Op dit moment ligt mijn motor uitelkaar dus het evrvnagen vand e v-snaar is niet al te moeilijk.
Ik lees in de WSM manual dat onder normale omstandigheden er spciaal gereedschap nodig is - nummer P43.
Heeft iemand hier ervaring mee, waar is dit te krijgen of hoe kan je de v-snaar vervangen zonder dit gereedschap.
Alvast bedankt,
Guido
V-snaar vervangen
-
- Posts: 11
- Joined: 19 Aug 2010 20:16
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: V-snaar vervangen
P43 is een gereedschap om de krukas pulley er af te trekken maar dat hoeft/moet niet om de v-snaar te vervangen.
De pulley op de dynamo bestaat uit twee delen, door de moer met een 36 mm. sleutel los te draaien kun je de v-snaar eenvoudig vervangen. De dynamo pulley kun je tegenhouden door een platte schroevendraaier in een sleuf van de voorste pulley helft te steken en deze te laten rusten tegen een boutkop. Zie hoofdstuk 8 MO en 9 MO van je werkplaatshandboek
Zo gaat het ook, maar ik zou er een oude schroevendraaier voor gebruiken. :
https://www.youtube.com/watch?v=xUzJBZV4weo
De pulley op de dynamo bestaat uit twee delen, door de moer met een 36 mm. sleutel los te draaien kun je de v-snaar eenvoudig vervangen. De dynamo pulley kun je tegenhouden door een platte schroevendraaier in een sleuf van de voorste pulley helft te steken en deze te laten rusten tegen een boutkop. Zie hoofdstuk 8 MO en 9 MO van je werkplaatshandboek
Zo gaat het ook, maar ik zou er een oude schroevendraaier voor gebruiken. :
https://www.youtube.com/watch?v=xUzJBZV4weo
If all else fails, read the Workshop Manual !
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: V-snaar vervangen
En dan gaat het om de platte schroevendraaier met de vierkante steel uit je boordgereedschap. Een ronde steel gaat niet werken.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: V-snaar vervangen
"Long slot" schroevendraaiers om dynamo pulley tegen te houden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: V-snaar vervangen
inderdaad, die werkt ook
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
-
- Posts: 11
- Joined: 19 Aug 2010 20:16
- Contact:
Re: V-snaar vervangen
Ok bedankt voor de infos, dat gaat helemaal lukken.
Ik zag die youtube tip ook al langs komen toen ik aan het zoeken was, knap werk!
Ik zag die youtube tip ook al langs komen toen ik aan het zoeken was, knap werk!
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: V-snaar vervangen
Ik neem aan dat het duidelijk is maar de spanning stel je in met de shims tussen de flenzen. Meer is slapper, minder strakker. De snaar moet je met de hand zo'n 2-2 1/2 cm in kunnen drukken.
Every Part a Piece of Art
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: V-snaar vervangen
Ik heb nu een massieve snaar, en die is moeilijk op de juiste spanning te krijgen. Naar mijn bescheiden mening is een snaar met "inkepingen" flexibeler, en makkelijker op spanning te krijgen.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: V-snaar vervangen
Ik begrijpt probleem niet zo.Misschien zijn de massieve snaren die je gebruikt hebt, te hard geweest?
Ik gebruikt alleen maar massieve.
Ik gebruikt alleen maar massieve.
Every Part a Piece of Art
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: V-snaar vervangen
De juiste v-snaar maat is 9,5x825 mm. zonder "inkepingen".
Vaak zie je op een 356 een 10 mm. snaar, die zijn stugger want ze zijn niet alleen breder maar ook hoger.
Vaak zie je op een 356 een 10 mm. snaar, die zijn stugger want ze zijn niet alleen breder maar ook hoger.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: V-snaar vervangen
Misschien heb ik dan wel een 10 mm snaar, zou kunnen. ga ik meten. met m'n digitale schuifmaat van de lidl. voor 10 euro
koopje 


The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: V-snaar vervangen
Ik denk dat de Lidl schuifmaat bst wel een tolerantie van 10mm aan kan.... Want so nauw komt het 
Ik gebruik mijn duim....

Ik gebruik mijn duim....
Every Part a Piece of Art
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: V-snaar vervangen
heb jij een duimpje van 10 mm ?
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
- horsepowerjunkie
- Posts: 1613
- Joined: 25 Sep 2010 19:34
- Location: 2165 BHP
- Contact:
Re: V-snaar vervangen
Ah ja, 1/12 van je voet lengte. Natuurlijk, was ik vergeten. 

The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Return to “Vraag het de Wijzen”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests