Ontsteking

Alles wat je wil verkopen betreffende de Porsche 356 kun je hier plaatsen.
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Ontsteking

Postby paul » 19 May 2006 16:31

Ik kwam in gesprek met een Citroën DS, SM en Porsche 964 bezitter. Al pratende begon hij op een gegeven moment over de 1 2 3 ignition. Een Nederlands fabrikaat voor een optimale ontsteking.

Hij was hier lyrisch over. "Je kunt alles nog zo perfect afstellen (carbs, kleppen etc) maar ontsteking kan met deze onsteking echt niet beter."
Beter starten, prettiger rijden, beter optrekken, zuiniger rijden, etc.

Kennen jullie dit. Ze hebben ze ook voor de Porsche 356. Kosten: 239,00 zonder vacuum en 289,00 met vacuum. (Lag geloof ik aan aanwezig zijn van een vacuum in de carbs, of niet.)

Zie site: http://www.123ignition.nl/index.php
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 19 May 2006 23:02

Al deze systemen zijn gemaakt voor VW en hebben niet de goede curve voor de 356 P.
Voor zover men beweert dat het systeem geschikt is voor 6V is dat wel zo, alleen tijdens het starten is de boord spanning aanzienlijk lager en heb je daardoor helemaal geen vonk.
Dus, met 6V zou ik er niet aan beginnen en met 12V alleen als er een werd aangeboden met de juiste vervroegingscurve.

JDMM.
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 22 May 2006 12:34

Dit is het commentaar van een dealer van 1-2-3-ignition op Jan zijn reactie:

De 1-2-3 Ignition werkt bij een voltage tussen de 4 en 15 volt, zodat de auto ook gewoon bij het starten aanslaat.

De 1-2-3 Ignition is uitgerust met 16 verschillende curves, welke curves speciaal zijn ontwikkeld naar de originele curves van de Porsche 356 en Porsche 912.

De juiste curve is gemakkelijk in te stellen op de ontsteking zelf.

Wij adviseren eigenlijk wel altijd om ook de bougiekabels en bobine te vervangen. De oude bobines raken vaak oververhit en door de 1-2-3 Ignition wordt de bobine automisch uitgeschakeld bij niet gebruik, dit voorkomt oververhitting. Omdat de 1-2-3 Ignition een veel sterkere vonk geeft is het ook raadzaam om de bougiekabels te vervangen voor goede A-kwaliteit siliconen bougiekabels.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 22 May 2006 14:04

Bij die 4 Volt zit nu precies het probleem.
De boordspanning kan makkelijk zakken onder deze spanning tijdens het starten, zeker als het elektrisch allemaal niet meer zo lekker zit.
Akku, overgangsweerstanden enz.

Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn een (tijdelijk) andere voeding voor de ontsteking.

JDMM.
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

optima

Postby Richard » 22 May 2006 16:33

Of een Optima accu. Die zakken vast niet onder de 4 volt. http://www.optimabatteries.nl
Ik had er een in mijn VW 1600 Variant (12 volt). Niet kapot te krijgen.
Richard

'63 356B
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 22 May 2006 20:40

Dit is een reply van een andere dealer:

In de 123ignition zittten speciale curve's voor de Porsche. Indien u op de laatste bladzijde van de manuel kijkt, ziet u de bijbehorende vervroeging (de manuel is te bekijken op de site www.123ignition.nl). Op deze site treft u overigens een opsomming van de voordelen van de 123 ignition aan.

De tweede opmerking is technisch veel interessanter. Bij een eenvoudige regeling zou de boordspanning inderdaad een probleem kunnen zijn, echter de 123ignition heeft een contacthoek die door de microproccessor bepaald wordt aan de hand van de 'laadstroom'' van de bobine. De stijlheid van deze stroom word bepaald door de weerstand en de inductie van de spoel en de spanning die op de spoel wordt aangesloten. De contacthoek wordt dus aangepast aan de boordspanning, waardoor een lagere boordspanning wordt gecompenseerd.
Eenvoudig gezegd wordt de bobine met een afgepaste hoeveelheid energie opgeladen.

Met betrekking tot uw laatste vraag: ik denk dat de overstap naar een 123 ignition altijd een verbetering geeft, echter indien uw huidige ontsteking optimaal functioneert (lees: zo goed als nieuw is), zal de verbetering klein zijn.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 22 May 2006 22:04

Dat kan allemaal wel waar zijn,maar die 4 Volt moet je wel hebben.

Een goed onderhouden en afgestelde org. ontsteking is volgens mij prima.

Een ander voordeel van orgineel is de reparabiliteit.
Met een paar kontaktpunten en een kondensator op zak kun je overal je auto weer aan de gang krijgen.

Dit is ook de reden dat mensen met Harley's, die een verre trip maken naar landen waar het dealer netwerk minder is allemaal de org. elektronische ontsteking loskoppelen en een kontaktpuntontsteking monteren en wat reservespullen meenemen.

Wijlen de Maestro zou gezegd hebben :

"You pays your money and you takes your chances !"


JDMM.
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

registry wisdom

Postby Richard » 23 May 2006 07:50

Een link naar het registry:

http://www.356registry.org/Tech/elecignition.html

Verder is er heel veel over te vinden in hun talk list. Veel verschillende meningen. Hier één van de reacties:

-------------------------------------------------------------------------------
Stay with the points and condenser. These are simple almost failure proof
technology. All of the 6V electronic ignitions are marginal in operation and
life. If you have a 12V car then that is another issue. I have never seen a
points failure except for being in there too long, but I have removed a few
electronic point systems that died.
Richard



'63 356B
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 23 May 2006 10:53

In het forum van het 912 register komt dit onderwerp ook regelmatig terug. De reacties op de 123 ontsteking zijn wisselend. De meeste kiezen uitendelijk toch voor de oude 022 verdeler...

Zie link:

http://forum.deklassieke912.nl/frm/topi ... ontsteking
Erik
Porsche 356 SC
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 23 May 2006 22:37

Voor mij is het duidelijk met mijn 6 Volt accu. Misschien een keer investeren in een nieuwe originele ontsteking en reserve spullekes. En zorgen dat de afstelling perfect is.
Het vervelende is dat ik niet kan vergelijken met hoe het nu is en hoe het zou kunnen zijn. Ik doe het dus maar met wat ik heb :D .
Bedankt voor de commentaren.
Paul

Return to “Te Koop”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 70 guests