Page 1 of 1

v-snaar spannen

Posted: 13 May 2012 12:15
by horsepowerjunkie
Is de draad van de moer op de pully van de generator gewoon rechtse draad of links?

alvast bedankt!

Re: v-snaar spannen

Posted: 13 May 2012 17:04
by JDMM
Rechtse draad.
In de voorste helft zit een sleuf, daar kun je een platte schroevendraaier insteken, de tip daarvan laat je dan tegen een van beide dynamoschroeven rusten om de pulley tegen te houden bij los en vastdraaien van de moer.

Jan.

Re: v-snaar spannen

Posted: 13 May 2012 17:30
by horsepowerjunkie
Bedankt Jan !

Re: v-snaar spannen

Posted: 28 May 2012 18:34
by horsepowerjunkie
De achterkant van een grote vijl ging nog beter dan een schroevendraaier. De schroevendraaier zorgde voor een behoorlijke vervorming van de achterste pully helft. Ik heb het weer in vorm geslagen en een beetje de bramen eraf gevijld.

Re: v-snaar spannen

Posted: 28 May 2012 20:11
by JDMM
Die moeren kunnen idd behoorlijk vast zitten, thuis gaat het ook goed met een luchtsleutel, ( of een vijl ), maar onderweg ben je toch aangewezen op een schroevendraaier.
Daarom zit er in een toolkit ook een schroevendraaier met een wat langere tip.
Het belangrijkste is dat het klusje geklaard is.

Jan.

Re: v-snaar spannen

Posted: 29 Sep 2013 19:41
by horsepowerjunkie
Hoe doen jullie dat?
Één vulring verschil is het verschil tussen nét te strak en nét te slap. Zijn er ook dunnere ringen verkrijgbaar?

Alvast bedankt,
HPJ

Re: v-snaar spannen

Posted: 29 Sep 2013 20:11
by JDMM
Er zijn geen andere shims als die je hebt, normaal moet het afstellen daar mee te doen zijn, anders zef maken ?
Je moet ook in totaal 10 of 11 shims gebruiken, anders bestaat het gevaar dat de moer het pakket niet op de naaf klemt.
Achter de pulley voor het uitlijnen met de motor pulley, tussen de helften voor de snaarspanning, en wat je overhoudt onder de moer.

Jan.

Re: v-snaar spannen

Posted: 29 Sep 2013 20:35
by horsepowerjunkie
Hoi Jan,

Dankjewel voor je snelle antwoord.
Het totaal aantal shims vóór, tussen en achter de pulley heb ik zoals je aangeeft, en dan zit er niets anders op dan zelf maar te gaan shimmen. EIgenlijk wel raar dat ze er niet één met anderhalf maal de dikte tussen hebben gestopt.