carburator

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
yellow356
Posts: 224
Joined: 12 Sep 2010 17:55
Contact:

carburator

Postby yellow356 » 03 May 2014 16:27

Welke carburator zit er origineel op een C ?
Solex of Zenith ?
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: carburator

Postby Petwin » 03 May 2014 21:27

yellow356 wrote:Welke carburator zit er origineel op een C ?
Solex of Zenith ?


Zenith 32 NDIX, met specifieke sproeier bezitting.
Every Part a Piece of Art
User avatar
yellow356
Posts: 224
Joined: 12 Sep 2010 17:55
Contact:

Re: carburator

Postby yellow356 » 03 May 2014 23:21

Zijn er ook origineel geleverd met Solex 40 PII-4 carburators ?
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: carburator

Postby Petwin » 05 May 2014 09:08

C's niet, SC's wel maar ik weet niet of je dat bedoelt?
Every Part a Piece of Art
User avatar
yellow356
Posts: 224
Joined: 12 Sep 2010 17:55
Contact:

Re: carburator

Postby yellow356 » 05 May 2014 12:20

Ik bedoel de C.
op mijne C zitten Solex 40PII-4 carburatoren.
Dus deze zijn dan niet origineel !
Laat ik deze zitten of ga ik beter op zoek naar Zenith carburatoren ?
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: carburator

Postby Petwin » 05 May 2014 19:26

Nee, de C's waren std met Zeniths uitgerust.
Om je vraag te beantwoorden mbt de solexen... Als de motor er lekker op loopt dan is hij waarschijnlijk nog op andere plaatsen aangepast.
Heeft ie bijv. een Big Bore set, snellere nokkenas? Zijn de koppen C of SC koppen (klepgrootte verschil)

Als de motor vakkunding is gemodificeerd, zal hij goed stationnair lopen op 750 - 800 toeren en heeft ie ook veel trekkracht (is moment) bij lage toerentallen. Kun je in de tweede versnelling met minder dan 1500 tpm makkelijk en rustig de bocht om? Pakt de auto goed op na de bocht? "Zaagt" de auto niet bij lage toerentallen?
Zo ja, dan is de motor eigenlijk prima in balans. Ik neem aan dat ie met de solexen ook graag wat meer toeren wil maken, >5000?

De C motor is eigenlijk in zijn originele set up de fijnste motor van allemaal. Veel moment onderin en trekt sterk door tot 5000. Sterkere kruk, laaste kleppenbruggen etc etc.

Als de boven beschreven karaterestiek niet aanwezig is dan kunnen Zeniths de motor wat lekkerder laten trekken op lage toerentallen. Verbruik zal ook minder zijn.

Hth P
Every Part a Piece of Art
User avatar
yellow356
Posts: 224
Joined: 12 Sep 2010 17:55
Contact:

Re: carburator

Postby yellow356 » 06 May 2014 19:04

Hoe kan ik weten of de motor is uitgerust met een Big Bore set, snellere nokkenas, SC koppen ?
Kan ik dit aan iets controleren misschien ?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: carburator

Postby JDMM » 07 May 2014 17:40

Wat is het motornummer ?
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
yellow356
Posts: 224
Joined: 12 Sep 2010 17:55
Contact:

Re: carburator

Postby yellow356 » 07 May 2014 21:19

motornummer 716624
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: carburator

Postby JDMM » 08 May 2014 11:32

Van oorsprong een '64 C motor, had idd Zenith NDIX carbs.
Nokkenas kun je opmeten door m.b.v. een gradenschijf de kleptiming na te meten.
Big bore cilinders hebben gefreesde koelribben (vs. gegoten), te zien door de "flapper boxes".
Koppen C en SC zijn gelijk, alleen hebben SC koppen sodium gevulde uitlaatkleppen.
SC koppen waren oorspronkelijk meestal zwart geëloxeerd, maar dat kan er af gestraald zijn.

Ik heb ev. nog diverse mooie sets C-Zenith carbs te koop, met de juiste spruitstukken voor deze carbs.
If all else fails, read the Workshop Manual !
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: carburator

Postby stef69 » 09 May 2014 18:27

yellow356 wrote:Hoe kan ik weten of de motor is uitgerust met een Big Bore set, snellere nokkenas, SC koppen ?
Kan ik dit aan iets controleren misschien ?


ik heb de BB bij die van mij pas ontdekt bij het wegnemen van de cilinderkoppen

komt je C uit de USA? dan veel kans dat dit ook zo is ;-)
Stefan
User avatar
yellow356
Posts: 224
Joined: 12 Sep 2010 17:55
Contact:

Re: carburator

Postby yellow356 » 09 May 2014 19:16

Komt inderdaad uit de US.
Zal dit nakijken.
User avatar
yellow356
Posts: 224
Joined: 12 Sep 2010 17:55
Contact:

Re: carburator

Postby yellow356 » 16 Mar 2015 12:42

JDMM wrote:
Ik heb ev. nog diverse mooie sets C-Zenith carbs te koop, met de juiste spruitstukken voor deze carbs.



Hallo, heb je deze nog liggen ?
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: carburator

Postby Petwin » 16 Mar 2015 16:28

Geen concurentie maar mocht eea niet lukken ik heb nog verschillende sets zenith liggen met spruitstukken
GrP
Every Part a Piece of Art
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: carburator

Postby JDMM » 16 Mar 2015 22:51

Kan de carbs van P. van harte aanbevelen, ik heb andere prioriteiten !
If all else fails, read the Workshop Manual !

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests