Page 1 of 1

Motor laten lopen zonder klepdeksel

Posted: 15 Jun 2009 18:59
by joost
Kun je je motor laten lopen zonder dat de klepdeksels gemonteerd zijn of kan ik mijn garage daarna opnieuw verven vanwege de oliespetters........

Posted: 15 Jun 2009 19:28
by JDMM
In principe kan het wel, zolang er niet zoveel olie is gemorst en gespetterd dat het carter onder nivo is.
Ook loopt er olie precies op je "J -pipes" ( uitlaatpijpen van de voorste cilinders) dat zal behoorlijk stinken, om nog niet te spreken over brandgevaar.


Maar waarom zou je dat willen ?

Jan.

Posted: 15 Jun 2009 19:54
by joost
Ik zou willen weten of je het loden balletje wat in de klepdeksel van een S90 zit kan horen tikken. Aangezien ik geen tweede set klepdeksels heb liggen dacht ik dat dit de snelste manier zou zijn.

Posted: 15 Jun 2009 20:34
by JDMM
joost wrote:Ik zou willen weten of je het loden balletje wat in de klepdeksel van een S90 zit kan horen tikken. Aangezien ik geen tweede set klepdeksels heb liggen dacht ik dat dit de snelste manier zou zijn.


De stalen kogel kun je horen tikken door met het deksel te schudden.

Jan.

Posted: 15 Jun 2009 20:42
by JDMM
Petwin wrote:Ja en Ja...

Alternatief.... als je de kleppen wilt zien dan pak je twee oude deksels en haal daar alleen aan de bovenkant een stuk uit...
Wordt ook gedaan om de kleppen te olieën bij de eerste keer opstarten van een gereviseerde motor.


Kijk, dáár gebruiken we nu tijdens het inlopen 2-tact olie voor ! :lol:
Geen geslijp of geknoei.

Jan.

Posted: 15 Jun 2009 21:23
by joost
Ik hoor iets tikken als de motor loopt. Als ik goed luister, komt het volgens mij vanuit de uitlaat.

Omdat het moeilijk te bepalen is, dacht ik dat het misschien het loden kogeltje is dat tegen de kleppendeksel tikt. Als ik de kleppendeksel eraf haal en de motor laat lopen, kan ik dat uitsluiten.

Posted: 15 Jun 2009 22:03
by Knick
Bovendien, bovendien, loopt een motor niet in door de te hoog smerende werking van 2-tact olie. Iets wat, zij het in iets mindere mate, ook geldt voor vol synthetische olie.
Voor het type motoren die in moeten lopen bestaat inloopolie, lees gewoon een lage kwaliteit olie.

Posted: 15 Jun 2009 22:37
by JDMM
Petwin wrote:
JDMM wrote:
Petwin wrote:Ja en Ja...

Alternatief.... als je de kleppen wilt zien dan pak je twee oude deksels en haal daar alleen aan de bovenkant een stuk uit...
Wordt ook gedaan om de kleppen te olieën bij de eerste keer opstarten van een gereviseerde motor.


Kijk, dáár gebruiken we nu tijdens het inlopen 2-tact olie voor ! :lol:
Geen geslijp of geknoei.

Jan.


Deze discussie hebben geloof ik al gehad oder? Koolafzetting op je zuigers enzo:)

Het gaat om de smering van de inlaatgeleiders, daar is een tijdelijke geringe ( 1:500) hoeveelheid 2-tact olie perfect voor sinds we geen lood meer hebben. Smering van tuimelaars etc. gebeurt door oliedruk via de stoterstangen.

Integenstelling tot wat je steeds als tegenargument aanvoert geeft een goede kwaliteit 2-tact olie GEEN residu.

Gaten slijpen in klepdeksels heb jij dat ooit gedaan of ergens gezien ?

Jan.



Bovendien, hoe komt er tweetaktolie bij je kleppenbruggen aan de bovenkant / tuimelaars etc??

Gewoon de zaag erin!

Posted: 15 Jun 2009 22:48
by JDMM
Knick wrote:Bovendien, bovendien, loopt een motor niet in door de te hoog smerende werking van 2-tact olie. Iets wat, zij het in iets mindere mate, ook geldt voor vol synthetische olie.
Voor het type motoren die in moeten lopen bestaat inloopolie, lees gewoon een lage kwaliteit olie.


Zo ging dat inderdaad, ......in 1920.
Toen moest een motor snel "gedwongen inlopen" i.v.m. de onnauwkeurige bewerking van de onderdelen.
Daar werd olie met brasso voor gebruikt.
We leven nu in 2009, en de inzichten zijn veranderd.
Met een 2-tactolie toevoeging van 1:500 loopt een motor misschien iets langzamer in, so what, maar m.n. de inlaatgeleiders hebben daar voldoende smering aan.

Jan.

Posted: 15 Jun 2009 23:03
by JDMM
joost wrote:Ik hoor iets tikken als de motor loopt. Als ik goed luister, komt het volgens mij vanuit de uitlaat.

Omdat het moeilijk te bepalen is, dacht ik dat het misschien het loden kogeltje is dat tegen de kleppendeksel tikt. Als ik de kleppendeksel eraf haal en de motor laat lopen, kan ik dat uitsluiten.


Joost,

Ik zou er dan even een paar andere klepdeksels zonder stalen kogels monteren en dan nog eens luisteren.

Jan.