Het grote verf topic
Posted: 08 Aug 2009 19:15
Ik weet dat we enkele leden onder ons hebben met een meer dan normale kennis op het gebied van verf etc.
Terwijl ik vandaag met mijn Bosch bobine's aan het spelen was (lees primer schuren voor finale lak) bedacht ik mij dat dit een gebied is waar veel mensen mee in aanraking komen en waar het uitwisselen van de nodige kennis zeer nuttig zou kunnen zijn. Wat is de voorkeur van ieder wat betreft:
- oppervlakte voor aanbrengen primer (gestraald, geschuurd zo ja welke grit etc.)
- oppervlakte behandeling
- Primer zowel spuitbus als professioneel
- Filler, op blank metaal of op primer?
- Finale sanding, welke grit
- Lak, zowel bus als professioneel
Ik heb over de jaren heen diverse kleuren laten mengen in Spies Hecker maar daar ik niet beschik over een cabine en een goed masker voorzichtig geworden daar de moderne lakken op waterbasis erg giftig zijn. Spuitbus is okay voor enkele onderdelen maar in mijn ervaring niet bijzonder durable. Voor mij is de uitdaging altijd om de lak zo dun mogelijk aan te brengen,zij met NOS onderdelen weten dat deze gen primer laag hadden en een dunne laklaag.
Wou dat ik meer kon delen maar eerlijkheidshalve ben ik niet een bijzonder goede spuiter en heb ik de ideale materialen mix nog niet kunnen vinden
Terwijl ik vandaag met mijn Bosch bobine's aan het spelen was (lees primer schuren voor finale lak) bedacht ik mij dat dit een gebied is waar veel mensen mee in aanraking komen en waar het uitwisselen van de nodige kennis zeer nuttig zou kunnen zijn. Wat is de voorkeur van ieder wat betreft:
- oppervlakte voor aanbrengen primer (gestraald, geschuurd zo ja welke grit etc.)
- oppervlakte behandeling
- Primer zowel spuitbus als professioneel
- Filler, op blank metaal of op primer?
- Finale sanding, welke grit
- Lak, zowel bus als professioneel
Ik heb over de jaren heen diverse kleuren laten mengen in Spies Hecker maar daar ik niet beschik over een cabine en een goed masker voorzichtig geworden daar de moderne lakken op waterbasis erg giftig zijn. Spuitbus is okay voor enkele onderdelen maar in mijn ervaring niet bijzonder durable. Voor mij is de uitdaging altijd om de lak zo dun mogelijk aan te brengen,zij met NOS onderdelen weten dat deze gen primer laag hadden en een dunne laklaag.
Wou dat ik meer kon delen maar eerlijkheidshalve ben ik niet een bijzonder goede spuiter en heb ik de ideale materialen mix nog niet kunnen vinden