Page 1 of 1

Re: Tapeinden vs. bouten

Posted: 05 Sep 2009 16:31
by JDMM
Dat klopt ja, dat zijn beide vroege motoren. :shock:

Ik heb gisteren en vandaag een kleine 20 carters/delen 3 en blokken bestudeerd en ben tot de slotsom gekomen dat met de komst van de grote oliepomp de tapeinden zijn vervangen door bouten.

Tapeinden is handiger,dat weet ik ook, maar ik ben bij het monteren van dynamosteunen niet anders gewend dan dat ik twee bouten er een beetje in moet draaien, dan met twee vingers die ringetjes omhoog houden, en de steun er onder schuiven.

Je laat foto's zien van vroege blokken, ik kan je meer foto's laten zien van latere blokken waar de tapeinden niet op staan.

Je hebt n.b. zelf in je A, weliswaar met 912 blok, 4 bouten zitten !

Dat die tapeinden er per ongeluk uitgekomen zijn bij al die blokken geloof ik al helemaal niet, toevallig gisteren 6 tapeinden verwisseld aan een 356 carter, en je moet ze heet stoken om ze los te krijgen.

Je zegt nu zelf dat er op enig moment over is gegaan op 4 bouten, alleen was dat niet bij de C , maar bij de late B.

Wat me wel opvalt is dat je het ene moment het onderdelenboek als leidraad neemt, maar op andere momenten zegt dat je niet alles moet geloven wat er in staat. Al naar gelang het uitkomt.

Maar goed, zo komen we hier niet uit.

Daarom de vraag aan 87 forumleden om te kijken hoe hun dynamosteun op deel 3 geschroefd zit.


4 bouten, of,
2 bouten en 2 tapeinden met moer.
Ook graag type en bouwjaar vermelden.

Jan: BT6'63 : 4 bouten
los blok '64 : 4 bouten
los blok '65 : 4 bouten
rep. blok '60 grote pomp : 4 bouten
los deel 3 '58 kleine pomp : 2 bouten, 2 tapeinden.
los deel 3 '60 grote pomp : 4 bouten

Vast bedankt !

Jan.

Re: Tapeinden vs. bouten

Posted: 05 Sep 2009 16:35
by Knick
Petwin wrote:Sleufgaten in de voet icm tapeinden is alleen maar logisch ivm de montage van de dynamo en fan.


Ook buitengewoon handig, blijft je pakking tenminste op zijn plaats liggen bij het monteren.

Re: Tapeinden vs. bouten

Posted: 05 Sep 2009 16:42
by JDMM
Knick wrote:
Petwin wrote:Sleufgaten in de voet icm tapeinden is alleen maar logisch ivm de montage van de dynamo en fan.


Ook buitengewoon handig, blijft je pakking tenminste op zijn plaats liggen bij het monteren.


Dat klopt wel, tapeinden zijn daar gewoon veel handiger.

Jan.

Re: Tapeinden vs. bouten

Posted: 06 Sep 2009 12:50
by stef69
Jan: BT6'63 : 4 bouten
los blok '64 : 4 bouten
los blok '65 : 4 bouten
rep. blok '60 grote pomp : 4 bouten
los deel 3 '58 kleine pomp : 2 bouten, 2 tapeinden.
los deel 3 '60 grote pomp : 4 bouten
Stefan: BT6'63 : 4 bouten


maar wat met volgende :

grote oliepomp : 3 tapeinden en 1 bout (links onder)
3e deel tegen carter : 7 tapeinden (lange en korte) en 4 bouten
vb onderaan van links naar rechts : tap - tap - tap - bout, echt willekeurig volgens mij

Re: Tapeinden vs. bouten

Posted: 06 Sep 2009 13:12
by joost
Motor 805405 uit 62 heeft 4 bouten...

Re: Tapeinden vs. bouten

Posted: 06 Sep 2009 17:03
by JDMM
Petwin,

Kijk eerst even bij het topic motorstickers.

Ik heb nooit beweerd dat er nooit tapeinden zijn gebruikt, dat staat nergens. (Hooguit mondeling als ik het over een bepaald blok had, dat daar nooit tapeinden ingezeten hebben.)

Jij hebt darentegen wel beweerd dat in alle modellen tapeinden zijn gebruikt, daarmee was je het met een andere poster eens.

Nu, na 3 dagen harrewarren, zijn we zover, dat we vanaf "geen bouten", via 4 bouten voor de C, al bij 4 bouten voor de B zijn beland.

De poll gaat er hooguit nog om, om het jaar/model te bepalen waarin de verandering heeft plaatsgevonden, dat er veel meer blokken zijn met 4 bouten dan met twee is gezien wat er verder rondrijdt wel duidelijk.

En je weet het: "It takes a man.."

Jan.

Re: Tapeinden vs. bouten

Posted: 07 Sep 2009 20:21
by JDMM
Deze discussie is behoorlijk uit de hand gelopen, en dat vind ik heel erg.
En dat allemaal om een paar rot bouten !
Ik moet in het vervolg maar eens beter nadenken voordat ik iets post en beter naar de argumenten van anderen luisteren.
In een groot aantal gevallen zullen die tapeinden ook wel verdwenen zijn, en zijn er bouten ingedraaid .
En ik was erin het begin ook van overtuigd dat daar altijd bouten zaten, omdat ik nooit anders had meegemaakt.
Het boetekleed zou mij dan ook beter passen dan jou.
Nogmaals , het spijt me dat deze discussie, door mijn toedoen zo hoog is opgelopen, en ik hoop dat we de "strijdbijl" kunnen begraven.

Jan.

Re: Tapeinden vs. bouten

Posted: 07 Sep 2009 21:09
by E10
Ik had de foto geplaatst... :oops: ik zal het nooit meer doen...mea culpa

Re: Tapeinden vs. bouten

Posted: 07 Sep 2009 22:19
by paul
Begon het net leuk te worden....
Er had zich al een verslaggever van de Limburger gemeld met de vraag of hij mocht citeren van het forum over dit waanzinnig interessante onderwerp. Ik had de rechten bijna verkocht en nu kan ik wel fluiten naar mijn centen. Hij ziet verder af van het artikel.
Bedankt allemaal. :(
Groeten, Paul

maarruh.... Hoe zit het nu precies met die bevestigingen. Ik vind het we sneu voor de jongens die speciaal naar hun garage zijn gaan kijken hoe het met hun bouten/tapeinden zit. :?

Re: Tapeinden vs. bouten

Posted: 07 Sep 2009 22:43
by Knick
Fact.Tour 1962. Hééél vroeg natuurlijk. :?
Zal natuurlijk wel weer een vuiltje zijn op de foto. :(
Waarschijnlijk toen ik er over heen geko... heb.
Image

Re: Tapeinden vs. bouten

Posted: 08 Sep 2009 12:06
by Bos
Hoe ziet zo een tapeind er eigenlijk uit?

Re: Tapeinden vs. bouten

Posted: 08 Sep 2009 21:12
by joost
Knick wrote:Fact.Tour 1962. Hééél vroeg natuurlijk. :?
Zal natuurlijk wel weer een vuiltje zijn op de foto. :(
Waarschijnlijk toen ik er over heen geko... heb.
Image



Mooie foto. Zijn er meer foto's van "factory tour" 1962 ergens te zien??

Re: Tapeinden vs. bouten

Posted: 11 Sep 2009 16:23
by Richard
Beter laat dan nooit:
Ik heb in mijn '63 BT6 een motor uit 1956 met 2 bouten, 2 tapeinden.