Page 3 of 4

Re: 123 ontsteking

Posted: 14 Jun 2016 21:21
by Petwin
Wat is het verschil tussen een curve uitkiezen of dynamisch afstellen. Dat laatste voorontsteking met stroboscoop bepalen?

Re: 123 ontsteking

Posted: 14 Jun 2016 22:15
by horsepowerjunkie
Als ik dynamisch (stationair) niet goed zit en ik kies een vroegere curve heb ik meer kans op een vroegtijdige ontsteking (pingelen) dat wil jij niet,en dat wil ik niet., dus eerst op de juiste vervroeging beginnen en dan pas de curve aanpassen.
Dynamisch is idd met de stroboscoop. :thumbsup:

Re: 123 ontsteking

Posted: 15 Jun 2016 05:44
by Petwin
Dat vermoedde ik al. Als ik een 356 statisch afstel en daarna met de stroboscoop controleer, liggen de hoeken niet ver uit elkaar. Mss dat het bij dat Engelse spul anders is? Ik ging er vanuit dat je voorontsteking goed stond en je dus mss niet een correcte curve hebt. Heb je de BT programmeerbare genomen?
Ben het met je eens dat "te" in dit verband nooit goed is. Te vroeg of te laat kunnen beide nare gevolgen hebben.

Ben benieuwd !

Re: 123 ontsteking

Posted: 15 Jun 2016 07:42
by horsepowerjunkie
BT programmeerbaar ging helaas niet omdat ik positieve aarde heb, en die hebben ze alleen met 16 pre-sets in het assortiment.

Re: 123 ontsteking

Posted: 15 Jun 2016 20:23
by Petwin
Positieve aarde, dan speelt de muziek van de radio toch achteruit? Gekke jongens die Engelsen

Re: 123 ontsteking

Posted: 15 Jun 2016 21:52
by horsepowerjunkie
Ja idd, hoe verzin je het hè. Mafketels.
Ik ben blij dat er al een periode correcte radio inzit, probeer dat maar eens te vinden met pos.earth

Re: 123 ontsteking

Posted: 18 Jan 2017 21:11
by stefan
ben je nou eindelijk klaar? werkt ie naar behoren?

stefan
hoge noorden

Re: 123 ontsteking

Posted: 18 Jan 2017 21:38
by horsepowerjunkie
Hij doet het geweldig ! De 6 cilinder loopt veel regelmatiger, heeft voor het gevoel meer vermogen (ik ben niet op de testbank geweest) en pakt ook beter op. Nou was de verdeler (m.n. de vacuumvervroeger vertrouwde ik al helemaal niet meer) die erin zat ook wel heel erg versleten, en was alles wat we daaraan zouden vervangen een verbetering geweest, maar nu geen puntjes meer stellen en dat is ook al erg fijn 8)
Ik heb het eerste programma gekozen, dus ik kan nog 15 programma's verder experimenteren (die hebben allemaal meer vervroeging , op andere delen van het toerenbereik).
Je kunt hem ook in een porsche verdeler in laten bouwen, zie je er niets van, wel een stukje duurder.

Re: 123 ontsteking

Posted: 19 Jan 2017 15:53
by stefan
thanks!

duidelijk verhaal - daar gaat de handel van jan!
ga je naar de swapmeeting?

groet,

stefan
hoge noorden

Re: 123 ontsteking

Posted: 20 Jan 2017 22:00
by horsepowerjunkie
stefan wrote:ga je naar de swapmeeting?

groet,

stefan
hoge noorden


Nope, ik heb werk te doen dan die dag 8)

Re: 123 ontsteking

Posted: 21 Jan 2017 13:04
by tikra
Welke ontsteking kunnen jullie aanraden?
Het zijn er verschillende op de markt - heeft iemand al een keer een overzicht van de voor- en nadelen van de verschillenden gemaakt?
Ik zou graag van de contacten af willen zijn en over willen stappen naar een elektrische ontsteking .. jullie input wordt dan ook erg op prijs gesteld.

groeten Helge

Re: 123 ontsteking

Posted: 21 Jan 2017 21:29
by horsepowerjunkie
123 is voor zover ik weet de enige met spark-balancing. Dit komt uit de racerij. De ontsteking meet zelf elke halve graad van de draaiing van de krukas de versnelling of vertraging tov de vorige halve graad. Als hier een afwijking in is, komt dat doordat de ontsteking / verbranding van een van de 4 cilinders niet hetzelfde is als de andere (denk aan koolstofafzetting bougie, klepspeling, lekkende zuigerveren, etc) de 123 past dan het ontstekingstijdstip van DEZE ENE AFWIJKENDE cilinder aan zodat het geheel zo gelijkmatig mogelijk blijft verlopen.
Verder natuurlijk de vele (oneindige bij de tune+) instelmogelijkheden.

Re: 123 ontsteking

Posted: 02 Nov 2017 22:28
by horsepowerjunkie
Even een kleine update mbt een 123 ontsteking, ik heb er nu een (noodgedwongen) in mijn '73 Land Rover Series 3 "88 gemonteerd omdat de afstelling Gas/Benzine niet te doen was (door de merk-garage, met twee keer reclameren) met een normale ontsteking.
Nog nooit heeft deze auto zo mooi gelopen. Stiller, krachtiger, betere pick-up. Weer iets wat ik eerder had moeten doen. Ik ga er nu ook eindelijk een bestellen voor de 356. :mrgreen:

Re: 123 ontsteking

Posted: 05 Nov 2017 18:34
by Heezeg
horsepowerjunkie wrote:Even een kleine update mbt een 123 ontsteking, ik heb er nu een (noodgedwongen) in mijn '73 Land Rover Series 3 "88 gemonteerd omdat de afstelling Gas/Benzine niet te doen was (door de merk-garage, met twee keer reclameren) met een normale ontsteking.
Nog nooit heeft deze auto zo mooi gelopen. Stiller, krachtiger, betere pick-up. Weer iets wat ik eerder had moeten doen. Ik ga er nu ook eindelijk een bestellen voor de 356. :mrgreen:


Ik denk ook al langer over een 123, zeker omdat ik toch alle onderdelen aan mijn ontsteking eens aan moet pakken. Voor welke 123 ga je bij de 356? Ook instelbaar via USB of Bluetooth? Zijn deze daarnaast eenvoudig zelf te plaatsen?

Re: 123 ontsteking

Posted: 05 Nov 2017 19:14
by horsepowerjunkie
alhoewel de bt versie ook als startonderbreker (anti diefstal) gebruikt kan worden, ga ik denk ik toch voor de usb uitvoering. ik heb geen 100% vertrouwen in bt, gaat te vaak niet goed is mijn mening.