Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
- richard356
- Posts: 232
- Joined: 22 Aug 2011 11:27
- Contact:
Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
De in mijn 356B ingebouwde A motor heb ik vervangen voor een B motor. Nu heb ik de A motor over en ligt mij in de weg. Het bouwjaar van de A motor is 1958 en heeft motornummer 71588. De motor is compleet op enkele kleine motorbeplating na. Ik heb de motor na laten kijken en is erg fris voor het uitvoeren van een revisie wat hij moet hebben. Motor ligt op dit moment uit elkaar en is ingepakt. Prijs, laat maar weten via een PB wat je er voor over hebt. De A motoren zijn steeds minder voorhanden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Posts: 12
- Joined: 19 Apr 2012 02:06
- Contact:
Re: Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
Zijn er verschillen met een motor voor 356, bouwjaar 1954?
- richard356
- Posts: 232
- Joined: 22 Aug 2011 11:27
- Contact:
Re: Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
Volgens mij niet. Wie weet dat?
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
Motor op de foto is een 616/1 motor van '58 met de verkeerde koeltunnel.
1600 cc,60 pk en twee Zenith carbs, met 3-delig carter.
Tot Nov. '54 waren er motoren met 2-delig carter (VW) met 1100,1300 of 1500 cc(Normaal of super)
Vanaf Nov '54 kwamen er weliswaar 3-delige carters maar met losse oliepomp.
In 1300 en 1500 cc (Normaal of super) 44-70 pk. kleine Solexjes. Typenummers:506/2-589/2-546/2-528/2.
De '54 motoren waren dus wel degelijk anders, wat niet wegneemt dat dat 616/1 blok prima in een '54 356 past.
Jan.
1600 cc,60 pk en twee Zenith carbs, met 3-delig carter.
Tot Nov. '54 waren er motoren met 2-delig carter (VW) met 1100,1300 of 1500 cc(Normaal of super)
Vanaf Nov '54 kwamen er weliswaar 3-delige carters maar met losse oliepomp.
In 1300 en 1500 cc (Normaal of super) 44-70 pk. kleine Solexjes. Typenummers:506/2-589/2-546/2-528/2.
De '54 motoren waren dus wel degelijk anders, wat niet wegneemt dat dat 616/1 blok prima in een '54 356 past.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- richard356
- Posts: 232
- Joined: 22 Aug 2011 11:27
- Contact:
Re: Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
Verkeerde koeltunnel? Bij mijn weten en ook van degene die de motor hebben nagemeten is het geheel origineel en hoort bij elkaar. Zelfs het gaas zit nog aan de achterzijde van de koeltunnel. Nooit gereviseerd en uit elkaar geweest. Nu maakten ze in de tijd alles met wat maar voor handen was in de fabriek. Mijn B had A spindels? Bedankt voor de info Jan. Hij is trouwens nog te koop
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
Koeltunnel van een 616/1 motor hoort zwart te zijn en van een 616/2 (Super) zilver in die tijd.
http://www.porsche356registry.org/resou ... olors.html
Jan.
http://www.porsche356registry.org/resou ... olors.html
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
Tevens kwam de 'deuk' die in het midden bovenin zit pas rond de A/B wisseling. Vanaf toen werden VW koelhuizen gebruikt. De deuk zat erin om bij een VW motor ruimte te geven aan het olieluchtfilter dat boven op de carb zat.
A koelhuizen zijn volledig vlak.
A koelhuizen zijn volledig vlak.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
Ik weet dat niet zo zekër, heb '58 motoren gezien met en zonder "indent".
Jan.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- richard356
- Posts: 232
- Joined: 22 Aug 2011 11:27
- Contact:
Re: Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
Dat heb ik dus ook al eens gezien. Daarom ook mijn eerdere opmerking dat gewoon toen alles wat voor handen was en op voorraad lag gebruikt werdt. Je kunt daarom ook nooit met zekerheid zeggen dat iets niet klopt.
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
Ik voel weer een onderzoekje aan komen. Ik ga eens kijken wat ik te weten kan komen.
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
Onderzoek afgerond.
Hier wat gegevens die ik zelf bij elkaar gesprokkeld heb. Chassisnr. en Motornr. zijn matching volgens de eigenaar en fanhouse is origineel:
coupe 105553 (laat 1958) - 82929 geen indent
Speedster 84332 no indent
coupe 103038 (maart 1958) no indent
coupe 102170 - 67560 no indent
coupe 102342 1961 no indent
Roadster 83403 (1961) indent
En hier de post die ik opgestart heb op de registry:
http://porsche356registry.org/356talk/1 ... 77#p159177
Ik heb ook 58-er motors gezien met een 'gedeukt' koelhuis maar dat zegt niets. Ik heb ook wel eens een A gezien met een B kofferklephendel.........
Verder vond ik foto's die gemaakt zijn ter ere van de T5 introductie waarbij 2 foto's over elkaar heen gezet zijn. Er is er een waarbij door de portier een vrouw achter het stuur te zien is (met mooie benen ) en zo is er ook een van de motorruimte. Het koelhuis heeft geen deuk. Mochten ze in 58 met de vervanging begonnen zijn dan waren de oude halverwege 59 zeker op. Dit is voor mij ook bewijs dat de vervanging pas ergens halverwege 59 begon.
Motornummer 71588 is definitief 1958 (mijne is 70798 en van sep 58) en zal dus een vlak koelhuis gehad hebben. Maar dat is slechts mijn mening en conclusie..... Het motortje zal er overigens niet slechter of beter van draaien.....
Hier wat gegevens die ik zelf bij elkaar gesprokkeld heb. Chassisnr. en Motornr. zijn matching volgens de eigenaar en fanhouse is origineel:
coupe 105553 (laat 1958) - 82929 geen indent
Speedster 84332 no indent
coupe 103038 (maart 1958) no indent
coupe 102170 - 67560 no indent
coupe 102342 1961 no indent
Roadster 83403 (1961) indent
En hier de post die ik opgestart heb op de registry:
http://porsche356registry.org/356talk/1 ... 77#p159177
Ik heb ook 58-er motors gezien met een 'gedeukt' koelhuis maar dat zegt niets. Ik heb ook wel eens een A gezien met een B kofferklephendel.........
Verder vond ik foto's die gemaakt zijn ter ere van de T5 introductie waarbij 2 foto's over elkaar heen gezet zijn. Er is er een waarbij door de portier een vrouw achter het stuur te zien is (met mooie benen ) en zo is er ook een van de motorruimte. Het koelhuis heeft geen deuk. Mochten ze in 58 met de vervanging begonnen zijn dan waren de oude halverwege 59 zeker op. Dit is voor mij ook bewijs dat de vervanging pas ergens halverwege 59 begon.
Motornummer 71588 is definitief 1958 (mijne is 70798 en van sep 58) en zal dus een vlak koelhuis gehad hebben. Maar dat is slechts mijn mening en conclusie..... Het motortje zal er overigens niet slechter of beter van draaien.....
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
Ik heb het Amerikaanse draadje ook gevolgd, we houden het voorlopig op half '59 dan.
Jan.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- richard356
- Posts: 232
- Joined: 22 Aug 2011 11:27
- Contact:
Re: Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
Erg leuk zo'n onderzoekje en extra informatie over de motor. Nu moet alleen de koper zich nog melden Inruil van een stuurhuis zonder speling is mogelijk
- richard356
- Posts: 232
- Joined: 22 Aug 2011 11:27
- Contact:
Re: Complete motor Porsche 356 uit een A bouwjaar 1958
Motor is verkocht.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 78 guests