Porsche industriemotor 616-18

Voor technische vragen over je Porsche 356, kun je hier terecht en onze technische Gurus zullen proberen je weer op weg te helpen.
vintagevw
Posts: 54
Joined: 05 Oct 2011 21:18
Contact:

Porsche industriemotor 616-18

Postby vintagevw » 15 Mar 2013 19:44

Zijn alle componenten dezelfde als van een gewoon porsche 356 motorblok zoals pistons, cylinders, nokkenas?
Motor is type 616-18
Interessant om om te bouwen naar een 356 motor?
Bedankt voor uw reactie!
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Porsche industriemotor 616-18

Postby JDMM » 15 Mar 2013 22:55

Voor welk type 356 zou je die willen gebruiken ?
In principe zijn alleen 616-33 en 616-33/1 industriemotoren geschikt voor latere 356-en vanwege vermogen en gebruikte componenten.
Een 616-18 (616-8) motor werd gebouwd vanaf 1956-1962 en heeft te weinig vermogen en te veel componenten die het boven de 3000 omw/min. niet gaan trekken.( Krukas,drijfstangen,zuigers etc)

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
vintagevw
Posts: 54
Joined: 05 Oct 2011 21:18
Contact:

Re: Porsche industriemotor 616-18

Postby vintagevw » 16 Mar 2013 08:19

Het is evt voor een '56
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Porsche industriemotor 616-18

Postby JDMM » 16 Mar 2013 16:00

De 616-33 en 616/33/1 motoren worden zoals gezegd aanbevolen. Ik heb er zelf van ieder 1 als reserve . De 616-33/1 is een gewone C motor maar met 1680 cc.
Over een 616-18(8) motor heb ik weinig gegevens. Ze kwamen uit in 1956, de techniek stamt dan bij industriemotoren altijd van jaren eerder.
Voor een '56-er zou het wel kunnen denk ik, maar er moet goed worden gekeken wat de componenten zijn. Deze motor zal ook wel de kleine oliepomp hebben.
Dat 616-33 blok wat hier staat is z.g.a.n. en omgebouwd tot automotor, dus met gereviseerde Zeniths, 018 verdeler, het juiste vliegwiel, koeltunnel enz. Dat wil ik ev. wel verkopen, daar ben je een stuk beter mee af.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
jochkort75
Posts: 22
Joined: 02 Apr 2013 09:07
Location: middelburg
Contact:

Re: Porsche industriemotor 616-18

Postby jochkort75 » 20 Dec 2015 20:36

Hoi. Even een soortgelijke vraag. Ik ben bezig met mijn 616-33-1 blok klaar te maken voor mijn 63 sc. Het blok had 74 uur gedraaid. Dat was ook duidelijk te zien alle onderdelen waren in zeer goede conditie. Alleen het tandwiel van de nokkenas heeft een tydje onder water gestaan en wastafel deels weggerot. Nu ga ik een nieuw tandwiel bestellen want hier staat 1- op en op het reserve wiel dat ik heb liggen staat +1 (overmaat of zo?). Als ik dan toch ga bestellen doe ik er dan beter aan een nieuwe sc nokkenas te bestellen? Er zit nu een gewone c in nml..
Verder ben ik erg benieuwd of jullie aanraden de industrie zuigers ( platter en groter) en cilinders (staal 1680) schoon te maken en terug te steken of nieuwe nikasil cilinders met sc zuigers te kopen (2300 euro ) . Wat gaat het effect zijn van minder compressie (hoeveel minder eigenlijk? ) en iets meer inhoud (1680-1585)? En de slot vraag; worden deze cilinders veel warmer en zijn ze minder sterk dan de nikasil cilinders?
Alvast bedankt voor het antwoord
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Porsche industriemotor 616-18

Postby JDMM » 20 Dec 2015 22:21

Ik zou alle onderdelen van de motor gebruiken.
Nokkenas ( 15 ?) tandwiel vervangen (-1 is de maat)
Eventuele gietijzeren nokvolgers verwisselen tegen latere stalen Até.
Spanning klepveren opmeten.
Verder zou ik Zeniths gebruiken met C sproeier/venturi bezetting.
Solexen lijken me overkill met deze zuigers ( 1:7,5 CV) en een C nokkenas, maar zouden wel kunnen.
Kijk even of de koelventilator 28 schoepen heeft, dan zal er met de temperatuur niets mis gaan.
Je krijgt dan een fijne motor met veel "bottom power" van 2500-4500 rpm en dat is belangrijker dan de 95pk die een SC er bij 6200 rpm uitperst.

Fijner en nog goedkoper ook. :D

( Een echte SC wordt het toch niet vanwege de nummers in je blok en een SC heeft een krukas met contragewichten.)
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
jochkort75
Posts: 22
Joined: 02 Apr 2013 09:07
Location: middelburg
Contact:

Re: Porsche industriemotor 616-18

Postby jochkort75 » 21 Dec 2015 09:16

Hartstikke bedankt jan,
Ik heb inderdaad de nokvolgers vervangen voor die met dunnere platte deel. Ook de klepveren gaan eraf, ik heb al nieuwe klaarliggen maar ga ze eerst opmeten. Voor wat betreft de krukas heb je helemaal gelijk, dat is er een zonder contragewichten en aangezien de lagers en krukas er nog uitzien als nieuw ga ik hier niets aan veranderen. Straks even nakijken of ik 28 schoepen op mijn koelventilator zitten Je hebt trouwens helemaal gelijk; het zal geen originele sc motor worden, wel duurzamer wellicht.
Super bedankt, groet Jochum
User avatar
jochkort75
Posts: 22
Joined: 02 Apr 2013 09:07
Location: middelburg
Contact:

Re: Porsche industriemotor 616-18

Postby jochkort75 » 31 Jul 2016 13:11

Hoi allemaal,
Eindelijk heb ik tijd gevonden om het motorblok in elkaar te steken.
Mijn solexen heb ik door rage laten reviseren ( in het verleden goede ervaringen mee). Naast een vlotternaald die bleef steken was dit "plug and play".
Als nokkenas heb ik een super 90 nokkenasas met het juiste tandwiel gebruikt.
De nokvolgers vervangen (er zaten gietijzeren in die vaak voor industriemitoren werden gebruikt, gevaar hiervan is dat die niet gemaakt zijn voor hoge toeren dan te warm worden en vast kunnen lopen in de carter).
Alle lagers , plunjers, veren en doppen waren in nieuwstaat, dus deze herbruikt.
Ik heb de oude zuigers/cilinders en koppen gebruikt. Deze hebben grotere inhoud maar minder compressie. De klepveren op de koppen heb ik ook voor de zekerheid vervangen.
Ik had online een 200 mm vliegwiel besteld en deze gemonteerd met ( ja ik ben een sukkel) oude bout. De speling was binnen tolerantie.
Tijdens het testen klonk het blok fantastisch. Na 5 minuten draaien kwam er ineens een bijgeluid. Het vliegwiel was losgekomen (bout los ?) En had alle dowelpennetjes kapotgeslagen. Ik moest er even bij gaan zitten!
Inmiddels heb ik de 8 pinnetjes verwijderd en nieuwe gemonteerd. Een nieuw vliegwiel, keerring en bout (parts-wise) liggen klaar en binnenkort zal ik voor de 2de keer leven worden geblazen in dit blok.
Hoe mijn beste maat de dowelpennetjes heeft verwijderd? Ik heb een messing plaatje gemaakt (buitendiameter van krukas keerkringen ) met 1 gaatje van ongeveer 5,5 mm, precies voor een dowelpen. Vervolgens met de migmag een lasje gelgd op de dowelpen, direct gevolgt door een ferme greep met de nijptang in dit lasje. Even wachten (af laten koelen is krimpen van pen) & langzaam de pen eruit trekken. Gevolg: erg weinig beschadiging krukas!
Wat nu? Mijn benzinepomp lekte ondanks revisie en nieuwe membranen, dat moet ik nog uitzoeken. Iemand hier ervaringen mee?
Ook ga ik de krukas poulie van mijn industrieblok gebruiken, deze is groter (aanzienlijk) wat het aantal omwentelingengen van de dynamopoulie ook vergroot (deze is overigens een stuk kleiner dan vw dynamo poulies om precies diezelfde reden volgens mij). Meer omwentelingen dynamo=> meer omwentelingen fan => betere koeling!
Tot zover mijn update
Groet jochum.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Porsche industriemotor 616-18

Postby JDMM » 01 Aug 2016 22:08

Die grote pulley is voor een motor van max 3000 omw./min. ( Ind.)
Bij b.v. 5000 motor omw./min. maken de dynamo en fan 9000 omw./min. met de normale krukas pulley.
In jouw geval wordt dat het dubbele en gaat de fan uit elkaar vliegen en anders je dynamo rotor wel.
Gelukkig doe je niet moeilijk over wat extra werk gezien ook het vliegwielbout verhaal. :lol:
Pas op met repllca vliegwielen, er is veel zooi op de markt.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
jochkort75
Posts: 22
Joined: 02 Apr 2013 09:07
Location: middelburg
Contact:

Re: Porsche industriemotor 616-18

Postby jochkort75 » 03 Aug 2016 07:25

Bedankt voor je antwoord. Ja dan zie je toch dat ik een vw man ben he. Die denken niet verder dan 3500 toeren. Ik ga dus toch maar de gewone poelue monteren, bedankt voor de tip.
Het eerste vliegwiel dat ik had gekocht was indrrdaad van mindere kwaliteit.
Degene die ik nu heb is wel zwaarder maar beter afgewerkt en gemaakt door een gerenomeerd auto-merk. Ik denk dat het zo wel goed gaat komen.
Bedankt en groeten.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Porsche industriemotor 616-18

Postby Petwin » 03 Aug 2016 08:24

Ik vraag me af hoe het uit gaat werken, nok i.c.m. lagere compressie en Solexen. Dit zou wel eens wat dead spots op kunnen leveren.
Every Part a Piece of Art

Return to “Vraag het de Wijzen”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests