Page 1 of 1
Re: Stuurstangkoppelingen Draad
Posted: 06 Jan 2010 23:09
by Knick
is gewoon MF dacht ik
Re: Stuurstangkoppelingen Draad
Posted: 06 Jan 2010 23:27
by JDMM
Re: Stuurstangkoppelingen Draad
Posted: 07 Jan 2010 08:56
by Knick
niet goed voor de linkse draad

Re: Stuurstangkoppelingen Draad
Posted: 07 Jan 2010 10:13
by JDMM
Petwin wrote:Zal ik doen Jan....
Heb even wat verder gezocht... Wielmoeren zijn ook M14x1,5... laten die nou op de koppelingen passen...
Met een papiertje een afdruk maken van de licht ingevette draad en dan met de schuifmaat 10 gangen meten gaat goed, en doe ik nog wel eens als ik er met een caliber niet bij kan.
Jan.
Re: Stuurstangkoppelingen Draad
Posted: 09 Jan 2010 16:41
by stef69
Petwin wrote:Ja dat is duidelijk... maar MF kent ook verschillende spoeden m14x1, m14x1,5.... Heb met een schijfmaat gemeten en volgens mij is het 1,5.
ik heb zopas op stuurstanggewrichten gemeten, 1,5 klopt
Re: Stuurstangkoppelingen Draad
Posted: 17 Jan 2010 21:59
by JDMM
Vaak is dat soort schroefdraad net als op bouten, niet gesneden, maar gerold.
Dit wordt gedaan om de "vezel" van het materiaal niet te onderbreken, waardoor het eindproduct sterker wordt.
Het nasnijden van gerolde draad met een snijmoer/plaat heeft als nadeel dat nog iets van de kern van de draad wordt weggesneden, waardoor het product wordt verzwakt.
Jan.
Re: Stuurstangkoppelingen Draad
Posted: 17 Jan 2010 22:55
by Knick
Jan, zullen we het er op houden dat hij straks verongelukt is door "kerfwerking".

Re: Stuurstangkoppelingen Draad
Posted: 18 Jan 2010 10:41
by JDMM
Dat zal wel heel erg meevallen en wens ik ook niemand toe.
Snelle berekening leert dat 356 spoorstangen een kleine 4 ton aan treksterkte hebben, ze zijn dus 20x zo sterk als nodig.
Jan.
Re: Stuurstangkoppelingen Draad
Posted: 18 Jan 2010 20:59
by stef69
is toch ook één van de zaken die ik doe, bouten schoonmaken mij snijplaat, moeren met tap
altijd met de hand, echt geen kracht erop zetten, gewoon vuil, ... wegnemen
maar toch weer iets bijgeleerd, rollen van schroefdraad