Page 1 of 1

stroomverdeler

Posted: 18 Sep 2013 21:35
by yellow356
Welke stroomverdeler monteer ik het best bij een 356C ?
Een Bosch 009 of een Bosch 022 ?

Re: stroomverdeler

Posted: 19 Sep 2013 07:55
by Bos
009 is kever, zat ook fout op m'n BT6

Re: stroomverdeler

Posted: 19 Sep 2013 14:29
by JDMM
Een 356 loopt gewoon veel fijner en beter op een BR18 of later een 022, ook op de huidige benzine. De max. vervroeging en de vervroegingscurve van een 009 zijn ongeschikt voor een 356 motor, bovendien is het niet origineel.

Zo maar wat andere meningen :

http://porsche356registry.org/356talk/s ... 8&start=15

(BR18 is technisch gelijk aan 022)

Jan.

Re: stroomverdeler

Posted: 02 Oct 2013 08:41
by tikra
Bosch VJ 4 BR 18 (originaal B model) of 022 (originaal C model) ik ben me da niet zo zeker dat deze gelijk zijn, volgens mij zijn de curves van de twee verschillend. Origineel volgens mij alle twee but de vroegere (bijv. onze B) heet de VJ4BR18. Voor de puristen is het origineel natuurlijk het beste maar er bestaan ook moderne verdelers zonder contacten - bij de Nederlandse club zijn velen al die hier goede ervaring mee hebben (en deze zijn onderhoudsvrij). Ik heb zelf volgens mij nog 2 BR18 liggen ....
Hieronder een grafiek van Rens - de VJR is dus ook een optie? ....

gr. Helge

Image posted by Rens alias Knick

Re: stroomverdeler

Posted: 02 Oct 2013 10:11
by JDMM
Op een B hoort een VJR4 BR18, dus niet een VJ4 BR18, al kunnen die op heel vroege B's natuurlijk wel opgebruikt zijn.
De VJR4 BR18 is qua vervroegings.curve, max. vervroeging en uitvoering gelijk aan de 0231 129 022 die in Aug. '63 kwam, blauw in de grafiek.
Het enige verschil is het naamplaatje en wat plastic ipv pertinax isolatie.

De VE4 BRS 383, VJ4 BR9 en de VJ4 BR18 werden in die volgorde gebruikt op de pré-A en A en hebben ook alle drie dezelfde curve, rood in de grafiek.

http://www.automotive-tradition.de/de/w ... herche.htm

Jan.