Ik heb een nieuwe "oude" temperatuurmeter in mijn motor gemonteerd omdat de vorige kapot is gegaan.
Net als bij de vorige meter staat de naald na flink doorrijden op of net iets over het midden van de schaal (1962 S90 motor). Aangezien ik een andere olietemp meter heb gemonteerd, is het dan verstandig deze te laten calibreren? Zo ja waar zou ik dit kunnen laten doen?
Olie temperatuurmeter calibreren
-
- Knick
Re: Olie temperatuurmeter calibreren
Op zich is het kalibreren helemaal niet boeiend. Het gaat er niet om hoe warm hij is, maar je wilt informatie of je temperatuur afwijkt van de normale bedrijfstemperatuur.
-
Ik had straks iets vreemd met de olietemp meter. Op een gegeven moment zag ik de meter flink stijgen (in een paar seconden) en begon hij op en neer te zwiepen. Na een minuut stopte hij daarmee en stond hij weer terug waar hij normaal gesproken ook staat. Nadat de meter weer normaal reageerde nog eens flink doorgereden, maar hij bleef normaal reageren.
Wat zou dit geweest kunnen zijn? Een of andere kortsluiting?
Wat zou dit geweest kunnen zijn? Een of andere kortsluiting?
- Knick
zo goed als zeker dat de verbinding tussen de sensor en de meter ergens een massa maakt
- E10
- Moderator
Ik heb net even dat artikel gelezen waar Petwin aan refereerde. Er staat een 2-tal testen genoemd om het combi instrument te checken door de zw/gr kabel te trekken (uitslag max bij orgineel instrument) en de 2e door deze kabel kort te sluiten op het motorblok (uitslag min bij orig. instr, en dan zou ik 'm moeten laten modificeren....?). Als de uitslag van de testen gelijk is aan hetgeen in het artikel genoemd is, dan zou de olietemp meter waarschijnlijk kapot zijn???? Maar stel dat alles wel ok is, zou de uitslag van het instrument dan omgekeerd moeten zijn? Ik snap de benadering niet, ik wil weten wat er zou moeten gebeuren als alles wel werkt.
Hieronder het relevante stuk uit dat artikel:
"Start by testing the gauge to determine if it works and if it is original or modified. With the ignition on (no need to have the engine running), lift the green/black wire from the sender. The gauge will show full scale if it is original. This is true if the wire is off at the gauge or is broken. If you have a modified gauge, it will read minimum scale with the wire lifted. Now ground the green/black wire to the engine case. The original gauge will show minimum, and the modified gauge will show full scale (the gauge is confused!). [Editor: if that is the case you can have your gauge modified by North Hollywood Speedometer or Palo Alto Speedometer, but that will take weeks. If you want it right away, NLA sells rebuilt and restored combi gauges modified to work with the new senders.]
If the result of these tests are as described above, you probably have a bad sender. Now test the resistance of the sender"
Het meten van de weerstand, voltage en juistheid van temperatuursensor in pannetje met kokend water spreekt voor zich.
Hieronder het relevante stuk uit dat artikel:
"Start by testing the gauge to determine if it works and if it is original or modified. With the ignition on (no need to have the engine running), lift the green/black wire from the sender. The gauge will show full scale if it is original. This is true if the wire is off at the gauge or is broken. If you have a modified gauge, it will read minimum scale with the wire lifted. Now ground the green/black wire to the engine case. The original gauge will show minimum, and the modified gauge will show full scale (the gauge is confused!). [Editor: if that is the case you can have your gauge modified by North Hollywood Speedometer or Palo Alto Speedometer, but that will take weeks. If you want it right away, NLA sells rebuilt and restored combi gauges modified to work with the new senders.]
If the result of these tests are as described above, you probably have a bad sender. Now test the resistance of the sender"
Het meten van de weerstand, voltage en juistheid van temperatuursensor in pannetje met kokend water spreekt voor zich.
- E10
- Moderator
OK, bedankt. Ik zal de bestanden eens doornemen. V.w.b. het combi- instrument zelf; ik neem aan dat deze het doet of niet doet. Er zal niets er tussenin zijn, zoals 'een beetje' doen.
- JDMM
Als alles naar behoren werkt, is het midden van de schaal ong. 100 gr.C., ev. te controleren door de voeler in kokend water te houden.
Voor diegenen die met een full flow filter rondrijden, met afgekoppeld origineel byepass filter : Er is nu geen flow meer langs de voeler, waardoor de olietemp lager lijkt. Ook zal het externe oliefilter iets bijdragen aan de oliekoeling, maar volgens mij niet veel.
Het verschil in aanwijzing, ( dus niet in werkelijke temp.), is bij mij ong. 10 gr.C.
Jan.
No pain, no gain.
Voor diegenen die met een full flow filter rondrijden, met afgekoppeld origineel byepass filter : Er is nu geen flow meer langs de voeler, waardoor de olietemp lager lijkt. Ook zal het externe oliefilter iets bijdragen aan de oliekoeling, maar volgens mij niet veel.
Het verschil in aanwijzing, ( dus niet in werkelijke temp.), is bij mij ong. 10 gr.C.
Jan.
No pain, no gain.
If all else fails, read the Workshop Manual !
Return to “Vraag het de Wijzen”