Sorry, gestolen van registry forum.
http://porsche356registry.org/356talk/1 ... 93#p115593
Import
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
Re: Import
is inderdaad wel meer over te vinden : http://www.sclnl.nl/de/btw-tarief-voor- ... -2011.html
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Import
Tegenvaller voor onze Dame. Zal ze of meer moeten betalen of het in Europa moeten zoeken.
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
Re: Import
Ik ken mogelijk nog 1 poortje, morgen normaal zekerheid hierover
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
Re: Import
Bossie wrote:Ik ken mogelijk nog 1 poortje, morgen normaal zekerheid hierover
Oei,10% invoer + 21% btw,dus dat helpt niet
- Dame
- Posts: 225
- Joined: 05 Mar 2010 08:30
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Import
"jullie" Dame zal eens een keer geluk hebben
Of ik moet wel heel snel worden...
Geldt dit voor alle Europese landen? Tenslotte leiden er meer wegen naar...
Of ik moet wel heel snel worden...
Geldt dit voor alle Europese landen? Tenslotte leiden er meer wegen naar...
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
Re: Import
Dame wrote:"jullie" Dame zal eens een keer geluk hebben
Of ik moet wel heel snel worden...
Geldt dit voor alle Europese landen? Tenslotte leiden er meer wegen naar...
Vermits iedereen als via Nederland ging was dat waarschijnlijk het meest interessant.
In België is de situatie lang geweest dat Antwerpen 21% rekende en Tienen 6%.
Dat is dan nu overal terug hetzelfde...
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
Re: Import
Wat betreft uw vraag over het importeren van een old-timer zijn er twee mogelijkheden, nl. ofwel het voertuig importeren als een gewoon voertuig voor personenvervoer (hfdst. 87 van het Tarief = 10% IR en 21% BTW) of als een old-timer bedoeld voor verzameling (hfdst. 97 van het Tarief = 0% IR en 6% BTW).
Om ingedeeld te kunnen worden onder post 9705 0000 (6% BTW en 0% IR) oa als motorvoertuigen als voorwerpen voor een verzameling van historisch belang moet er voldaan worden aan de in de zaak van het Hof van Justitie van de Europeese Gemeenschap C200/84 neergelegde criteria nl.:
- bepaalde zeldzaamheidswaarde hebben
- niet voor normaal doel gebruikt worden
- bijzondere transactie= geen normale handel
- hoge waarde
- een kenmerkende stap in de ontwikkeling van de menselijke verworvenheden illustreren.
Aan de hiervoor genoemde criteria wordt geacht te zijn voldaan voor:
- motorvoertuigen in originele staat zonder ingrijpende wijzingen aan chassis enz en minstens 30 jaar oud en van een model of type dat niet meer in productie is;
- alle motorvoertuigen die gebouwd zijn voor 1952, zelfs indien niet rijklaar
Opmerking:
Het is in het verleden al gebeurd dat douaneambtenaren akkoord gaan met deze post maar dat binnen 3 jaar herziening volgt waaruit blijkt dat de juiste goederencode 87 gebruikt moet worden (21% BTW en 10 % IR)
Een oldtimer kan altijd als gewoon voertuig onder hoofdstuk 87 ingevoerd worden met betaling van 21% BTW en 10 % IR, enkel de inschrijving als oldtimer moet dan anders gebeuren dan bij een gewoon voertuig.
Vereisten: aankoopfactuur, ev. inschrijvingsbewijs van het voertuig, rose formulier of aanvraagformulier om inschrijving van het voertuig.
Om ingedeeld te kunnen worden onder post 9705 0000 (6% BTW en 0% IR) oa als motorvoertuigen als voorwerpen voor een verzameling van historisch belang moet er voldaan worden aan de in de zaak van het Hof van Justitie van de Europeese Gemeenschap C200/84 neergelegde criteria nl.:
- bepaalde zeldzaamheidswaarde hebben
- niet voor normaal doel gebruikt worden
- bijzondere transactie= geen normale handel
- hoge waarde
- een kenmerkende stap in de ontwikkeling van de menselijke verworvenheden illustreren.
Aan de hiervoor genoemde criteria wordt geacht te zijn voldaan voor:
- motorvoertuigen in originele staat zonder ingrijpende wijzingen aan chassis enz en minstens 30 jaar oud en van een model of type dat niet meer in productie is;
- alle motorvoertuigen die gebouwd zijn voor 1952, zelfs indien niet rijklaar
Opmerking:
Het is in het verleden al gebeurd dat douaneambtenaren akkoord gaan met deze post maar dat binnen 3 jaar herziening volgt waaruit blijkt dat de juiste goederencode 87 gebruikt moet worden (21% BTW en 10 % IR)
Een oldtimer kan altijd als gewoon voertuig onder hoofdstuk 87 ingevoerd worden met betaling van 21% BTW en 10 % IR, enkel de inschrijving als oldtimer moet dan anders gebeuren dan bij een gewoon voertuig.
Vereisten: aankoopfactuur, ev. inschrijvingsbewijs van het voertuig, rose formulier of aanvraagformulier om inschrijving van het voertuig.
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
Re: Import
Kort en duidelijk :
Wanneer het voertuig bedoeld is voor verzameling dan is de BTW 6% en wanneer u het voertuig wil laten inschrijven of bedoeld is om op de openbare weg te rijden dan is dat 21% BTW.
Wanneer het voertuig bedoeld is voor verzameling dan is de BTW 6% en wanneer u het voertuig wil laten inschrijven of bedoeld is om op de openbare weg te rijden dan is dat 21% BTW.
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
Re: Import
Er is eigenlijk niets veranderd sinds 1/1/2011 want de invoerrechten waren
in het verleden voor het gros van de oldtimers 10% en 21% BTW maar sommige
oldtimers die voldeden aan de opsomming vooropgesteld door de Europese Unie
konden genieten van 6% invoerrechten.
Nu past België deze EU richtlijn niet toe zoals het hoort en daarom heeft
de BFOV 3 maanden terug een advokatenkantoor onder de hand genomen om dit
aan te klagen bij de EU-commissie.
België maakt de EU Richtlijn nog strikter op het gebied welke oldtimers al
dan niet in aanmerking komen. Zo zou volgens België enkel een Spyker en de
eerste RO 80 in aanmerking komeb wat absurd is uiteraard.
Via Nederland (Rotterdam) is de regelgeving sinds 1/1/2011 ook verstrengd
omwille van de toestroom van het invoeren van oldtimers die dan naar België
doorstromen.
Zeer binnenkort zal er een tekst verschijnen op onze website zodanig dat
iedereen de stappen hieromtrent kunnen opvolgen.
Vriendelijke groeten,
Peeter Henning
CEO BFOV
in het verleden voor het gros van de oldtimers 10% en 21% BTW maar sommige
oldtimers die voldeden aan de opsomming vooropgesteld door de Europese Unie
konden genieten van 6% invoerrechten.
Nu past België deze EU richtlijn niet toe zoals het hoort en daarom heeft
de BFOV 3 maanden terug een advokatenkantoor onder de hand genomen om dit
aan te klagen bij de EU-commissie.
België maakt de EU Richtlijn nog strikter op het gebied welke oldtimers al
dan niet in aanmerking komen. Zo zou volgens België enkel een Spyker en de
eerste RO 80 in aanmerking komeb wat absurd is uiteraard.
Via Nederland (Rotterdam) is de regelgeving sinds 1/1/2011 ook verstrengd
omwille van de toestroom van het invoeren van oldtimers die dan naar België
doorstromen.
Zeer binnenkort zal er een tekst verschijnen op onze website zodanig dat
iedereen de stappen hieromtrent kunnen opvolgen.
Vriendelijke groeten,
Peeter Henning
CEO BFOV
Return to “Moet ik even kwijt...”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 36 guests