Welke carburator zit er origineel op een C ?
Solex of Zenith ?
carburator
- yellow356
- Posts: 226
- Joined: 12 Sep 2010 17:55
- Contact:
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: carburator
yellow356 wrote:Welke carburator zit er origineel op een C ?
Solex of Zenith ?
Zenith 32 NDIX, met specifieke sproeier bezitting.
Every Part a Piece of Art
- yellow356
- Posts: 226
- Joined: 12 Sep 2010 17:55
- Contact:
Re: carburator
Zijn er ook origineel geleverd met Solex 40 PII-4 carburators ?
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
- yellow356
- Posts: 226
- Joined: 12 Sep 2010 17:55
- Contact:
Re: carburator
Ik bedoel de C.
op mijne C zitten Solex 40PII-4 carburatoren.
Dus deze zijn dan niet origineel !
Laat ik deze zitten of ga ik beter op zoek naar Zenith carburatoren ?
op mijne C zitten Solex 40PII-4 carburatoren.
Dus deze zijn dan niet origineel !
Laat ik deze zitten of ga ik beter op zoek naar Zenith carburatoren ?
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: carburator
Nee, de C's waren std met Zeniths uitgerust.
Om je vraag te beantwoorden mbt de solexen... Als de motor er lekker op loopt dan is hij waarschijnlijk nog op andere plaatsen aangepast.
Heeft ie bijv. een Big Bore set, snellere nokkenas? Zijn de koppen C of SC koppen (klepgrootte verschil)
Als de motor vakkunding is gemodificeerd, zal hij goed stationnair lopen op 750 - 800 toeren en heeft ie ook veel trekkracht (is moment) bij lage toerentallen. Kun je in de tweede versnelling met minder dan 1500 tpm makkelijk en rustig de bocht om? Pakt de auto goed op na de bocht? "Zaagt" de auto niet bij lage toerentallen?
Zo ja, dan is de motor eigenlijk prima in balans. Ik neem aan dat ie met de solexen ook graag wat meer toeren wil maken, >5000?
De C motor is eigenlijk in zijn originele set up de fijnste motor van allemaal. Veel moment onderin en trekt sterk door tot 5000. Sterkere kruk, laaste kleppenbruggen etc etc.
Als de boven beschreven karaterestiek niet aanwezig is dan kunnen Zeniths de motor wat lekkerder laten trekken op lage toerentallen. Verbruik zal ook minder zijn.
Hth P
Om je vraag te beantwoorden mbt de solexen... Als de motor er lekker op loopt dan is hij waarschijnlijk nog op andere plaatsen aangepast.
Heeft ie bijv. een Big Bore set, snellere nokkenas? Zijn de koppen C of SC koppen (klepgrootte verschil)
Als de motor vakkunding is gemodificeerd, zal hij goed stationnair lopen op 750 - 800 toeren en heeft ie ook veel trekkracht (is moment) bij lage toerentallen. Kun je in de tweede versnelling met minder dan 1500 tpm makkelijk en rustig de bocht om? Pakt de auto goed op na de bocht? "Zaagt" de auto niet bij lage toerentallen?
Zo ja, dan is de motor eigenlijk prima in balans. Ik neem aan dat ie met de solexen ook graag wat meer toeren wil maken, >5000?
De C motor is eigenlijk in zijn originele set up de fijnste motor van allemaal. Veel moment onderin en trekt sterk door tot 5000. Sterkere kruk, laaste kleppenbruggen etc etc.
Als de boven beschreven karaterestiek niet aanwezig is dan kunnen Zeniths de motor wat lekkerder laten trekken op lage toerentallen. Verbruik zal ook minder zijn.
Hth P
Every Part a Piece of Art
- yellow356
- Posts: 226
- Joined: 12 Sep 2010 17:55
- Contact:
Re: carburator
Hoe kan ik weten of de motor is uitgerust met een Big Bore set, snellere nokkenas, SC koppen ?
Kan ik dit aan iets controleren misschien ?
Kan ik dit aan iets controleren misschien ?
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
- yellow356
- Posts: 226
- Joined: 12 Sep 2010 17:55
- Contact:
Re: carburator
motornummer 716624
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: carburator
Van oorsprong een '64 C motor, had idd Zenith NDIX carbs.
Nokkenas kun je opmeten door m.b.v. een gradenschijf de kleptiming na te meten.
Big bore cilinders hebben gefreesde koelribben (vs. gegoten), te zien door de "flapper boxes".
Koppen C en SC zijn gelijk, alleen hebben SC koppen sodium gevulde uitlaatkleppen.
SC koppen waren oorspronkelijk meestal zwart geëloxeerd, maar dat kan er af gestraald zijn.
Ik heb ev. nog diverse mooie sets C-Zenith carbs te koop, met de juiste spruitstukken voor deze carbs.
Nokkenas kun je opmeten door m.b.v. een gradenschijf de kleptiming na te meten.
Big bore cilinders hebben gefreesde koelribben (vs. gegoten), te zien door de "flapper boxes".
Koppen C en SC zijn gelijk, alleen hebben SC koppen sodium gevulde uitlaatkleppen.
SC koppen waren oorspronkelijk meestal zwart geëloxeerd, maar dat kan er af gestraald zijn.
Ik heb ev. nog diverse mooie sets C-Zenith carbs te koop, met de juiste spruitstukken voor deze carbs.
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
Re: carburator
yellow356 wrote:Hoe kan ik weten of de motor is uitgerust met een Big Bore set, snellere nokkenas, SC koppen ?
Kan ik dit aan iets controleren misschien ?
ik heb de BB bij die van mij pas ontdekt bij het wegnemen van de cilinderkoppen
komt je C uit de USA? dan veel kans dat dit ook zo is

Stefan
- yellow356
- Posts: 226
- Joined: 12 Sep 2010 17:55
- Contact:
Re: carburator
Komt inderdaad uit de US.
Zal dit nakijken.
Zal dit nakijken.
- yellow356
- Posts: 226
- Joined: 12 Sep 2010 17:55
- Contact:
Re: carburator
JDMM wrote:
Ik heb ev. nog diverse mooie sets C-Zenith carbs te koop, met de juiste spruitstukken voor deze carbs.
Hallo, heb je deze nog liggen ?
- Petwin
- Moderator
- Posts: 1021
- Joined: 21 May 2006 14:14
- Location: Netherlands
- Contact:
Re: carburator
Geen concurentie maar mocht eea niet lukken ik heb nog verschillende sets zenith liggen met spruitstukken
GrP
GrP
Every Part a Piece of Art
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: carburator
Kan de carbs van P. van harte aanbevelen, ik heb andere prioriteiten !
If all else fails, read the Workshop Manual !
Return to “Vraag het de Wijzen”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests