Page 1 of 1
Benzinetanknivometer
Posted: 25 Apr 2009 21:37
by JDMM
Is er vandaag mee genokt na het tanken.
Voor het tanken wees hij 0 aan omdat de tank bijna leeg was, na het voltanken, wees hij nog altijd 0 aan.
Als het kontakt uit staat, staat het meterje links van de 0.
Bij het op kontakt zetten springt het metertje braaf op 0, het zit dus niet vast.
Waarom deed dit metertje het altijd wel en nu na 46 jaar plotseling niet meer ?
Jan.
Posted: 25 Apr 2009 21:43
by Richard
De wijzer op mijn benzinemeter komt niet verder dan 3/4 na voltanken. Wellicht is de oorzaak daarvan dezelfde als in jouw geval. Ben dus benieuwd.
Posted: 25 Apr 2009 21:53
by JDMM
Ik weet niet zeker wat ze in Den Haag met voltanken bedoelen.
Jan.
Posted: 25 Apr 2009 22:13
by JDMM
Uh ? De vlotter vrijhangt ?
Die heeft 46 jaar vrij gehangen, waarom zou die nu plotseling niet meer vrij hangen ?
Maar ik ben het met je eens, ik denk dat ik de vlotter uit de tank moet halen om te kijken of deze vrijhangt en niet klemt o.i.d.
Vlotter buiten de tank heen en weer bewegen en een ander op het metertje kijken en z.i.d.
Als iets kapot is, is het kapot, soi, maar plotseling niet meer vrij hangen, ik moet het controleren.
Jan.
Posted: 25 Apr 2009 22:33
by Bos
Ik heb ten minste geluk, die van mij staat altijd op "1"
Ik val nooit zonder!
Posted: 25 Apr 2009 22:43
by JDMM
Bossie,
Volgens mij hangt die van jou niet vrij !!
Jan.
Posted: 25 Apr 2009 23:10
by Bos
neen, dat stond ook nog op m'n to do list
Toen ik bij de garage wegreed dacht ik nog, vriendelijke mensen, nog volgetankt ook.
Voor de zekerheid toch maar bij het tankstation gestopt en toen ging er ineens 45 liter in...
Posted: 26 Apr 2009 19:01
by JDMM
Vanmorgen de votter uit de tank gehaald, zag er niets bijzonders aan en hij ging vrij op en neer. Ingespoten met contactreiniger en de weerstand gemeten: vlotter omlaag 5 ohm en > omhoog >195 ohm.
Stekkertjes op de gever ingespoten met contactreiniger en iets bij elkaar geknepen voor beter contact.
Metertje werkt nu weer als vanouds, weinig demping, dat was altijd al zo.
Het enige probleem is nu nog dat het naaldje in de volstand (4/4) blijft plakken als ik het contact afzet , dat komt dan pas naar de 0 stand na een klap op het stuur.
Als ik het combi-instrument er uit haal, valt er dan iets te smeren, of moet dan het glas er af ? ?
Jan.
Posted: 26 Apr 2009 19:38
by Knick
Je kunt het meter element met twee schroeven uit het combi instrument schroeven
Posted: 27 Apr 2009 13:46
by johanlaura
Ik heb er ook problemen mee gehad , maar bij mij was de wikkeling van het sleepcontact het probleem . Hier zat een soort aanslag op (oxidatie/oude benzine) die ik voorzichtig heb verwijderd met staalwol , ook het contact schoongemaakt en hij doet het weer als nieuw . Contactspray of vet helpt niet zo veel , dit zal door de benzine snel oplossen .
Johan
Posted: 27 Apr 2009 16:48
by JDMM
Contactspray is toch om corrosie op te lossen ?
Als dat dan gebeurd is, mag het er weer vanaf.
Jan.
Posted: 27 Apr 2009 16:49
by JDMM
Knick wrote:Je kunt het meter element met twee schroeven uit het combi instrument schroeven
Bedankt Rens !
Jan.
Posted: 27 Apr 2009 22:53
by JDMM
Weer een illusie armer....
Altijd gedacht dat dit degelijke autootjes waren !
Jan.
Posted: 28 Apr 2009 19:53
by JDMM
Volledig mee eens !
Hoe dat met moderne Porsches en andere auto's over 40 jaar moet als ze klassieker zijn geworden weet dan niemand.
Waarschijnlijk lost dat probleem zich vanzelf op omdat er dan wegens de vervuiling niet meer mee gereden mag worden en er ook geen benzine voor is.
Leuk voorbeeld:
Eens in de zoveel tijd loopt mijn Mazda diesel beroerd en knippert het gloeispiraallampje. Na diverse keren lang zoeken blijkt dat de storing komt door de standgever op de krukas waardoor de brandstofpomp in de "veilige modus" wordt gezet.
Mogelijke oorzaak: mier o.i.d. die over de rotor van de standgever kruipt.
Remedie: neg.accukabel los en twee keer op het rempedaal trappen.
Als je het eenmaal weet stelt het niets voor.
Jan.