Engin running

Forum om je hart te luchten.
User avatar
Roger
Posts: 183
Joined: 01 Mar 2009 15:35
Location: Noord Brabant the Netherlands
Contact:

Engin running

Postby Roger » 18 Feb 2010 19:43

Vandaag voor het eerst na de winter de motor weer eens gestart. Met wat wasbenzine in de carb. (nog een tip van jullie geweest) startte hij in 1 keer. Wat een geluid en wat heb ik weer zin in het voorjaar.

Morgen gaat ie voor een maand weg, er moet wat werk aan het plaatwerk worden gedaan. Maar daarna.............. ik kan niet wachten.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Engin running

Postby JDMM » 18 Feb 2010 19:59

Had ie ook in een keer oliedruk ? :shock:

Vooral na langere stilstand is het een goed idee om , met kleine tussenpozen om akku en startmotor te ontzien , de motor op de startmotor te laten ronddraaien tot het oliedruklampje uit is.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Roger
Posts: 183
Joined: 01 Mar 2009 15:35
Location: Noord Brabant the Netherlands
Contact:

Re: Engin running

Postby Roger » 18 Feb 2010 20:03

Het lampje van de oliedruk bleef wel branden. Ik heb de motor zo'n 10 minuten laten draaien. Moet ik nog ergens op letten of kan ik er zo mee vandoor morgen?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Engin running

Postby JDMM » 18 Feb 2010 22:49

Bedoel je dat al die 10 min. het oliedruklampje bleef branden, ook bij een beetje gasgeven ?
Als dat het geval is, zou ik er geen meter mee rijden, voordat uitgezocht is waarom dat lampje bijft branden.
Oliepeil in orde ?

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Roger
Posts: 183
Joined: 01 Mar 2009 15:35
Location: Noord Brabant the Netherlands
Contact:

Re: Engin running

Postby Roger » 19 Feb 2010 07:55

Het oliepeil is in orde. Ik heb wel vaker gehad dat het lampje wat langer bleef branden en tijdens het rijden pas uit ging.

Wat zouden de eventuele problemen kunnen zijn?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Engin running

Postby JDMM » 19 Feb 2010 10:58

Roger,

We hebben het toch over het groene lampje ?
Het rode lampje is laadstroomcontrole.
Als het groene lampje zo lang blijft branden is er toch iets niet goed.
Misschien is de gever zelf defect, anders vervuilde zeef onder in het carter, versleten oliepomp of lagerspeling, om maar wat onplezierige dingen te noemen.
Je hebt een BT5 uit '60, of daar al een "grote" oliepomp op zit weet ik niet, maar dan moet het oliedruklampje direkt uit gaan en blijven.
Bij motoren met de "kleine" oliepomp kan het wel gebeuren, dat bij hete olie en laag stationair toerental het oliedruklampje tijdelijk brandt, moet wel direct uitgaan bij wat gas geven.
Laat er in ieder geval een deskundige naar kijken, en de oliedruk met een manometer meten alvorens te gaan rijden.

In het geval het rode lampje een tijdje blijft branden is dat, zolang de v-snaar de koelventilator aandrijft minder ernstig, alleen is dan na verloop van tijd wel de accu leeg en sta je stil.
De dynamo, spannings/stroomregelaar, ev. accu of bedrading zijn dan de verdachten.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Roger
Posts: 183
Joined: 01 Mar 2009 15:35
Location: Noord Brabant the Netherlands
Contact:

Re: Engin running

Postby Roger » 19 Feb 2010 19:52

Jan,

het was het rode lampje. Dit bleef namenlijk branden. Het groene was direct uit. Toch weer bedankt voor de les. Iemand een adres voor een basiscursus autotechniek?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Engin running

Postby JDMM » 19 Feb 2010 20:43

Nou, gelukkig maar. :D
Bij de meeste andere auto's zijn die lampjes rood, dus een vergissing is gauw gemaakt.
Basiscursus autotechniek kan nooit kwaad, maar in dit geval was je met je instructieboekje lezen al een heel eind gekomen.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !

Return to “Moet ik even kwijt...”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests