Toeteren

Forum om je hart te luchten.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Toeteren

Postby Hirth » 24 Jan 2010 17:58

Ben van mening dat de horns gedipt werden en niet gespoten.

Mijn uitspraak over de schroefjes is op basis van persoonlijke observaties, gesprekken met Tim Goodrich en de observaties van Larry Markham (grote collectie horns en restaureerd ze al jaren voor klanten). Volgende keer als ik bij je langs kom zal ik wat horns meenemen zodat je het zelf kan zien.

None the less, je horns zien er uit om door een ringetje te halen
Last edited by Hirth on 24 Jan 2010 18:02, edited 1 time in total.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Toeteren

Postby Hirth » 24 Jan 2010 17:59

Petwin wrote:Hmmmm.... Hoe voorkwam men dan dat de nevel ook op het membraam en de discs daarvoor kwam? Ik heb er inmiddels meerdere in mijn handen gehad en nevel op de discs en membramen heb ik niet gezien.


Yes sir
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Toeteren

Postby Hirth » 24 Jan 2010 18:03

Pet, wat ga je nou direct doen als je speedster af is? die is natuurlijk veels te mooi om mee te rijden :D

P.s. nog gelukt met de Monza? was een super prijs
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Toeteren

Postby Bos » 24 Jan 2010 18:45

Joris Koning wrote:
P.s. nog gelukt met de Monza? was een super prijs



Was dat toevallig de Becker Monza die op Thesamba stond?
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Toeteren

Postby Hirth » 24 Jan 2010 20:28

Edwin, de prijs was een super prijs naar mijn mening. Gerestaureerd is de radio x 3 waard.

Mijn hypothese over het dippen komt voor uit:
- enkele behuizingen met grote zakkers aan de binnenkant
- het gebrek aan "orange peel" op originele horns
- productiefactoren, het Porsche plaatwerk werd ook gedipt. In een productie omgeving is dit veel efficiënter en dus goedkoper.

Ik kan er ook naast zitten maar over de geverfde schroefjes ben ik zo zeker als je zeker kan zijn wat betreft deze auto's. Ik teken hier wel bij aan dat mijn ervaringen voornamelijk met Pre-A en A's is, vooral de late C's hebben nog wel eens wat gekke details
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Toeteren

Postby Bos » 24 Jan 2010 21:06

Laatste spelende becker monza die ik gezien heb stond op thesamba voor 2700 euro, inclusief btw en verzending...
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Toeteren

Postby stef69 » 25 Jan 2010 10:48

Joris Koning wrote:Edwin, de prijs was een super prijs naar mijn mening. Gerestaureerd is de radio x 3 waard.

Mijn hypothese over het dippen komt voor uit:
- enkele behuizingen met grote zakkers aan de binnenkant
- het gebrek aan "orange peel" op originele horns
- productiefactoren, het Porsche plaatwerk werd ook gedipt. In een productie omgeving is dit veel efficiënter en dus goedkoper.

Ik kan er ook naast zitten maar over de geverfde schroefjes ben ik zo zeker als je zeker kan zijn wat betreft deze auto's. Ik teken hier wel bij aan dat mijn ervaringen voornamelijk met Pre-A en A's is, vooral de late C's hebben nog wel eens wat gekke details


ik volg niet goed, dippen en schroefjes ook in verf = eerst alles monteren en dan dippen? kan bijna toch niet?
Stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Toeteren

Postby JDMM » 25 Jan 2010 12:54

Vandaag een stukje van een originele B toeter ontdaan van een halve cm. Cal./Limb. landschap.

Zie geen verf tussen schroefkopjes en toeter hetgeen je bij dippen zou verwachten.

De vorm van de schroefkopjes is iets meer bolkopvormig, a.h.w. een bolkop die iets is afgeplat.

Zoals hier:

www.356registry.com/forum/viewtopic.php?t=17061

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Re: Toeteren

Postby Knick » 25 Jan 2010 13:19

En tussen de rand en het huis waar de pakking zit?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Toeteren

Postby JDMM » 25 Jan 2010 23:59

Wist (o.a.) niet dat er op Bosch toeters in de jaren '55-'65 diverse soorten schroefkopjes zijn gebruikt.
Kan iemand een overzicht geven van de diverse soorten kopjes en de bijbehorende jaren.
Ik heb in de loop der jaren een aantal Bosch toeters gehad, van vooroorlogs tot de jaren '70, en die hadden volgens mij altijd dezelfde "Boschtoeterkopjes".
Bij sommige motorfiets restoraties is dit ook een hot item, vandaar.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Toeteren

Postby stef69 » 26 Jan 2010 13:02

de goede staan rechts op de foto? of vergis ik mij?
Stefan
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Toeteren

Postby E10 » 26 Jan 2010 21:51

Rechts zijn de nieuwe, links de oude.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Toeteren

Postby Hirth » 02 Feb 2010 13:06

All, sorry voor de late reactie van mijn kant, druk op werk en een weekendje weg geweest met mijn vriendin.

Wat betreft het dippen van de horns, dit is slechts een hypothese van mijn kant ingegeven door de punten uit mijn voorafgaande post. Ik wil deze graag nog wat verder nuanceren door te stellen dat het gaat om het dippen van de losse onderdelen en niet de complete horn. Het zou goed kunnen dat de horns gespoten werden, echter, mijn hypothese is dus dat dit niet het geval is. Ik sta absoluut open voor andere meningen etc. Tevens zou het mij niets verbazen dat er over de jaren heen verschillen zijn.

Wat betreft de schroefjes. Ik ben met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van mening dat de schroefjes oorspronkelijk zwarte verf over zich hadden. Zoals eerder vemeld kom ik tot deze stelling op basis van persoonlijke observaties, alsmede de obervaties van enkele vrienden. Hiernaast heb ik afgelopen week contact gehad met Julian Hardy (bekend van het aanbeiden van gerestaureerde horns op de lijst) hij bevestigde mijn punt over de zwarte verf op de schroefjes.

Het is goed mogelijk dat er over de jaren heen verschillen optraden. Het bovenstaande heeft dan ook betrekking op late pre-a's, a's en vroege B's.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Toeteren

Postby Hirth » 02 Feb 2010 17:42

E, het leuke van deze hobby is dat iedereen er zijn eigen mening op mag nahouden. Ik vind het allemaal best zolang we maar plezier hebben. Mijn hypothese is dat de horns gedipt werden net zoals het Porsche motor plaatwerk. Met betrekking tot de schoefjes durf ik fermer te zijn. Het zou zeker niet voor het eerst zijn dat ik ergens helemaal naast blijk te zitten, been there done that :wink:

Wat betreft de schroefjes de volgende keer dat we elkaar zien zal ik wat horns meenemen. Hiernaast ben ik over enkele weken bij mijn auto en een van de onderdelen die op de agenda staat zijn de horns. Heb enkele mooie originele sets en zal fotos maken en posten. Ze zullen worden gespoten inclusief de originele schroefjes :D

Wat betreft de "experts" op de lijst, goed punt. Echter in mijn geval gaat om meerdere personen die ik vertrouw (Tim & Larry 100%, ken Julian niet goed) en die alle deze uitspraak doen op basis van meerdere waarnemingen, gaat bijna op een significate N lijken :roll:
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Toeteren

Postby Hirth » 02 Feb 2010 19:27

E, no offence taken :D

Starter staat ook op het lijstje. Nog tips hoe je de solenoid netjes maakt? Wou proberen de oorspronkelijk behuizing te behouden en hier een nieuwe in te zetten. Helaas niet gelukt er een NOS te vinden.

Zaten er bij jou draailijen op de grote centrale cylinder met alle nummers etc.? Mij staat bij dat mijn starter dat had maar ben er niet meer zeker van. In dat geval eerst in de draaibank voor het spuiten. Andere optie waar ik aan dacht was filler aanbrengen en dan in de draaibank. Heb aardig wat roestpitjes en ben bang dat ik er anders te veel vanaf moet laten draaien.

Iemand ideeën?

jammer trouwens dat er geen forumleden nar LA gaan.

Return to “Moet ik even kwijt...”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests