Vliegwiel

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
tbt2
Posts: 628
Joined: 04 Jan 2015 21:03
Contact:

Vliegwiel

Postby tbt2 » 07 Feb 2016 09:22

Halo,
We zijn bezig met de moter op punt te zetten voor montage.
Toen we de drukgroep plaatsten zagen we dat er te veel spanning op zat en er iets niet klopte.
Het origineel vliegwiel 180mm werd naar 200mm uitgefreesd om dan eentje van 200mm te kunnen inplaatsen.
Probleem is dat die drukgroep voor porsche 356 van 200mm niet past in het vliegwiel door de diepte van 20,5mm.
Na wat zoeken kwam ik te weten dat deze aanpassing werd gedaan om een veel goedkopere VW drukgroep in te plaatsen.

Wat doe ik het best in dit geval?
Nieuw vliegwiel van 200mm plaatsen heeft blijkbaar beter drukverdeling dan een origineel nieuw vliegwiel van 180mm of VW drukgroep steken op de uitgefreesdede ....

Mijn vraag is ook Heeft een uitgefreesd vliegwiel geen problemen aan de moteronderdelen ....
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Vliegwiel

Postby JDMM » 07 Feb 2016 11:56

Het vliegwiel is waarschijnlijk bewerkt om er een VW T2 bus koppeling in te kunnen gebruiken.
Ik heb dat bij mijn 356B jaren geleden ook gedaan en het werkt perfect en is nog goedkoop ook.
In ieder geval is er geen weg terug.
Er zijn 2 types drukgroepen, welke je moet gebruiken hangt er van af of het druklager over een bus schuift of vrij hangt.
De naaf van de koppelingsplaat mag niet hoger zijn (t.o.v. het frictie materiaal) dan van de plaat die er in zat, anders een of twee mm. er afdraaien i.v.m. aanlopen tegen voornoemde bus.
Om voldoende vrije slag te krijgen moet het druklager zo ver mogelijk worden teruggesteld, ev. de tapeindjes waarmee de bus op de bak gemonteerd is iets inkorten.
Alles goed uitmeten, het is een beetje woekeren met ruimte.
Voor de motor maakt het verder niet uit, ik zou wel het vliegwiel met zijn nieuwe drukgroep laten balanceren ( binnen 5 gr.cm.) want die aftermarket VW mannen ( Meyle, Sach) nemen het daar zo nauw niet mee.
Succes er mee.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Vliegwiel

Postby Petwin » 07 Feb 2016 17:11

De 644 bak heeft geen glijbus, het druklager moet een drukvlak hebben voor het diafragma. Is dus anders dan bij de standaard A drukgroep met 6 veren. Er zijn ook 180mm A drukgroepen die een flens hebben.
Zoals Jan aangeeft, omdat je dus afgeweken bent van het origineel, zul je druklager en speling op moeten meten. Het druklager moet dus de juiste hoogte hebben.

Daar zijn blok al in elkaar zit, zal uitbalanceren van groep en kruk niet meer kunnen. TB2, zoal JDMM aangeeft, ik zou het vliegwiel, drukgroep en plaat inderdaad tenminste separaat uit laten balanceren. Niet ideaal maar beter dan helemaal niet.
Every Part a Piece of Art
User avatar
tbt2
Posts: 628
Joined: 04 Jan 2015 21:03
Contact:

Re: Vliegwiel

Postby tbt2 » 07 Feb 2016 20:44

Dus, als ik het goed begrijp vliegwiel houden en een VW groep- en drukplaat nemen die men dan samen laten uitbalanceren.

Morgen ga ik ter plaatse zien en wat foto's nemen.

Alvast bedankt!
User avatar
tbt2
Posts: 628
Joined: 04 Jan 2015 21:03
Contact:

Re: Vliegwiel

Postby tbt2 » 07 Feb 2016 21:18

Heb wat zitten rond neuzen en zie dat er vliegwielen (200mm en 24,5mm diep) voor ongeveer een 250 a 300$ te koop staan en JDMM ze in 2014 te koop aanbood :wink:

Lijkt mij simpelder dan alles te moeten uitbalanceren of heb ik het verkeerd?
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Vliegwiel

Postby Petwin » 07 Feb 2016 21:22

Let op dat 200mm Vliegwielen ook voor 912 kunnen zijn. Deze hebben een andere tandkrans.
Every Part a Piece of Art
User avatar
tbt2
Posts: 628
Joined: 04 Jan 2015 21:03
Contact:

Re: Vliegwiel

Postby tbt2 » 07 Feb 2016 21:54

Petwin wrote:Let op dat 200mm Vliegwielen ook voor 912 kunnen zijn. Deze hebben een andere tandkrans.


Welke diepte heeft een origineel 180mm vliegwiel zoals het op mijn moter zou moeten zijn?
Bij mij is hij 20,5mm diep en ik denk dat origineel 25mm diep moet zijn?
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Vliegwiel

Postby Petwin » 08 Feb 2016 07:21

Heb ff gauw in het B werkplaatshandboek gekeken (A niet bij de hand)
180mm 24 -0, +0,2
200mm 25 -0, +02
Every Part a Piece of Art
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Vliegwiel

Postby JDMM » 08 Feb 2016 20:00

Een B vliegwiel voor N (616/1) en S(616/2) motoren is voor een 180 mm. koppeling diep 24 mm.
Een A10 S-90 (616/7) vliegwiel heeft ook een 180 mm. koppeling en diep 24 mm., maar is anders en niet te gebruiken bij N en S mototoren.
De latere A12 S-90 (616/7) motoren ( vanaf 804001) hebben een 200 mm. koppeling diep 25 mm., deze vliegwielen zijn ook niet geschikt voor een N of S motor.

Ik heb nog wel bijna nieuwe en nieuwe NOS vliegwielen 180 mm. en 24 diep. die goedkope gebruikte zijn al weg en we hebben nu 2016. :D
Deze moeten ook gebalanceerd worden omdat op de meeste een andere tandkrans is gekomen.
( Industriemotoren hebben een andere startkrans.)

Het balanceren moet dus toch ook i.v.m. de drukgroep.
De koppelingsplaat wordt nooit meegebalanceerd omdat ie toch steeds anders ingeklemd zit heeft dat geen nut.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
tbt2
Posts: 628
Joined: 04 Jan 2015 21:03
Contact:

Re: Vliegwiel

Postby tbt2 » 08 Feb 2016 21:24

Vandaag ter plaatse gaan zien hoe dat vliegwiel er aan toe is en wat foto's genomen.

Het is dus het origineel vliegwiel van mijn 1600 N motor 180mm en 24mm diep.
Op de foto's kun je zien hoe hij werd afgedraaid tot 200mm en nog een extra uitsparing om tot ongeveer een 21mm diep te komen om VW drukgroep te plaatsen.

Probleem is dat ik de drukgroep 200mm (sach) al heb en eens gemonteerd heb en niet kan wisselen. (das nu grootste probleem niet).

-Mssh. ring van 3mm laten draaien met de gaten erin om de uitsparing terug te vullen tot 24mm om de sach drukgroep van 200mm te monteren?

-Of VW drukgroep monteren en welke dat moet ik nog uit zoeken?

-Of nieuw vliegwiel van 180mm monteren in 2016 :D en mijn sach drukgroep erin zal niet lukken zeker :lol:

Wat zouden jullie doen in mijn plaats want mijn kennis in mekaniek is miniem tot bijna 0. en zou graag de juiste beslissing nemen om nadien geen problemen te hebben.
Bedankt!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by tbt2 on 08 Feb 2016 21:52, edited 1 time in total.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Vliegwiel

Postby JDMM » 08 Feb 2016 21:49

Zo ziet mijn vliegwiel er ook uit.
De oplossing is eigenlijk eenvoudig met een VW T2 bus drukgroep van € 110 en koppelings plaat en de zaak laten balanceren.
Dan moet dat vliegwiel er af en samen met een andere krukas en de drukgroep naar een revisie bedrijf.
Heb je een foto van het druklager om te kijken welke drukgroep je nodig hebt ?
Zo'n losse ring zie ik niet als een gangbare oplossing, maar ik heb ook al drukgroepen gezien met 6 carosserieringen er aan gelast en dat werkte ook.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
tbt2
Posts: 628
Joined: 04 Jan 2015 21:03
Contact:

Re: Vliegwiel

Postby tbt2 » 08 Feb 2016 21:57

JDMM wrote:Zo ziet mijn vliegwiel er ook uit.
De oplossing is eigenlijk eenvoudig met een VW T2 bus drukgroep van € 110 en koppelings plaat en de zaak laten balanceren.
Dan moet dat vliegwiel er af en samen met een andere krukas en de drukgroep naar een revisie bedrijf.
Heb je een foto van het druklager om te kijken welke drukgroep je nodig hebt ?
Zo'n losse ring zie ik niet als een gangbare oplossing, maar ik heb ook al drukgroepen gezien met 6 carosserieringen er aan gelast en dat werkte ook.


Heb geen foto van de druklager maar ga deze morgen bezorgen.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Vliegwiel

Postby Petwin » 09 Feb 2016 07:29

TB2,
Ik heb nog nooit problemen gehad met een 180mm koppeling. Eigenlijk is de enige reden om van het origineel af te wijken de goedkopere VW druk groep.
De fijnste koppeling w.m.b. is met diafragma. Voor een A moet hier een drukring op zitten. Deze is ook niet zo duur.

http://www.allzim.com/store/clutch-kit- ... g-hub.html

Je vliegwiel ziet er trouwens wat roestig uit m.n. het aanloopvlak. Wil je dat niet laten vlak slijpen voor dat je hem monteert?
Every Part a Piece of Art
User avatar
01RV
Posts: 352
Joined: 22 Oct 2015 16:58
Contact:

Re: Vliegwiel

Postby 01RV » 09 Feb 2016 12:56

Petwin wrote:TB2,
Ik heb nog nooit problemen gehad met een 180mm koppeling. Eigenlijk is de enige reden om van het origineel af te wijken de goedkopere VW druk groep.
De fijnste koppeling w.m.b. is met diafragma. Voor een A moet hier een drukring op zitten. Deze is ook niet zo duur.

http://www.allzim.com/store/clutch-kit- ... g-hub.html

Je vliegwiel ziet er trouwens wat roestig uit m.n. het aanloopvlak. Wil je dat niet laten vlak slijpen voor dat je hem monteert?



Klopt, ik heb die van EMPI 32-1256-B besteld, http://vwcatalog.empius.com/vwcatalog/2016/182.html
58' 356AT2 Super Coupé
60' 356BT5 Super Roadster
User avatar
tbt2
Posts: 628
Joined: 04 Jan 2015 21:03
Contact:

Re: Vliegwiel

Postby tbt2 » 09 Feb 2016 13:55

Petwin wrote:TB2,
Ik heb nog nooit problemen gehad met een 180mm koppeling. Eigenlijk is de enige reden om van het origineel af te wijken de goedkopere VW druk groep.
De fijnste koppeling w.m.b. is met diafragma. Voor een A moet hier een drukring op zitten. Deze is ook niet zo duur.

http://www.allzim.com/store/clutch-kit- ... g-hub.html

Je vliegwiel ziet er trouwens wat roestig uit m.n. het aanloopvlak. Wil je dat niet laten vlak slijpen voor dat je hem monteert?


Had niet liever gehad dat hij nog 180mm was zoals origineel maar is nu naar 200mm afgedraaid en heb geen keus meer dan met een VW groep te werken.
Nieuw vliegwiel bij Joma kost al rond 600 euro, vind het dan wat stom om 600€ te verdoen om toch het zelfde resultaat te bekomen met een vw groep.
De drukring heb ik voor de 200 sach en druklager zit gemonteerd op de bak.
Zal er zeker op letten dat het aanloopvlak wat word geslepen.

bedankt voor de tips!!!! :D

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests