Page 1 of 2

Van 6 naar 12 volt

Posted: 25 Mar 2014 18:26
by marc 356
Ombouw van 6 naar 12 volt .Wat moet ik allemaal aanpassen ? Ik heb al van alles gehoord , op de motor de ontsteking , de bobijn , de dynamo en de starter . De ruitenwisser , de klokjes , alle relais alle lampjes enz.... Of met 2 batterijen van 6 volt in serie werken . De motor op 12 v en de rest op 6 v. Heeft hier iemand ervaring mee . Ik heb gehoord dat met de benzine van nu 6 volt te min is voor een goede verbranding ,wat is hier van waar.
Gr. Marc

Re: Van 6 naar 12 volt

Posted: 25 Mar 2014 20:27
by horsepowerjunkie
Ik rij naar volle tevredenheid op 6 Volt, en dat verhaal van de bezine heb ik nog nooit gehoord.
Ik blijf origineel :D

Re: Van 6 naar 12 volt

Posted: 25 Mar 2014 22:19
by Richard
+1
Als je 6 volt installatie op orde is is er weinig op aan te merken.

Re: Van 6 naar 12 volt

Posted: 25 Mar 2014 22:30
by marc 356
Ja , ik ga het ook op 6 volt houden maar op de testbank hebben ze er een bobijn en een ontsteking op geplaatst van 12 volt , daarom had ik effe getwijfeld . Ik koop mij vrijdag in Essen wel alles voor 6 volt.
Marc

Re: Van 6 naar 12 volt

Posted: 26 Mar 2014 16:50
by JDMM
marc 356 wrote:Ja , ik ga het ook op 6 volt houden maar op de testbank hebben ze er een bobijn en een ontsteking op geplaatst van 12 volt , daarom had ik effe getwijfeld . Ik koop mij vrijdag in Essen wel alles voor 6 volt.
Marc


Er is over elektrosche ontstekingen al veel geschreven, zoek maar eens na.
De algemene tendens is toch dat deze op 6 V. bij het starten problemen kunnen geven als de akkuspanning lager wordt dan ong. 4 V.

Jan.

Re: Van 6 naar 12 volt

Posted: 26 Mar 2014 21:33
by horsepowerjunkie
Als de accuspanning van een 12 Volt systeem onder de 8 Volt valt is er ook weinig meer te beleven denk ik :wink:

Re: Van 6 naar 12 volt

Posted: 26 Mar 2014 23:13
by JDMM
Het moge een geruststellende gedachte zijn voor Marc dat er nog diverse mooie BR18's te koop zijn voor redelijk geld, want na wat negatieve ervaringen met een elektronische ontsteking wil ie er best wel een.DAMHIK. :D

Jan.

Re: Van 6 naar 12 volt

Posted: 27 Mar 2014 17:16
by marc 356
Ik waag het erop, ik heb er zelf nog 2 liggen , wel nog niet gereviseerd . Een van de 2 wil ik later monteren op de motor die bij mijn auto hoort, als het mij niet lukt dan hoor jij wel iets van mij.

Marc

Re: Van 6 naar 12 volt

Posted: 29 Mar 2014 16:24
by stef69
hier ook 6V gekozen, geen noodzaak om naar 12V te gaan

Re: Van 6 naar 12 volt

Posted: 30 Mar 2014 15:08
by richard356
Bij mij twee 6V accu's in serie. Alles 12V behalve het schuifdak wat nog steeds 6 volt is. Volgens mij is het niet echt noodzaak om naar 12V te gaan.

Re: Van 6 naar 12 volt

Posted: 21 Jul 2014 18:46
by danny
al meer dan tien 356ers van 6 naar 12v gezet ,het groot probleem is bij auto's van 50 jaar oud dat men massastroom verliezen krijgt op de carrosserie, verliezen over een oude kabelboom en verliezen over de oude schakelaars en zekeringkast.
De starter en ontsteking krijgt maar 4.8v van de 6v.De bougies slaan veelal nat uit zeker met de oudere versleten carburatoren.
Met nieuwe 12v starter, draait perfect rond zoals een dagdagelijkse wagen.
De 123 elektronische ontsteking start beter.
de spanning van de bobine is veel hoger voor de bougies zodat de motor een betere verbranding krijgt.
12v verlichting is halve stroom dan 6v.
Gps gebruik in de wagen op 12v is dan mooi meegenomen voor rallys

Re: Van 6 naar 12 volt

Posted: 22 Jul 2014 19:43
by Petwin
Dus jij bent actief bezig ons erfgoed te verminken? :lol:

Natuurlijk is een 6 volt systeem wat bevattelijker maar mist goed aangesloten en onderhouden zie ik geen enkele noodzaak naar 12 Volt om te zetten.

Re: Van 6 naar 12 volt

Posted: 12 Aug 2014 16:31
by stef69
vele GPS'en en gsm-laders werken evengoed met 6V, meestal zijn dit 5V systemen

het enig wat ik nog niet echt gelezen heb, 123 of een rotor met concactpunten, ...
kan 123 met 6V of niet?

Re: Van 6 naar 12 volt

Posted: 12 Aug 2014 20:07
by horsepowerjunkie
Mijn GPS niet, ik heb een Garmin. :(

Re: Van 6 naar 12 volt

Posted: 12 Aug 2014 21:11
by JDMM
horsepowerjunkie wrote:Mijn GPS niet, ik heb een Garmin. :(


De Garmin Zumo 590 LM b.v. is ook 5 Volt, zou moeten werken.
Met T.T.( 5,2 V) in ieder geval geen problemen.

Jan.