Motorrevisie en hoe je ermee start

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Motorrevisie en hoe je ermee start

Postby Joske » 13 Sep 2016 10:09

Hoi

Zoals zo vaak bij oude wagens is het herstellen van de carrosserie van mijn C'tje iets verder gegaan dan eerst voorzien. Wessel Westerveld voerde de werken uit en dat lijkt een goede keuze geweest te zijn! De zomerritten zijn er niet van gekomen maar zaterdag heb ik em eindelijk terug. Ik hoop alvast nog een herftsritje mee te pikken!

Buiten wat werk aan de gaspedaal en onderhoud heb ik nog niet zoveel zelf gedaan aan de wagen maar nu is het dus stilaan mijn beurt. Het plan is alvast om te starten met het opschonen van het motorcompartiment. Iemand vertelde me recent ook dat de carburatoren best een revisie krijgen.

Ik ben momenteel bezig met avondschool automechanica maar kennis ivm oude luchtgekoelde bakjes is daar niet aanwezig. Het is mijn uiteindelijke doel om mechanisch zoveel mogelijk (en liefst alles) zelf te doen bij het mooizetten van de wagen.

Ik had nu het idee om me een kevermotor aan te schaffen en deze volledig uiteen te halen en terug op te bouwen als leerschool. Of kan ik best proberen om ineens een extra 356C motor op de kop te tikken en daaraan te starten? Ik ben bang om het te verprutsen... . Ook wat de carburatoren betreft, is het haalbaar om dit zelf te doen als leek? Ik ben niet onhandig maar een tamelijk onbeschreven blad wat automechanica betreft. (Maar daar wil ik dus verandering in brengen).

Alvast bedankt voor de tips
Hans
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Motorrevisie en hoe je ermee start

Postby Petwin » 13 Sep 2016 20:40

Hi Hans, hij ziet er erg mooi uit!

356 Motoren zijn in principe geen gecompliceerde motoren. Er zijn een heleboel weetjes, veel die te maken hebben met werktuigbouw 101 en weer andere specifiek voor 356's.

Ik zou beginnen met het werkplaatshandboek grondig te bestuderen en daarna projectjes beginnen. Carburateurs zijn ook geen geweldig ingewikkelde dingen, ook hier is logisch nadenken en lezen een goed begin.

Je zou met een kever motor kunnen beginnen maar ben je er van bewust dat veel dingen in een 356 motor toch weer een beetje anders zijn.

Je draaiende gedeelte is immers goed, dus ik zou beginnen, als dat nodig blijkt te zijn, met kleine projectjes. Bijv ontsteking revisie, carburateurs etc.

Het makkelijkste is misschien eens te komen babbelen bij iemand die het al een paar keer gedaan heeft :)

Als je het leuk vind om een 356 motor te doen... dan heb ik er nog wel liggen. C motoren zijn in principe niet anders dan A,B of 912 blokken.
Every Part a Piece of Art
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Motorrevisie en hoe je ermee start

Postby Joske » 14 Sep 2016 05:53

Bedankt

De motor doet het momenteel idd prima, het is dus zeker niet de bedoeling om die onmiddellijk uit elkaar te gooien.
Opfrissen, kleine projectjes, alles correct maken, dat is het plan. Anderzijds wil ik het karretje volledig begrijpen en leren kennen
dus op lange termijn is het doel om een correcte motor revisie te kunnen uitvoeren. Voorlopig dus kleine projectjes. Hopelijk tot een van de forumritten! Daar kijk ik alvast naar uit.

MVG
Hans
User avatar
tikra
Posts: 168
Joined: 04 Sep 2012 06:01
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Motorrevisie en hoe je ermee start

Postby tikra » 08 Oct 2016 10:09

Hans, ik heb de filmpjes van Harry Pellow, zijn boek en het werkstatthandboek.
heb zelfs net een motor gekocht en wil mij ook aan een opbouw wagen .. misschien koop ik eerst nog een VW motor 1600 om te oefenen ....

gr. Helge
Porsche 356 BT5 04/12/59 ruby red (6005)/ black (San Diego) plate "REDMAXX"
Porsche 356 C 1964 bali blue
User avatar
Joske
Posts: 391
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Motorrevisie en hoe je ermee start

Postby Joske » 10 Oct 2016 21:13

tikra wrote:Hans, ik heb de filmpjes van Harry Pellow, zijn boek en het werkstatthandboek.
heb zelfs net een motor gekocht en wil mij ook aan een opbouw wagen .. misschien koop ik eerst nog een VW motor 1600 om te oefenen ....

gr. Helge


Bedankt voor de tip ivm Harry Pellow. Werkplaatshandboek heb ik ook in pdf en als kaft, is al een nuttig iets gebleken. Naar het Harry Pellow materiaal ga ik op zoek!
Ik had normaal ondertussen een vw motor gehad maar de verkoper veranderde van gedacht... dus terug op zoek.
Het zou een 1200 geweest zijn, maar een 1600 met dubbele carb.zou misschien wel een betere leerschool zijn.

Blij te horen dat er nog mensen zijn die zich aan opbouw gaan wagen en (dan kijk ik in de eerste plaats naar mezelf) waarschijnlijk heel veel gaan bijleren...

Groetjes Hans
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Motorrevisie en hoe je ermee start

Postby JDMM » 10 Oct 2016 22:43

Een goede monteur word je niet met de aankoop van wat boeken en gereedschappen, net zo min als iedere andere vakman.
Het is wel een goed begin, lezen, lezen.....
Ervaring, tegenslagen, hoogtepunten, en dan na vele jaren van vallen en opstaan kom je ergens uit.
Daarom vind ik dat VW blok een goed plan.
Aan een 356 blok is bijna alles anders en 10 keer zo duur maar je doet wel ervaring op.
De een heeft ook meer talent dan de ander.......
If all else fails, read the Workshop Manual !

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests