Over gerestaureerd, bestaat dat?

Forum om je hart te luchten.
User avatar
Hans 356C
Posts: 126
Joined: 01 Feb 2016 13:53
Contact:

Over gerestaureerd, bestaat dat?

Postby Hans 356C » 07 Oct 2016 20:54

Zojuist de Zoute Sale by Bonhams bijgewoond in Knokke. Gezellige, typisch Belgische sfeer. Champagne vloeide overdadig en de creditcards werden goed getrokken. Veel Porsches met als topstuk van de veiling een 1955 Speedster pre A 1600. Verkocht voor €510.000 (709.665 incl veilingkosten en BTW)
Voorafgaand aan de veiling natuurlijk even foto's gemaakt en even achter het stuur gezeten. Altijd al eens in een echte Speedster willen zitten. Maar ik kreeg geen gevoel bij deze auto. Alles was te nieuw, te clean. Het karakter was er uit gerestaureerd. Ieder zijn ding natuurlijk maar voor mij mag een auto van 61 jaar oud ook zo ruiken en er uit zien.

http://www.bonhams.com/auctions/23596/l ... =90&page=1

Of ben ik gewoon een beetje jaloers op de nieuwe eigenaar? Die was overigens niet in de zaal aanwezig maar bood via internet. De bieder die vlak voor het vallen van de hamer afhaakte bij €500.000 zat toevallig naast me. Een zeer charmante Belgische dame van middelbare leeftijd. Ik had het een beetje met haar te doen, een heel klein beetje maar :lol:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Over gerestaureerd, bestaat dat?

Postby horsepowerjunkie » 07 Oct 2016 20:59

ik ben het met je eens Hans, een auto van 60 jaar moet ook dat gevoel geven en niet helemaal hagelnieuw zijn, kun je net zo goed een nieuwe replica kopen.
patina is het juiste woord, dat wil ik in een oude auto tegenkomen.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Over gerestaureerd, bestaat dat?

Postby E10 » 10 Oct 2016 00:15

Dit kan een lange discussie worden. Ik vind dat de basis bepaalt welke richting je uitgaat. Als je een originele, niet (of zeeeer beperkte) gerestaureerde driver hebt, dan zou ik hem laten zoals die is. Als je met een (semi-)wrak begint wordt dat een stuk lastiger. Je ontkomt er dan niet aan om de auto te laten spuiten als het plaatwerk gedaan is. Als je dan een glimmende, net gespoten auto, gaat aankleden met gepatineerde (verroestte, verweerde) onderdelen dan vind ik dat niet uitzien. Ik ben van mening dat je dan onderdelen moet monteren die passen bij de staat van de carosserie. Dus ook gerestaureerd (of repro).

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik bijvoorbeeld de dashboard knopjes niet tot in perfectie gerestaureerd heb. Een beetje patina heb ik laten zitten om aan te tonen dat het originelen zijn......
User avatar
01RV
Posts: 352
Joined: 22 Oct 2015 16:58
Contact:

Re: Over gerestaureerd, bestaat dat?

Postby 01RV » 10 Oct 2016 06:02

Ik volg E10 hierin, de basis bepaalt de richting.
58' 356AT2 Super Coupé
60' 356BT5 Super Roadster
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Over gerestaureerd, bestaat dat?

Postby Petwin » 05 Nov 2016 19:48

Maar... deze auto is toch niet overgerestaureerd? Dan zouden ze de bumpertrim en de taillelijsten toch wel correct gedaan hebben? Dan zouden ze toch ook garnish rails gemonteerd hebben die niet te kort zijn...dan zouden ze toch ook de moeren van de schakelaars weer verchroomd hebben, de schroeven van de beehives netjes allemaal dezelfde richting indraaien (Zoals het hoort) .... enne gespoten originele 16" velgen gebruikt hebben...toch ? -:)
Every Part a Piece of Art
Robert
Posts: 76
Joined: 14 Feb 2009 15:34
Contact:

Re: Over gerestaureerd, bestaat dat?

Postby Robert » 05 Nov 2016 20:17

Hahahahaha je bent je scherpte gelukkig niet verloren Petwin. Opknapper zou een betere omschrijving zijn bij deze auto voor jouw standaard :lol:
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Over gerestaureerd, bestaat dat?

Postby Petwin » 06 Nov 2016 07:36

Zo erg is het nu ook weer niet... -:)

Reutter deed dingetjes als er voor zorgen dat alle schroeven netjes in lijn lagen... grappige details...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Every Part a Piece of Art

Return to “Moet ik even kwijt...”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests