstuur), hij vormde een compensatie voor de lichtere torsiestaven die op hun beurt weer meer veercomfort moesten geven.



bedankt voor info, ook Erik
Stefan
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Federstreben

Postby E10 » 02 Mar 2010 14:22

Na het lezen van de WSM (in het duits en engels), de Elfrink manual en de owners workshop manual blijf ik met een vraag zitten.

Het gaat over het monteren van de baren en de federstreben. Overal staat er dat 'nadat de federstreben in de correcte hoek gezet zijn' de binnenste rubberen donut behandeld dient te worden met grafiet poeder en geplaatst moet worden. Vervolgens Federstreben optillen en doorduwen tot de aanslag en de buitenste donut plaatsen. MAAR, als de Federstreben in de juiste hoek staan, dan kan de binnenste donut toch niet meer geplaatst worden. :? Waarom niet eerst de donut plaatsen en dan de Federstreben erop zetten en de hoek instellen?

Kan er overigens ipv grafietpoeder ook gewoon grafietvet gebruikt worden om de donuts mee in te vetten?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Federstreben

Postby JDMM » 02 Mar 2010 15:40

Etienne,

Zoals ik het lees zijn dat twee verschillende hoofdstukken.

Einbau Hinterradfederung: Drehstab , Gummilager,Federstrebe enz.

Daarna :

Hinterradfederung einstellen, dan zit het binnenste rubber er al in.
Anders zou de baar er ook niet door gesteund worden tijdens het afstellen.

Vlokgrafiet staat er, dus waarom niet ?
Grafietvet zal geen kwaad kunnen denk ik, ik heb mijn rubbers er ook mee ingesmeerd toen ik ze verving en ik hoor geen klachten.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Federstreben

Postby E10 » 02 Mar 2010 16:17

Het lijkt mij ook wel logisch zo.

JDMM wrote:
Vlokgrafiet staat er, dus waarom niet ?

Jan.


Omdat ik een bus grafietvet heb staan en geen vlokgrafiet in huis heb..... Is vlokgrafiet algemeen verkrijgbaar?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Federstreben

Postby JDMM » 02 Mar 2010 17:44

Google grafietpoeder:
Overtoom, slotenmaker e.d.
Ik heb het ook niet.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Federstreben

Postby JDMM » 04 Mar 2010 13:34

Al eens gedacht aan kapotgeklopte NAVO potloden ?
(Timmermanspotloden of oude koolborstels kan ook.)

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Federstreben

Postby stef69 » 04 Mar 2010 18:03

JDMM wrote:Al eens gedacht aan kapotgeklopte NAVO potloden ?
(Timmermanspotloden of oude koolborstels kan ook.)

Jan.


niet zo moeilijk maken, naar Velo luisteren (bij "te koop") :wink:
Stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Federstreben

Postby JDMM » 04 Mar 2010 19:02

Petwin wrote:E10.... gewoon grafietvet werkt ook prima. Kom hier maar een lik halen.


Afwijken van het WSM ? Oei.
Hij heeft een bus grafietvet staan , z.b. :D

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Federstreben

Postby E10 » 10 Mar 2010 09:38

Weet je nog?:
viewtopic.php?f=10&t=986

Dit heeft mijn planning behoorlijk in de war geschopt. Gisteren heb ik de onderkant voor opnieuw in de primer gezet, komend weekend opnieuw bodyschutzen en zwart spuiten en dan is dat hoofdstuk weer afgesloten. Vanaf volgende week kan ik me dan weer concentreren op het monteren van de bak. Ik moet alleen nog even de startmotor laten nakijken. Hij draait en krijgt de motor ook rond maar even laten doormeten en de koolborstels vervangen kan geen kwaad voordat ik 'm weer zwart spuit. (Als iemand nog startmotor tips heeft.....maar dat is eigenlijk weer een ander topic).

Goed dat je me scherp houdt!

Oh ja, zou ik haast nog vergeten ook. Mijn 356 heeft wel al zijn eerste proefrit gemaakt! Va de ene garage naar de andere. Met 7 man opgetild met frame en al. De 1 en de achteruit werken prima! Daarna 1 muur weggebroken, in de andere muur een deur geplaatst, verlichting aangelegd, werkbank gemaakt, onderdelen verplaatst, etc. Nee, ik verveel me niet.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Federstreben

Postby E10 » 14 Apr 2010 19:32

Vandaag eindelijk weer eens iets gedaan; torsiestaven en veerplaten gemonteerd. Dankzij de tabel van Edwin ging dat lekker vlot. Torsiestaven die bij zwart eruit kwamen en er dus ook weer zwart ingaan lekker ingevet. Nieuwe rubbers met grafietvet ingesmeerd.
De auto hangt nog in het frame en hangt 2,4° naar voren. Dat betekent dat de veerplaten op 13° - 2,4° = 10,6° moeten staan.

Nu nog vastzetten en dan verder met het volgende.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Return to “Moet ik even kwijt...”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests