Doorschieten stoelen 356C.

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 10 Nov 2006 23:01

Bedankt Marcel,

Van '69-'73 hebben we zo te zien dus gewoon weer het B systeem terug,
en dat zal niet voor niets zijn geweest.

Jan.
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 11 Nov 2006 16:05

Mooie foto 's. Bedankt.

Maar ik wil iedereen toch vragen niet zulke grote bestanden te plaatsen. Maak de foto 's op formaat 320x240 (for websites and email).

Toen ik je foto 's verkleinde, is je post verdwenen. Dat werkte dus niet goed. Misschien dat je ze er nog eens op kunt zetten maar dan in kleiner formaat.

Excuses.

Paul
Last edited by paul on 11 Nov 2006 16:14, edited 1 time in total.
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 11 Nov 2006 16:08

Nog even aanvullend : een fotootje van mijn stoel uit 1965, zonder modificatie (ook met kapotte plastic kapjes)

Image

Op de volgende foto is te zien dat de grendelhaak te ver naar achteren doorschuift en de rugleuning naar achter schiet (zoals Rens al beschreef)

Image

Image

Er lijkt toch een verschil te zijn tussen de busje uit 1965 (links) en 1968 (rechts)

Image

Image
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 14 Nov 2006 17:17

Bedankt voor de vele foto's.

Ik zie in ieder geval dat er niet veel gewijzigd is aan de schanieren van de stoelen.
Ook denk ik niet dat het doorschieten van de stoelen (buiten natuurlijk het doorschieten wat gebeurt door de handel die uit de sleuf van de getande borgring schuift, hiertegen hebben we de oplossing. Popperstoppers of veel goedkoper een pennetje door de handel as (idem als modificatie zie fotos De klassieke 912) komt door het eerste type getande borgring. Ik denk dat dit eerder met het productieproces te maken had verder niet, geen modificatie denk ik.

Ik heb nog met een collega van mij zitten kijken naar de schanier en de verbindingsas en waar het nu aan kan liggen. Samen kwamen wij er dat het misschien kan liggen aan de uitlijning van de beide schanieren tov elkaar.
Vanavond ga ik dit eerst eens proberen voordat ik over ga op de veer en indien het werkt dan laat jullie het weten spoedig weten en ik zal hier dan een goede beschrijving van maken.

The story continues....
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 16 Nov 2006 08:10

OK, Hier de gedeeltelijke uitslag van de uitlijning.

We dachten dat de borgring die om de spieas heen zit misschien de uitkomst zou bieden bij het uitlijnen van de schanieren tov elkaar. Ook dit idee werkte niet.
Bij mijn auto is het zo dat de bestuurdersstoel het probleem van het doorschieten eigenlijk nauwelijks kent. De bijrijdersstoel is zeer irritant en schiet bij het minste of het geringste door.

Tijdens het proberen de schanieren uit te lijnen viel me wel heel duidelijk op dat de leuning van de bijrijdersstoel niet meer recht staat tov de zitting. De linkerkant (de niet geborgd kant) staat meer naar achter dan de rechterkant. Hierdoor staat de as aan de achterzijde ook aan de linkerzijde meer naar achter waardoor de as wringt en het lijkt of deze aan de rechterzijde de getande borgring iets oplicht aan de zijde waar deze niet door de verstelhandel wordt aangedrukt.
Tevens heb ik gekeken of de berijdersstoel ook een scheve leuning heeft, en nee deze is niet scheef.
Zou dat het porbleem zijn?

Van het weekend ga ik proberen de leuning weer recht te maken en kijken of ik hier het probleem mee kan oplossen.
Voor nu ben ik zeer benieuwd naar andere personen die het probleem hebben met het doorschieten van de stoelen, buiten het doorschieten door de verstelhandel die uit de sleuf van de getande borgring gaat, en de stoel of stoelen ook een scheve leuning hebben.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 20 Nov 2006 22:35

Nee ! Tot half '63 en vanaf '69-'73 was de konstruktie wezenlijk verschillend als van de er tussen liggende periode.

Miscchien zit bij jouw meerijdersstoel de achterlangsliggende as een tand verkeerd ?

Jan.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 23 Nov 2006 13:07

Jan,

De schanieren van tot half '63 en de '69-'73 zijn ook zeker verschillend, daar ben ik zeker mee eens.
Echter de schanieren van de '64 C type en de '69-'73 verschillen niet veel bedoelde ik. Buiten de handel om de leuning naar voor te klappen die nu ook aan de bovenzijde van het schanier zit. Of heb ik dit mis?

Kun je nog wat uitleg geven over de tand verkeerd? Heb je dat wel eens meegemaakt? En geldt dit ook voor het type '64?

Heeft iemand misschien ook foto's van een geheel gedemonteerde schanier (handel zijde) van een '68-'73? Daar ben ik nieuwsgierig naar.
Ik ben oa nieuwsgierig hoe de onderdelen onder de zware leuningveer eruit zien.

Groetjes
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 23 Nov 2006 18:17

dk wrote: ... Ik ben oa nieuwsgierig hoe de onderdelen onder de zware leuningveer eruit zien. Groetjes


Image
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 24 Nov 2006 12:51

Bedankt voor de foto,

Dit is die van '68? Ja toch? Niet die van '65 hè?
Ook dit ziet er namelijk allemaal exact hetzelfde uit.
Het blijft een zoekplaatje. Ik kan me niet voorstellen dat het probleem niet op te lossen is, ik blijf dan ook doorzoeken totdat ik het weet.

Ik heb nog steeds het gevoel dat het ligt aan mijn leuning, die staat een beetje scheef ten opzichte van de zitting. Weet je toevallig ook nog of jouw stoel of stoelen ook scheef stonden? Dit kan je zien door de leuning naar voren te klappen en dan naar achter, bij mij haakt 1 kant (de niet borgende kant) eerder onder de stalen lip als de andere.

Nog over de onderelen op de foto. Zaten er ook nog ringen tussen oid?
Als er (een) ring(en) tussen heeft (hebben) gezeten, hoe dik zijn deze? Hoe dik is de moer? (Op de foto rechtsonder het veertje)
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 24 Nov 2006 19:06

dk wrote:Dit is die van '68? Ja toch? Niet die van '65 hè?

Klopt, deze stoelen zijn van '68

dk wrote:Weet je toevallig ook nog of jouw stoel of stoelen ook scheef stonden? Dit kan je zien door de leuning naar voren te klappen en dan naar achter, bij mij haakt 1 kant (de niet borgende kant) eerder onder de stalen lip als de andere.

Nee, bij mij staan ze altijd recht. Ik heb nog gekeken of het aan de onderdelen kan liggen zichtbaar op de foto, maar volgens mij kan dat niet. Ik zou de zaak dus niet verder openen (trouwens, het is een lastige klus om die sterke veer er weer op te krijgen!)

dk wrote:Nog over de onderelen op de foto. Zaten er ook nog ringen tussen oid?
Nee, dit zijn alle onderdelen ...

dk wrote:Hoe dik is de moer? (Op de foto rechtsonder het veertje)
de platte moer is 2 mm dik
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 24 Nov 2006 23:15

Achter de stoel loopt een as met aan weerskanten een vertanding.
Met deze as wordt het scharnier links en rechts gekoppeld.
Daar een tand verkeerd is wat ik bedoel.

Pas meegemaakt ook, toen ik pas geleden mijn B stoelen weer in elkaar zette, moest ik even opletten dat de leuningsteunen parallel stonden, dat doe je door de goede tanden kiezen.Als de leuningsteunen parallel staan,staat de leuning recht.

Als het niet goed lukt kun je de stang nog omdraaien.

Jan.
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Plastic kapjes

Postby paul » 26 Nov 2006 12:14

Ik ga de plastic kapjes proberen na te maken (gieten) deze winter. Ik zal foto 's van het resultaat maken.

Paul
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 26 Nov 2006 15:19

De veer is er wel lastig op te krijgen ja. Maar het is te doen als je een touw van ca. 1 meter met de beide uiteinden goed aan elkaar knoopt en deze daarna haakt aan de haak aan het eind van de veer, de veer zet je nu tussen de gleuf in de as van de stoelschanier. De gehele schanier klem je daarna tussen je voeten of een bankschroef (let op als je de bankschroef gebruikt dat je de platen niet beschadigd!!!). Nu moet je even flink hangen aan het touw totdat je de veer zover hebt gespannen dat je de haak kan haken aan de lip. Nu druk je snel de haak over de lip. Let erop dat je niet met je vingers (of eigenlijk met je vel van je vingers) ertussen komt. Geeft volgens mij anders een aardige bloedblaar of erger.

Jan, ik ga probeer nog de as even om te draaien. Maar volgens mij heb ik dit alreeds gedaan. Verder als ik de as een tand wil verschuifen dan staat de stoel helemaal scheef hoor. Het lijkt net of bij mij er iets verbogen is. Misschien is de as wel een beetje getordeerd, ik weet het niet. We gaan gewoon weer verder proberen.
356uk
Posts: 17
Joined: 23 Aug 2006 12:53
Contact:

Postby 356uk » 26 Nov 2006 23:19

I have not read all the posts but I do remember that normally these just need a strip down and clean.. But AJP has a clamp he made but it is easy to make whay he has... it's wear that has happened over the years.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 26 Nov 2006 23:21

Op marktplaats staan een stel stoelen ( bod € 125 )

Miscchien iets voor onderdelen.

Jan.

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests