plakkende kopeling

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

plakkende kopeling

Postby horsepowerjunkie » 15 Mar 2013 22:42

Heren,

Vorig weekend had ik een plakkende koppeling na een maand of twee, drie stilstaan. Hebben jullie dat ook, of niet, en hoe zou ik dat kunnen voorkomen?
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: plakkende kopeling

Postby JDMM » 15 Mar 2013 23:11

Vocht/roest als de auto vochtig staat.

Uitgeharde olie (lekkende krukasafdichting) , uitgehard prise-as vet na overmatige smering.

Auto af en toe in de versnelling zetten en met ingetrapte koppeling wat op en neer duwen zou kunnen helpen, maar dat neemt de oorzaken niet weg.

Als de koppeling niet vrij wil komen , in de 1ste versn zetten, kopp. intrappen en motor starten.
Als de koppeling dan vrij is, met hoog toerental laten slippen, zodat ev. olie/vet verbrandt.

Succes !

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: plakkende kopeling

Postby horsepowerjunkie » 16 Mar 2013 21:17

Hoi Jan,
Thanks, de koppeling is al los, maar ik hoop geen lekkende keerring oid te hebben. Zal wel vocht zijn met dit weer.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: plakkende kopeling

Postby horsepowerjunkie » 15 Oct 2014 22:30

Nou Jan,
Laatst had ik toch het idee dat ik met lage toeren door (half door) mijn koppeling trapte.
Weer een winterklusje :?
dus ook een nieuwe keerring om de olielekkage problemen te voorkomen / verhelpen. nou heb ik de big bore set, dus mega koppel , haha, hoe en waar bestel ik een sterkere diafragmaveer? of is dat niet nodig?
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: plakkende kopeling

Postby Petwin » 17 Oct 2014 05:54

Hpj, je hebt een C toch he met 200mm plaat?
Een F&S drukgroup en plaat zal niet slippen hoor. Ook als je een 180mm uitvoering hebt zou ik me geen zorgen maken.

Heb jaren rondgereden met een Atje met 912 motor en 180 mm plaat...

Plaatsen van een 200 mm VW bus groep is mogelijk met aanpassing van vliegwiel. (Is hoger) Ik weet niet of het koppel van een bus hoger is dan die machtige big bores van jou:)

P.
Every Part a Piece of Art
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: plakkende kopeling

Postby horsepowerjunkie » 17 Oct 2014 08:42

OK,

Thanks Pet, alleen een nieuwe plaat, standaard veer en een nieuwe keerring dan !!

Maar ik heb inderdaad een krukaskrommend koppel in mijn Big Bore :wink:
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: plakkende kopeling

Postby Petwin » 18 Oct 2014 16:59

Ik zou eerst kijken of je inderdaad een lekkage hebt....
Heb je een 180 of 200 mm plaat?

While you are in there... ik zou de drukgroep ook vervangen... als de motor er toch uit ligt en je weet niets vd geschiedenis van de groep af...
Every Part a Piece of Art
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: plakkende kopeling

Postby horsepowerjunkie » 18 Oct 2014 17:43

de throwout bearing bedoel je, natuurlijk gaat die dan ook. Samen met de (diafragma)veer en de plaat.
Is het vervangen van de keering dan een moeilijke klus? Als ie toch open ligt...

Kan ik mijn plaat van de buitenkant meten? Of gaat dat adhv het nummer van de bak?
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: plakkende kopeling

Postby Petwin » 19 Oct 2014 07:04

Nee, ik bedoelde de drukgroep. Ik denk dat jij met plaat de drukgroep en plaat bedoeld? De diafragma veer met behuizing is wmb de drukgroep, de koppelingsplaat is de frictieplaat zelf.
Hoe dan ook, ik denk dat we hetzelfde bedoelen. Plaat en druk groep vervangen.

Ik bedoelde het druklager dus niet, maar while you're in there :) Ik zou hem inderdaad ook vervangen.

Heb je een C of B?

B is 180mm (Behalve S90 is 200) en C heeft 200mm
Every Part a Piece of Art
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: plakkende kopeling

Postby horsepowerjunkie » 19 Oct 2014 09:39

Een C uit '65 dus dat is opgelost :) 200 mm it is !
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 63 guests