Page 1 of 1

Stoterstangen

Posted: 14 May 2009 12:54
by JDMM
Heeft iemand ooit de houten vulling/staafjes uit vroege stoterstangen gehaald ?
Hoe haal je het handigste de stoterstangen uit elkaar ?

Jan.

Posted: 14 May 2009 20:27
by JDMM
Ik krijg die eindjes er wel vanaf en ook weer er op, maar moet dan een speciale trekker maken, en de vraag is alleen of wat je overhoudt net zo sterk is als het was.
Prijstechnisch gezien is wegmieteren waarschijnlijk wel het verstandigste.
Een nieuw setje kost bij NLA $ 38, dus duur zijn ze niet.
Morgen Joma maar weer eens bellen.

Jan.

Posted: 15 May 2009 14:58
by JDMM
Hier dan de satéstokjes, even een hulpstukje gemaakt, en dan gaan de stoterstangen vrij gemakkelijk uit elkaar.
Deze houtjes zijn bijna alle 8 aan de einden spits geworden waardoor ze de oliedoorstroming door de stoterstangen kunnen blokkeren.
Image
Image

Jan.

Posted: 15 May 2009 17:38
by Knick
Ze geven best wel een bijzondere smaak anders. 8)

Posted: 19 May 2009 08:14
by JDMM
Om het verhaal van de stoterstangen even af te ronden:

Volume olie in stoterstang zonder houtje = 12,5 ml
Volume olie in stoterstang met houtje er in =9,17 ml

Vultijd stoterstang is 36% langer zonder houtje erin, maar geen gevaar meer voor verstopping.

Gewicht lege stoterstang =56 gr.
Gewicht stoterstang gevuld met alleen olie=67 gr.
Gewicht stoterstang gevuld met olie maar
met het houtje er in =67 gr.!

Het is dus niet waar dat de stoterstang zwaarder wordt als het houtje wordt verwijderd !! ( Dit wordt wel altijd als tegenargument aangevoerd.)

Inmiddels zitten de stoterstangen zonder houtjes weer op de plaats waar ze thuis horen.

Image

Jan.

Posted: 19 May 2009 21:48
by JDMM
Ik vond dit belangrijke informatie, maar als daar dan de draak mee wordt gestoken, houd ik die in het vervolg wel voor me. 8)

Jan.

Posted: 20 May 2009 08:30
by JDMM
Edwin,

Dat was maar een geintje hoor !
Ik weet best dat dat jou en een paar anderen interesseert.
Het mooie is dat er op het registry forum ook een draadje over is : "pushrod wooden inserts up close".
Daar schermde een aantal mensen met het gewichtsverschil, maar vanaf dat dat weerlegd is hoor je niemand meer !

De oorzaak is volgens mij tweeledig :
Ze klappen dicht als ze metrisch eenheden zien staan en een Dutchman hoort op een fiets rond te rijden en geen pushrods na te meten van hun 356-en.

Jan.

Posted: 21 May 2009 10:29
by stef69
JDMM wrote:Edwin,

Dat was maar een geintje hoor !
Ik weet best dat dat jou en een paar anderen interesseert.
Het mooie is dat er op het registry forum ook een draadje over is : "pushrod wooden inserts up close".
Daar schermde een aantal mensen met het gewichtsverschil, maar vanaf dat dat weerlegd is hoor je niemand meer !

De oorzaak is volgens mij tweeledig :
Ze klappen dicht als ze metrisch eenheden zien staan en een Dutchman hoort op een fiets rond te rijden en geen pushrods na te meten van hun 356-en.

Jan.


ik vind dergelijke info ook super omdat het mij en vele andere veel tijd kan sparen in zoeken naar een goede oplossing

doe zo verder